Saturday, Sep 14, 2019

صفحه نخست » مرگ پسر اسامه بن‌لادن تایید شد

blson_091219.jpgرادیو فردا - رئیس‌جمهوری ایالات متحده تایید کرد که حمزه بن لادن، پسر و جانشین اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده، در جریان عملیات ضدتروریسم آمریکا در مرز پاکستان و افغانستان کشته شده است.

دونالد ترامپ در بیانیه‌ای که روز شنبه ۲۳ شهریورماه از سوی کاخ سفید منتشر شد، گفت: «از دست دادن حمزه بن لادن نه تنها گروه القاعده را از مهارت‌های مهم رهبری و ارتباط نمادین وی با پدرش محروم می‌کند، بلکه فعالیت‌های عملیاتی این گروه را تضعیف خواهد کرد».

در این بیانیه بدون اشاره به زمان مرگ حمزه بن لادن تصریح شده که «وی مسئول برنامه‌ریزی و ارتباط با گروه‌های متعدد تروریستی بوده است».

پیشتر روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال در روز ۹ مرداد از «مرگ» حمزه بن لادن خبر داده بود ولی مقامات ایالات متحده این خبر را تایید نکردند. کمی بعد، مارک اسپیر وزیر دفاع آمریکا گفت که «بر اساس برداشت وی»، بن لادن مرده است.

با این حال نه آقای ترامپ و سایر مقام‌های آمریکایی رسما این خبر را اعلام نکردند.

حمزه بن لادن پانزدهمین فرزند از بیست فرزند اسامه بن لادن و از همسر سوم رهبر گروه القاعده بود که حدس‌ زده می‌شود زمانی که به رهبری گروه القاعده انتخاب شد، ۳۰ ساله بود.

وزارت خارجه ایالات متحده دهم اسفندماه پارسال جایزه‌ای یک میلیون دلاری برای ارائه هر گونه اطلاعات در مورد محل اختفای وی تعیین کرد. خبرگزاری فرانسه می‌گوید این جایزه در حالی تعیین شد که حمزه بن لادن احتمالا پیش از این تاریخ کشته شده بود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

سال‌ها گمانه‌زنی می‌شد كه فرزندان اسامه بن لادن، از زمان فرار رهبر گروه القاعده از افغانستان، در ايران به سر مى‌برند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دو سال پیش در این زمینه به شبکه سی‌بی‌اس گفت ایران به نیروهایی از القاعده پناه داده و آنها را به آمریکا تحویل نمی‌دهد.

او افزوده بود پسر اسامه بن لادن که رهبر جدید القاعده است، ساکن ایران است و با برخورداری از حمایت جمهوری اسلامی، از داخل ایران به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

ایران بلافاصله این اتهام را رد و در مقابل عربستان را به تاسیس القاعده متهم کرد.

حمزه بن لادن تهدید کرده بود که انتقام خون پدرش را از آمریکا خواهد گرفت.

اسامه بن لادن بنیانگذار گروه القاعده و طراح اصلی حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ بود که سال ۲۰۱۱ توسط نیروهای آمریکا در منطقه ابوت‌آباد پاکستان کشته شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy