Tuesday, Jul 9, 2019

صفحه نخست » واردات خودروهای ۲۰۱۹ توسط کرمان موتور صدای هیچکسی را در نیاورد

khodro.jpgبیان - شاید مردم حق دارند نسبت به تمام ارکان حکومت بی اعتماد باشند. در شرایطی که کشور با تحریم‌های بی سابقه مواجه است و وضعیت فقرا هر روز بدتر از روز قبل می‌شود، شرکت کرمان موتور توانسته خودروهای تماما خارجی مدل ۲۰۱۹ را وارد بازار کند.

شاید مردم حق دارند نسبت به تمام ارکان حکومت بی اعتماد باشند. در شرایطی که کشور با تحریم‌های بی سابقه مواجه است و وضعیت فقرا هر روز بدتر از روز قبل می‌شود، شرکت کرمان موتور توانسته خودروهای تماما خارجی مدل ۲۰۱۹ را وارد بازار کند.

مجلس شورای اسلامی عملا هیچ نگرانی بابت این تخلف کاملا آشکار کرمان موتور ندارد و مشخص نیست چرا هیچ برخورد صریح و قاطعی نه تنها از جانب مجلس که از جانب دولت نیز نمی‌شود.

دولت به دنبال کمبود ارز و تحریم‌های بین المللی علیه جمهوری اسلامی، واردات خودرو را از سال گذشته ممنوع کرد.

شاید عدم واکنش قاطع مجلس به عملکرد نمایندگانی باز گردد که خود در ادارات گمرکی به دنبال ترخیص اتومبیل‌هایشان هستند که با رانت دولت و سوءاستفاده از موقعیت وارد کرده‌اند.

این نمایندگان همان افرادی هستند که با کارمند اداره گمرک برخوردهای مفتضحانه می‌کنند و در تهران از رییس مجلس تا یک نماینده جزء متفق القول می‌گویند باید با این فرد خاطی مقابله و برخورد کرد.

در ماجرای کرمان موتور تنها خریداران خودروهای سابق این شرکت اقدام به تجمع در برابر کرمان موتور کرده بودند که علت این امر نه اعتراض به تحریم‌ها بلکه ناراحتی از این بود که چرا کرمان موتور هنوز خودروهای قبلی را تحویل نداده، اقدام به واردات خودروهای جدید کرده است.

هم اکنون کرمان موتور اقدام به پیش فروش خودروی هیوندا آنهم مدل ۲۰۱۹ کرده است. گزارشها از ایران حاکی از آن است که در حالی که واردات خودرو کاملا ممنوع است اما نمایندگان کرمان موتور صراحتا اعلام می‌کنند که همین لحظه، به هر تعداد که مشتریان بخواهند می‌توانند خودروی تازه هیوندا را به قیمت ۱ میلیارد تومان خریداری کنند؛ تنها شرط آن این است که تمام وجه پرداختی باید نقد باشد.

ممنوع کردن واردات خودرو از یک سو و حضور گسترده اتومبیل‌های ۲۰۱۹ در ایران تنها می‌تواند نشانگر این مهم باشد که دولت صرفا روی کاغذ اقدام به ممنوعیت کرده و بخشنامه‌های وزارت صمت عملا هیچ اعتباری ندارند.

نورچشمی‌ها و وابستگان حکومت، خود می‌توانند از رانت‌های مختلف استفاده کنند و عملا هیچ محدودیتی از این بابت وجود ندارد.

۵۰ درصد از سهام کرمان موتور در اختیار موسسه‌ای به ظاهر خیریه به نام مولی‌الموحدین است. یکی از اعضای هیئت موسس این موسسه حسین مرعشی (پسرعموی عفت مرعشی، همسر اکبر هاشمی رفسنجانی) است که هواپیمایی ماهان ایر نیز توسط او و تیم او راه اندازی شد.

این هواپیمایی که ۱۰۰ درصد از سهام آن در اختیار موسسه مولی الموحدین است، در اکتبر ۲۰۱۱ از سوی ایالات متحده آمریکا به‌ علت کمک به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران تحریم شد.

حال تقریبا مشخص است که دستهای پشت پرده کرمان موتور چه کسانی هستند که نه تنها به پیش خریداران سابق پاسخی نمی‌دهند بلکه در روز روشن از دستور صریح دولت سرپیچی می‌کنند.

پرسش اساسی دیگر این است که این شرکت با چه نوعی ارزی اقدام به واردات خودروهای مدل ۲۰۱۹ (آخرین مدل) کرده است. آیا ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای خرید کالاهای اساسی و تامین مایحتاج واقعی مردم عادی تعریف شده برای خرید این خودرو هزینه شده است؟

چرا وزارت صمت این تخلف کاملا آشکار را پیگیری و حتی یک اطلاعیه در خصوص آن صادر نمی‌کند؟

به طور میانگین قیمت هیوندای آزرا تا ۳۰. ۰۰۰ دلار در بازارهای جهان عرضه می‌شود. حتی اگر قرار باشد با ارز به نرخ همین امروز هم محاسبه کنیم، قیمت این خودرو به فرض ورود از بخش‌های قانونی چیزی کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود. تفاوت ۶۰۰ میلیونی این پول به جیب چه افرادی در کرمان موتور یا سایر بخش‌های دولتی و حکومتی واریز می‌شود؟

به نظر می‌رسد سکوت مجموعه‌های دولتی، قضایی و قانون گذاری به همین خاطر باشد. طبیعتا هیچ قوه‌ای ناراحت از سودگیری آنهم در این مقدار شگفت انگیز نیست که اتومبیل ۳۰ هزار دلاری، بالای ۶۰ هزار دلار در یک کشور فروخته شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy