Tuesday, Sep 3, 2019

صفحه نخست » نوجوانی بریتانیایی به خاطر خوردن چیپس و سیب‌زمینی سرخ‌کرده نابینا شد

chips_090319.jpgایران اینترنشنال - نوجوانی که سال‌ها برنامه‌ غذایی‌اش محدود به سیب‌زمینی سرخ‌کرده، چیپس، نان سفید و گوشت فرآوری‌شده بود، به‌دلیل کمبود ویتامین و مواد معدنی بینایی و شنوایی‌اش را از دست داد.

این پسر اهل بریستول، که نامش فاش نشده است، اولین بار وقتی ۱۴ ساله بود به دلیل خستگی مفرط و بی‌رمقی به پزشک مراجعه کرد.

نتایج آزمایش‌ها نشان داد که میزان ویتامین ب‌۱۲ بدنش پایین است و کم‌خونی ماکروسیتیک دارد ــ عارضه‌ای که گلبول‌های قرمز بزرگ‌تر از حد عادی می‌شود. به او گفته شد که ناخوشی و کسالتش به‌‌دلیل «بد‌غذایی» است.

بر اساس گزارش پژوهشگرهای بیمارستان «بریستول آی»، برایش آمپول‌های ویتامین ب‌۱۲ تجویز کردند و به او توصیه‌های غذایی ضروری داده شد، اما وقتی یک سال بعد دوباره به پزشک مراجعه کرد، شنوایی و بینایی‌اش ضعیف شده بود.

در گزارش پزشکی این نوجوان آمده است: «تا ۱۷ سالگی، بینایی بیمار به‌صورت پیشرونده ضعیف‌تر شد تا به مرحله نابینایی رسید.»

در این مرحله بود که او اعتراف کرد از دوره مدرسه ابتدایی هیچ غذایی را دوست نداشته و فقط سیب‌زمینی سرخ‌کرده، چیپس، نان سفید، ژامبون و سوسیس خورده است.

بررسی وضعیت تغذیه‌ای این نوجوان نشان داد که کمبود ویتامین ب‌۱۲، ویتامین د، مس، سلنیوم و کاهش تراکم استخوان دارد.

این ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت عمومی بدن حیاتی‌اند و کمبود آن‌ها بیشتر در کشورهایی شایع است که میزان فقر بالا و منابع غذایی کمیاب است.

کارشناس‌های سلامت پیشنهاد می‌کنند برنامه غذایی متنوع و شامل سبزیجات، مغزها، بنشن، غلات کامل و سبوس‌دار و لبنیات یا جایگزین‌های لبنیات باشد. گنجاندن ماهی‌های روغنی و برخی گوشت‌ها نیز برای رسیدن به یک برنامه غذایی متعادل مفید است.

در گزارش بیمارستان بریستول آی آمده است: «بر کسی پوشیده نیست که مصرف غذاهای ناسالم در بروز مشکلات قلبی‌ـ‌عروقی، چاقی مفرط و سرطان دخیل است، اما تغذیه نامناسب می‌تواند به سیستم عصبی، به‌خصوص بینایی، آسیب دائمی و جبران‌ناپذیر بزند. این مورد در کشورهای توسعه‌یافته نادر است. اگر در مراحل اولیه شناسایی شود احتمالا بازگشت‌پذیر است. اما اگر به‌موقع درمان نشود، به نابینایی همیشگی منجر می‌شود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy