Friday, Jul 26, 2019

صفحه نخست » اعتراف مقامات دولتی به کفگیری که کفِ دیگ خورده!

worker.jpgکیهان لندن - معاون سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که بودجه سال ۹۸ کل کشور بر اساس فروش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت بسته شده است.

حمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه گفته است که بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور به مبلغ ۴۴۸ هزار میلیارد تومان و بر اساس فروش ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز بسته شده است.

البته بر اساس برخی گزارش‌ها فروش نفت ایران در ماه ژوئن حتی کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. خبرگزاری رویترز اوایل تیرماه سال جاری با استناد به منابع صنعتی و شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها گزارش داده است که صادرات روزانه نفت ایران در سه هفته ابتدایی ماه ژوئن، احتمالا به ۳۰۰ هزار بشکه یا زیر این رقم سقوط کرده است.

این در حالیست که سال گذشته که دونالد ترامپ خبر خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت تحریم‌ها را صادر کرده بود بیژن نامدار زنگنه در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ و در اظهار نظری گفته بود «با خروج آمریکا از برجام اتفاق قابل ذکری در صادرات نفت و گاز و میعانات گازی کشور نمی‌افتد و درآمدهای ارزی تغییر نمی‌کند.»

«شیخ الوزراء» جمهوری اسلامی یک سال بعد و در هجدهم خردادماه ۱۳۹۸ در اظهار نظر دیگری گفته بود «آمریکا در تحریم هوشمند به بلوغ شیطانی رسیده است!» و در ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ اعتراف کرد که «هیچ» نفتی را نمی‌توانیم به اسم ایران بفروشیم! اکنون حمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه گفته که بودجه سال جاری عملاً بر اساس فروش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت بسته شد!

حمید پورمحمدی تأکید کرده که بودجه سال قبل بر اساس فروش روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه و سال قبل از آن روزانه ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه نفت بسته شده بود.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

این بدان معناست که امسال در مجموع ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از درآمد کشور کاهش یافته است.

پورمحمدی با «ظالمانه» خواندن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، مدعی شده که «توانسته‌ایم با کاهش هزینه‌های ملی و افزایش درآمدها نسبت به مدیریت بودجه و تحقق آن اقدام کنیم.»

وی تصریح کرده است که با اصلاحات ساختار بودجه وابستگی بودجه ایران به نفت بسیار کم و بطور تقریبی صفر شده است.

با وجود ادعای صفر شدن وابستگی بودجه به نفت اما کم شدن درآمدهای جمهوری اسلامی هر روز ابعاد وسیعتری از بحران اقتصادی در کشور را نمایان می‌کند بطوری که در روزهای گذشته برخی مقامات دولتی در ایران به کمبود بودجه برای پرداخت هزینه‌های مصوب در بودجه و بحران مالی در دولت اعتراف کردند.

سعید نمکی وزیر بهداشت روز پنجشنبه سوم امرداد در سخنانی با اشاره به بحران مالی در این وزارتخانه گفت که این وزارتخانه با ۲۰ هزار میلیارد تومان کسری وارد سال ۹۸ شده است.

وزیر بهداشت گفته که «در سال ۹۶ قرار بود برای عید سال ۹۷، یک هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهیم که ۵ فروردین ماه توانستیم این اقدام را انجام دهیم، اما بنده با همه برادری که با دکتر نوبخت دارم، اما در عید امسال به من گفت که نمی توانیم اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی شما را تأمین کنیم. از طرفی ۱۰ هزار میلیارد تومان هم از سازمان تأمین اجتماعی طلب داشتیم و ۴ الی ۵ هزار میلیارد تومان هم از بیمه سلامت می‌خواستیم. بنابراین ما با ۲۰ هزار میلیارد کسری وارد سال ۹۸ شدیم.»

او در بخش دیگری از سخنان خود دوباره به موضوع بحران مالی در حکومت اشاره کرده و گفته که «بسیار سال سختی است که ان‌شاءالله به سرافرازی از آن عبور می‌کنیم. این خشکسالی را هم می‌گذرانیم و باز به تر سالی منابع می‌رسیم، اما در حال حاضر باید اولویت‌بندی کنیم. زیرا وقتی نفت نمی‌فروشیم، ما هم که وابسته به آن هستیم، بی‌پول می‌شویم و کسی که پول ندارد، رستوران نمی‌رود.»

هر چند مشخص نیست طعنه او به دولت با بیان اینکه «کسی که پول ندارد به رستوران نمی‌رود» چیست اما در ادامه افزوده است: «عامل رنجوری اقتصاد مملکت، اقتصادی نیست، بلکه عوامل مدیریتی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و... است. نسخه پیچی برای این اقتصاد با دست اقتصادیون میسر نیست. اولین کار برای این اقتصاد که باید انجام شود، شفاف سازی اقتصادی است. تا زمانیکه اعتماد عمومی را برگردانیم و فساد را ریشه کن نکنیم، کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند. دومین کار اجماع نخبگان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حول محور توسعه اقتصادی است و سوم اینکه تکلیف‌مان را با دنیا مشخص کنیم. زیرا اقتصاد در مرزهای بسته توسعه نمی‌یابد. این راهی است که بسیار از کشورها رفته‌اند.»

همزمان جمشید انصاری معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در نشستی در شورای اداری خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال از نظر تأمین منابع مالیِ دستگاه‌های اجرایی سال دشواری است گفته که شاید دولت نتواند برنامه‌های استخدامی خود را پیش ببرد.

او در ضرورت توضیح این شرایط گفته که اگر بخش‌هایی از دستگاه‌ها از سیاست‌های دولت مطلع نباشند، ممکن است تعهداتی را ایجاد کنند که مسیری طی شود که به نارضایتی ختم شده و یا توقعاتی ایجاد کند که قابلیت برآورده شدن ندارد.

اعتراف به کاهش شدید درآمدهای دولت با تحریم صددرصدی نفت و اعمال دیگر تحریم‌های مالی برای ایران از سوی ایالات متحده در حالی اتفاق می‌افتد که مقامات حکومتی به ویژه دولتی‌ها تا همین چندی پیش در اظهار نظرهای خود از بی‌اثر بودن تحریم‌ها سخن می‌گفتند.

با این وجود به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ناکارآمدی دولت در سیاستگذاری و عملکرد مناسب در شرایط تحریم موجب شده اثر تحریم‌ها افزایش پیدا کرده و فشار بیشتری بر زندگی و معیشت مردم تحمیل شود.

برای نمونه حسین راهداری تحلیلگر مسائل اقتصادی گفته است که «فکر می‌کنم حتی واژه «فاجعه‌بار» هم نتواند تصمیمات نادرست یک‌سال و نیم اخیر را توصیف کند! اوج فاجعه نیز تصمیم به تک‌نرخی کردن ارز در قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان بود که هنوز تبعات آن در اقتصاد ما در قالب فساد و رانت در عین گرانی کالاها وجود دارد. یکی از فاجعه‌بارترین تصمیمات اتخاذشده در یک‌سال و نیم اخیر دقیقاً همین برنامه پیش‌فروش سکه بود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy