Saturday, Sep 14, 2019

صفحه نخست » سناتور گراهام خواستار حمله به پالایشگاه‌های ایران به تلافی حملات حوثی‌ها شد

lg_091419.jpgرادیو فردا - لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه ایالات متحده، خواستار حمله نظامی آمریکا به تاسیسات نفتی ایران به تلافی حملات حوثی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی شد.

آقای گراهام روز شنبه ۲۳ شهریور با انتشار توئیت‌هایی به حملات پهپادی حوثی‌های یمن واکنش نشان داد و آن را نشانه‌ای از تلاش ایران برای «ویران کردن خاورمیانه» دانست.

وی ضمن متهم کردن جمهوری اسلامی به حمایت از حوثی‌ها نوشت: «حکومت ایران به صلح علاقه‌ای ندارد. آنها دنبال سلاح هسته‌ای و سلطه منطقه‌ای هستند».

این سناتور آمریکایی در ادامه نوشت: «اکنون زمان آن رسیده که ایالات متحده گزینه حمله به پالایشگاه‌های نفت ایران را در صورت ادامه رفتارهای تحریک‌آمیز و افزایش غنی‌سازی اورانیوم بررسی کند».

وی سپس خاطرنشان کرده که «ایران دست از رفتارهای منفی خود برنخواهد داشت مگر آن که تبعاتش را به چشم خود ببیند، مانند حمله به پالایشگاه‌های آنها که کمر حکومت را خواهد شکست».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

شیعیان حوثی یمن بامداد شنبه از حملات پهپادی خود به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی در شهرهای بقیق و خریص خبر دادند که به آتش‌سوزی‌هایی در این تاسیسات منجر شد.

اگرچه ریاض اطمینان داد که آتش‌سوزی‌ها را مهار کرده است اما ساعاتی بعد گزارش‌هایی حاکی از بروز اختلال شدید در تولید نفت عربستان سعودی منتشر شد.

برخی منابع مطلع به خبرگزاری‌های رویترز و بلومبرگ گفته‌اند که پنج میلیون بشکه نفت در روز از ظرفیت تولید نفت عربستان کم شده و به نصف رسیده است.

عربستان سعودی از متحدان اصلی آمریکا در منطقه است. ریاض اطمینان داده که پس از تحریم‌های آمریکا علیه تهران، کاهش تولید نفت ایران را جبران کرده است.

در همین حال، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، تلفنی گفت‌وگو کرده و او در آن از قصد ریاض برای حملات تلافی‌جویانه به تاسیسات حوثی‌ها گفته است.

به گفته مقامات سعودی، محمد بن سلمان در این مکالمه تلفنی اظهار داشت: «پادشاهی [عربستان سعودی] می‌خواهد و توانایی آن را دارد که پاسخ این تهاجم تروریستی را بدهد».

تاسیسات آرامکو در شهر بقیق بزرگترین تاسیسات نفتی جهان محسوب می‌شود که ظرفیت تولید هفت میلیون بشکه نفت را در روز دارد. تاسیسات نفتی شهر خریص نیز که مورد حمله حوثی‌ها قرار گرفته، دومین تاسیسات نفتی بزرگ این کشور محسوب می‌شود.

حوثی‌ها ماه گذشته نیز میدان گازی «الشیبه» در شرق عربستان سعودی را هدف حملات پهپادی خود قرار داده بودند.

این گروه شبه‌نظامی از پنج سال قبل تاکنون صنعا، پایتخت یمن، را در اختیار دارد. گفته می‌شود حوثی‌ها از حمایت ایران برخوردارند و جمهوری اسلامی تسلیحات نظامی از جمله موشک در اختیار آنها قرار می‌دهد. ایران این اتهام را رد کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy