Tuesday, May 14, 2019

صفحه نخست » نیمی از اصفهانی‌ها از دوچرخه‌سواری محروم شدند

biking_051418.jpgشبکه بیان - زن‌ستیزی‌های جمهوری اسلامی نقطه پایانی ندارد و انگار قرار نیست جامعه ایران از دست قوانین متحجرانه و تفکرات پوسیده آخوندی نجات پیدا کند. در شرایطی که کشور با تهدید نظامی و مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند، دادستان اصفهان همه مسائل را از یاد برده و دوچرخه‌سواری را برای زنان این شهر ممنوع کرده است.

به گزارش «شبکه بیان» دوچرخه‌سواری در هر کشوری یک انتخاب عادی برای همه افراد جامعه محسوب می‌شود. دولت‌های مترقی نیز برای توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری مشوق‌های گسترده‌ای را در نظر می‌گیرند تا از این طریق زمینه افزایش سلامتی جسمی مردم و کاهش آلودگی هوا را فراهم کنند.

اما در ایران ماجرای به گونه دیگری است؛ از شخص اول جمهوری اسلامی که همان علی خامنه است تا برخی چهره‌های تندرو رسانه‌های وابسته به حکومت در برابر دوچرخه‌سواری دختران و زنان مواضع غیرمنطقی می‌گیرند و جاروجنجال به پا می‌کنند که دوچرخه‌سواری آن‌ها در کوچه و خیابان موجب تحریک مردان می‌شود.

پیرو همین تفکر حاکم، به تازگی نیز علی اصفهانی، دادستان مرکز استان اصفهان در نامه‌ای به نیروی انتظامی و شهرداری این شهر دستور داده است که از دوچرخه‌سواری بانوان جلوگیری کنند.

این دستور قضایی پس از آن ابلاغ شده است که چهره‌های تندرویی مانند یوسف طباطبایی، نماینده خامنه‌ای و امام‌جمعه اصفهان از دوچرخه‌سواری زنان به شدت انتقاد کرده بودند. طباطبایی پیش از این گفته بود «دوچرخه‌سواری بانوان در گوشه و کنار شهر نیز از جمله موارد ناامنی در جامعه است.»

همچنین ابوالحسن مهدوی، امام‌جمعه موقت اصفهان نیز در خطبه‌های نماز جمعه 23 فروردین صراحتاً گفته بود «دوچرخه‌سواری بانوان در چهارباغ ترویج می‌شود و تقاضای مردم از شهرداری و دادستان محترم این است که با این مسائل برخورد کنند.»

او اظهار کرده بود که «شهردار اصفهان به بنده قول دادند که جلوی مفاسد را بگیرند و بنده نیز بر همین مبنا سکوت کردم، اما در حال حاضر افرادی از این سکوت ما سوءاستفاده می‌کنند.»

به نظر می‌رسد فشارهای چهره‌های مذهبی اصفهان کارساز بوده و باعث ابلاغ دستور قضایی برای جلوگیری از دوچرخه‌سواری زنان، موسیقی خیابانی و سگ گردانی شده است.

در ابلاغیه دادستان اصفهان جلوگیری از دوچرخه‌سواری بانوان خواسته «ائمه جمعه»، «علمای محترم»، «خانواده معظم شهدا» و «امت حزب‌الله» ذکر شده است. در بند نخست این ابلاغیه تصریح شده است که «شهردار محترم دستور دهند از ارائه دوچرخه به بانوان خودداری و تشویق و ترویج اجرای موسیقی‌های زنده و سگ گردانی ممنوع شود.»

بند 2 ابلاغیه دادستانی اصفهان خطاب به نیروی انتظامی است تا مأموران این نهاد انتظامی جلوی زنان و دختران دوچرخه‌سوار را بگیرند و ضمن ارائه تذکرات، مدارک شناسایی یا دوچرخه آن‌ها را ضبط و توقیف کنند. بانوان دوچرخه‌سوار سپس یک هفته مهلت‌ دارند تا به پلیس اطلاعات و امنیت عمومی مراجعه کنند و ضمن ابراز پشیمانی از کرده خود، تعهد کتبی بدهند.

طبق این ابلاغیه دادستانی علاوه بر زنان دوچرخه‌سوار، موزیسین‌های خیابانی، صاحبان سگ و افراد «بی‌حجاب» نیز با برخورد پلیسی و قضایی مواجه خواهند شد.

نیمی از جامعه اصفهان در حالی از دوچرخه‌سواری محروم می‌شوند که اصفهان یکی از پرترافیک‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود و کمتر پیش می‌آید که هوای این شهر برای گروه‌های مختلف سنی سالم باشد. گفتنی است که آلودگی هوا، اصفهان را رکورددار انواع سرطان در ایران کرده است.

شهرداری اصفهان از سه سال گذشته به منظور کاهش آلایندگی‌های ناشی خودروها، افزایش رفاه مردم و توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری، چند خیابان این شهر مانند «چهارباغ عباسی» و «سپه» را به پیاده راه تبدیل کرده است. اخیراً دوچرخه‌سواری زنان و دختران اصفهانی در چهارباغ رشد قابل‌توجهی یافته بود؛ اما این اتفاق خوب موجب عصبانیت ائمه جمعه و گروه‌های فشار در اصفهان شده است.

با دستور دادستان اصفهان، اکنون طرح‌ها و کمپین‌هایی مانند «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» و «هوای اصفهان را داریم» که برای کاهش آلودگی هوا و توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری اجرا می‌شود، بیشتر شبیه یک شوخی خنده‌دار است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy