Thursday, Jul 18, 2019

صفحه نخست » تازه‌ترین یافته‌ها از نقش اطلاعات سپاه در ساخت سریال گاندو، ناصر قره‌باغی

gando_071819.jpgبهنام قلی‌پور - ایران وایر

تازه‌ترین یافته‌ها نشان می‌دهد که سازمان اطلاعات سپاه در ساخت سریال «گاندو» نقش داشته است. بررسی اعضای موثر موسسه فرهنگی‌ـ‌هنری «اندیشه شهید آوینی» به عنوان سازنده سریال «گاندو» مشخص کرده که این موسسه زیرنظر نماینده ولی فقیه در بسیج و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران فعالیت می‌کند. روزنامه رسمی کشور می‌گوید که محمدرضا تویسرکانی رئیس هیات‌ مدیره این موسسه فرهنگی است.

تویسرکانی از سال ۱۳۹۱ به عنوان نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مشغول به کار شده است و طی این سال‌ها اظهار‌نظر‌ها و موضع‌گیری‌های مختلفی علیه اصلاح‌طلبان و دولت حسن روحانی داشته است. محمدرضا تویسرکانی پیش از این مسئولیت٬ معاونت تربیت و آموزش عقیدتی- سیاسی سپاه را برعهده داشت و در شهرک فاطمه‌الزهرا یکی از شهر‌های سپاه پاسداران در جنب تهرانسر زندگی می‌کرد. تویسرکانی در دهه هفتاد سخنران هیات گروهی از نیرو‌های بسیج در منطقه فلاح تهران بود و به تدریج در سیستم سپاه پاسداران رشد کرد و به سمت نمایندگی ولی فقیه در بسیج منصوب شد.

از علیرضا پناهیان٬ سخنران برنامه‌های بیت علی خامنه‌ای هم به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره موسسه آوینی نام برده می‌شود که روزگای محل فعالیت و سخنرانی این روحانی هم در منطقه فلاح تهران بود. این دو روحانی بعد‌ها در موسسه آوینی به یکدیگر پیوسته و همکاری‌اشان نزدیک‌تر از قبل شد.

در موسسه آوینی یک روحانی دیگر فعالیت می‌کند که نام آشنایی دارد؛ مهدی طائب٬ رئیس قرارگاه «عمار» و برادر حسین طائب٬ رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران. مهدی طائب در این موسسه به عنوان نائب رئیس هیات مدیره فعالیت می‌کند و که پست سازمانی بسیار بالایی محسوب می‌شود. در میان اعضای هیات مدیره موسسه آوینی نام علی سلطانی هم به عنوان یک عضو هیات مدیره دیده می‌شود که در واقع وی پدر مصطفی سلطانی مجری سریال «گاندو» است.

علی سلطانی مدیرعامل اسبق «ناجی هنر» است. این موسسه وابسته به پلیس ایران است که تاکنون بیش از ۱۰۰ فیلم پلیسی و امنیتی ساخته است. یک عضو دیگر هیات مدیره این موسسه٬ حمید بهمنی متولد ۱۳۳۹ شیراز است. بهمنی فارغ‌التحصیل رشتهٔ کارگردانی از دانشگاه هنر است. او فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۶۰ در سپاه پاسداران آغاز کرد و پس از طی دورهٔ فشرده‌ای در سینمای جوان چند فیلم کوتاه ساخت. وی در حال حاضر عضو شورای عالی فیلمنامهٔ انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است..

عبدالمجید اسماعیلی دهقی از اعضای هیات مدیره این موسسه است. اسماعیلی دهقی در عین حال عضو «شرکت آوین رسانه فیلم»٬ «شرکت رایکا» و «مجتمع آموزشی امام صادق» هم هست.

نام مجتبی امینی ارمکی به عنوان مدیر عامل سابق موسسه آوینی نیز در روزنامه رسمی دیده می‌شود. مجتبی امینی ارمکی تهیه کننده سریال «گاندو» است که زمانی سرپرست معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی شهرداری تهران منصوب هم بود.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

مدیر عامل کنونی این موسسه هم به تازگی مهدی نقویان معرفی شده است. از مهدی نقویان به عنوان سازنده و کارگردان فیلم‌های تبلیغاتی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ نام برده می‌شود. البته مستندهای «خارج از دید» که در چند قسمت با موضوع نفوذ از تلویزون ایران پخش شد هم از دیگر ساخته‌های اوست.

اما شاه‌مهره این موسسه کسی نیست جز ناصر قره‌باغی صومعه٬ کسی که برای مدت‌ها عضو هیات مدیره این موسسه بود و کمتر کسی نام او را شنیده است.

ناصر قره‌باغی کیست؟

قرهباغی آن‌طور که خود گفته متولد سال ۱۳۴۳ در یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است. او ۱۸ سال بود که در جنگ عراق و ایران به اسارت نیرو‌هی عراقی درآمد و پس از هشت سال آزاد شد و به ایران بازگشت و پس از طی کردن دوره دانشگاه وارد فعالیت‌های فرهنگی شد. از سردار قره‌باغی به عنوان معاون علمی فناوری اطلاعات سپاه نام برده می‌شود. رئیس کانون نخبگان بسیج از دیگر مسئولیت‌های وی اعلام شده است. از قره‌خانی به عنوان یکی از معاونان حسین طائب٬ رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران نیز نام برده می‌شود.

از او چندین مصاحبه و سخنرانی در خبرگزاری‌های وابسته به سپاه پاسداران هم‌چون خبرگزاری تسنیم منتشر شده که موضوع آنها «نفوذ» در جمهوری اسلامی است. موضوعی که سریال «گاندو» هم بر همین مبنا ساخته شد.

از قره‌باغی به عنوان کسی نام برده می‌شود که جزوه‌ای ۱۰۰ صفحه‌ای از پرونده جیسون رضائیان در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را در اختیار عوامل تولید سریال «گاندو» گذاشته بود تا آنها بتوانند این سریال را بسازند

آرش قادری٬ نویسنده سریال «گاندو» هم ۱۷ تیر ماه این مساله را تائید کرده و گفته که «یک پرونده از جیسون رضائیان در موسسه شهید آوینی موجود بود که به دست من رسید. روال اینکه ایشان چگونه آمده و چگونه دستگیر شده است چیزی نزدیک ۱۰۰ صفحه شرح ماوقع بود و من به آن استناد کردم.»

از سردار قره‌باغی همچنین متنی در رسای حمید نمازی منتشر شده که نشان می‌دهد این دو رابطه نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند. حمید نمازی به روایت رسانه‌های محافظه‌کار و وابسته به سپاه یک فعال فرهنگی بود که سال ۱۳۹۳ بر اثر سکته قلبی درگذشت. از نمازی به عنوان یکی از بازجوهای سازمان اطلاعات سپاه نام برده می‌شود که در میان زندانیان به حاج حمید مشهور بوده است. در مراسم ختم نمازی بسیاری از چهره‌هایی که گفته می‌شود عضو سازمان اطلاعات سپاه هستند و به رسانه‌های وابسته به سپاه مامور شده‌اند٬ حضور چشمگیری داشتند.

حامیانش در رسای او نوشتهاند که «نمازی در سه دهه اخیر با انتشار مجموعه‌ مقالات و همچنین سخنرانی‌های متعدد، نقش بسیار فعالی در نقد جریان‌های معاند، ضد انقلاب و وارداتی فرهنگی به ویژه در فتنه ۸۸ ایفا کرده بود.»

نگاهی دوباره به سریال «گاندو» نشان می‌هد که بازجوی اصلی این سریال به نام شهیدی شباهت فراوانی به حمید نمازی دارد٬ فردی که گفته می‌شود بازجوی سازمان اطلاعات سپاه در اوین بود.

گفته شده که قره‌باغی به یاد دوست و هم‌رزم سابقش سفارش کرده بود که شخصیت او را در سریال «گاندو» بازنمایی کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy