Tuesday, Jul 23, 2019

صفحه نخست » اجاره خانه در کوچه حسن روحانی چقدر آب می‌خورد؟

rouhani_klid.jpgرهن کامل یک واحد مسکونی ۶۰ متری در کوچه رئیس‌جمهور به طور میانگین ۲۰۴ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد.

به گزارش «نود اقتصادی» اظهارات اخیر رئیس جمهور در مورد امیدوار کننده دانستن افزایش ۳۰ درصدی نرخ اجاره بها در ۷۲ ساعت گذشته واکنش‌های مختلفی را در پی داشته و بسیاری از مردم و کارشناسان در فضای مجازی و رسانه‌ها از این سخنان انتقاد کردند. همین مسئله باعث شد تا «نود اقتصادی» به محاسبه رهن کامل یک واحد کوچک ۶۰ متری در محل زندگی رئیس جمهور (محله ولنجک)، بپردازد.

اما مبنای محاسبات چیست؟ با توجه به اینکه قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در محله ولنجک بین ۲۹/۲ میلیون تومان تا ۳۲/۸ میلیون تومان است، حال اگر رهن کامل را معادل ۱۱درصد قیمت کل خانه قرار دهیم (براساس مقایسه آمارهای قیمت و اجاره مرکز آمار ایران در زمستان ۹۷)، در این حالت با احتساب قیمت فروش ۲۹/۲ میلیون تومانی، اجاره هر متر مربع زیربنای مسکونی ۳/۲ میلیون تومان و در حالتی که قیمت فروش هر مترمربع را ۳۲/۸ میلیون تومان در نظر بگیریم، اجاره هر مترمربع ۳/۶ میلیون تومان خواهد بود.

به عبارتی دیگر رهن کامل یک واحد مسکونی ۶۰ متری در کوچه رئیس‌جمهور به طور میانگین ۲۰۴ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد. قابل ذکر است در این محلات واحدهای مسکونی اغلب با متراژ بالای ۱۰۰ متر هستند که در این صورت باید از رهن چند صدمیلیونی سخن گفت.

روحانی: افزایش ۳۰ درصدی اجاره بها امیدوارکننده است

شبکه بیان - آمارهایی که به آمارهای احمدی نژادی معروف شده، حالا پای خود را در دولت روحانی باز کرده تا رکورد تازه ای از حرف های تعجب برانگیز از زبان رییس جمهور تدبیر و امید زده شود.

حسن روحانی که خود در خانه ۴۵ میلیارد تومانی در خیابان ثارالله ولنجک به زور زندگی می کند، معتقد است افزایش ۳۰ درصدی قیمت اجاره بها "امیدوار کننده" است.

اینکه چطور می شود فردی در خانه ۴۵ میلیارد تومانی زندگی کند و حتی همسایه اش او را تلویحا دزد بنامد و سپس در خصوص وضع محرومین و فقرا اظهار نظر کند، مساله ای تامل برانگیز است.

روحانی، مرد "باید"ها و "نباید"هاست.

او می گوید باید از ابنیه تاریخی که نماد هویت و فرهنگ ایران است حفاظت کرد؛ باید اجاره بها پایین باشد؛ باید به فکر محرومین بود؛ نباید وزیر ما به حرف زور گوش کند...

اما در عمل هیچ چیز از او دیده نمی شود. شعار انتخاباتی روحانی، "تدبیر و امید" بود. به نظر می رسد رییس جمهور صرفا تدبیر می اندیشد و امیدوار است و چیزی به نام عمل در کارنامه او وجود نداشته و قرار نیست وجود داشته باشد.

اینکه افزایش ۳۰ درصدی قیمت اجاره بها از دید رییس جمهور "امیدوار کننده" توصیف می شود، به قسمت دوم شعارهای او باز می گردد.

این مساله بسیار شبیه به چالش اخیر در شبکه های اجتماعی دارد که با هشتگ مثبت_فکر_کنیم معروف شده است.

سخن حسن روحانی، یک تمسخر تمام عیار است که به مردم می گوید اگر اجاره بها ۳۰ درصد افزایش داشته، مثبت بیاندیشید چرا که به طور مثال ۹۰ درصد افزایش نداشته است.

آنچنان که دولت نئولیبرالی حسن روحانی طی ۶ سال گذشته در حوزه اقتصاد به مردم ایران ضربه زد و بسیاری را آواره نمود، هیچ یک از دولت های جمهوری اسلامی حتی دولت محمود احمدی نژاد با یک ملت نکرد.

روحانی به محض ورود هر آنچه که حتی به غلط، محمود احمدی نژاد ساخته بود ویران کرد. مسکن مهر که در بیابان کلنگ خورد، سیب گندیده نامیده شد اما وزارت راه و شهرسازی روحانی صرفا نظاره گر وضعیت و به دنبال آن بود که چگونه عوارض بین شهری را با برنامه ETC، الکترونیکی کند که حتما بشود از آن پول درآورد.

پس از آن، تلاش های به ظاهر بزرگ و در اصل عوامفریبانه ای صورت گرفت که تنها بر میزان آمار پرکاری دولت بیفزاید.

خبر ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در همان بیابان ها توسط وزارت راه و شهرسازی، تلاش برای ساخت خانه برای کارکنان دولت با دریافت حداقل ۵ سال حقوق آنها و سپس تحویل بعد از ۷ سال در مجموع و همچنین خبر ساخت ۲۰۰ هزار مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، غیرقابل توجیه و البته در ازای دریافت سود است!

دولت روحانی قرار نیست برای محرومین و فقرایی که هر ماه به تعداد آنان افزوده می شود، خانه مجانی بدهد. برنامه همواره این است که در ازای این خانه ها، وام هایی برای خرید به متقاضیان ارائه شود تا پس از کسر سودهای کلان بانکی در همان ابتدا و احتمالا هر ساله تا پایان سررسید اقساط، خانه ای در بیابان در اختیار فرد یا افراد قرار گیرد.

رییس جمهور درباره این تعداد ساخت و ساز می گوید: ایجاد این تعداد مسکن رقم قابل توجهی است که باید بر مبنای قولی که دستگاه‌ها داده‌اند، تا پایان سال ۹۸ و ۹۹ تکمیل شود.

وی همچنین در بخش دیگری با استفاده مجدد از "باید"هایی که ظرف ۶ سال گذشته شنیده شده گفت: شهرداران کلانشهرها می‌توانند طرحی برای اجاره ارزان مسکن به اقشاری که تحت فشار اقتصادی هستند، داشته باشند که در این راستا باید برنامه‌ریزی کنند.

در این جلسه که روز شنبه برگزار شد، محمد اسلامی (وزیر راه و شهرسازی) و علیرضا تابش (رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) نیز حضور داشتند که کاغذنوشته های خود را ارائه و پس از گفتن و شنیدن بایدها و نبایدها، جلسه را به مقصد خانه های چند میلیارد تومانی ترک کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy