Wednesday, Oct 2, 2019

صفحه نخست » ۱۱کشته و ۳۰۰ زخمی در اعتراضات عراق؛ قاسم سلیمانی در بغداد است؟!

iraq.jpgکیهان لندن - هزاران نفر از مردم در بغداد، روز سه‌شنبه اول اکتبر (۱۰ مهرماه)، در اعتراض به وضعیت معیشتی، فساد حکومتی و بیکاری و وضعیت نامناسب خدمات عمومی به ویژه کمبود برق و آب دست به اعتراض زدند.

تظاهرات به شکل مسالمت‌آمیزی در میدان التحریر شروع شد و مردم شعارهای ضدحکومتی می‌دادند اما با دخالت نیروهای امنیتی این اعتراض به درگیری کشیده شد. نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌ها که گفته می‌شود نیروهای حشدالشعبی بودند با گاز اشک‌‌آور و باتوم به معترضان حمله کردند و تظاهرات را به خشونت کشاندند. ماشین‌های ضدشورش به مردم آب‌پاشیدند تا متفرق شوند و در چند خیابان به معترضان تیراندازی مستقیم شد.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

منابع رسمی می‌گویند ۱۰ نفر کشته و بیش از ۲۸۵ نفر زخمی شده‌اند اما به نظر می‎رسد آمار تلفات بیش از این باشد. گروهی از معترضان نیز دستگیر شدند که تعداد آنها مشخص نیست.

پلیس ضد شورش برای جلوگیری از ورود معترضان به منطقه سبز بغداد که سفارتخانه‌ها و مراکز حساس حکومتی آنجا قرار دارد از ادوات نیمه سنگین استفاده کرده است.

العربیه نوشته مردم معترض خواستار تغییر دولت به دلیل ناکامی در بهبود اوضاع خدمات عمومی و ایجاد شغل هستند. بسیاری از معترضان علیه دولت شعار داده و عکس سرلشکر عبدالوهاب الساعدی که در روزهای گذشته از ریاست سازمان مبارزه با تروریسم کنار گذاشته شد را در دست داشتند.

آسوشیتدپرس نیز گزارش داده بسیاری از معترضان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مختلف هستند که با وجود داشتن تحصیلات و تخصص‌های مختلف، هنوز نتوانسته‌اند در کشور سرشار از منابع اما مملو از فساد عراق شغلی پیدا کنند.

بغدادپست نوشته به دنبال کشیده شدن تظاهرات به مناطق شیعه‌نشین، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، بازوی خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عراق رفته است.

برهم صالح رئیس جمهوری عراق در یک توییت به این اعتراضات واکنش نشان داده و خواهان خویشتنداری و احترام به قانون شده است. وی نوشته است: «تظاهرات مسالمت‌آمیز یک حق تعیین شده در قانون اساسی برای شهروندان کشور است.»

او افزوده، «نیروهای امنیتی مسئول حمایت از امنیت و حقوق شهروندی هستند. جوانان عراقی خواهان تحقق اصلاحات و ایجاد فرصت‌های شغلی بوده و وظیفه ما پاسخگویی به این درخواست‌‌های مشروع است.»

خبرگزاری دولتی ایرنا نوشت این تظاهرات «متولیان ناشناخته‌»ای دارد که با عناوینی مانند «تظاهرات اکتبر» یا «تظاهرات میلیونی» فراخوانده شده بودند و گروه‌‌های معروف سیاسی مانند جریان صدر یا حزب کمونیست و یا گروه‌‌های مقاومت اسلامی که معمولاً به عنوان گروه‌های برگزارکننده تظاهرات‌‌های اعتراضی شناخته می‌‌شوند از پیوستن به آن خودداری کرده‌‌اند.

ایرنا در گزارش خود نوشته معترضان «شعارهای مشکوک» سر دادند! یکی از این «شعارهای مشکوک» بر روی پلاکاردها این بود: «تا ظلم و ستم برداشته نشود، پیاده‌روی به سمت کربلا (در اربعین) جایز نیست.»

شیخ قیس الخزعلی رهبر گروه تروریستی «عصائب اهل الحق» نیز در اظهاراتی پیش از این تظاهرات گفته بود که تظاهرات اکتبر در عراق که در صفحات اجتماعی برای آن فراخوان داده می‌‌شود، در راستای «معامله قرن» است و ایادی خارجی در آن دست دارند.

گزارش‌ها حاکیست اعتراضات به استان ذی قار و شهر کربلا در جنوب عراق هم کشیده شده است. در ذی‌قار یک نفر کشته و ۲۵ مامور امنیتی نیز زخمی شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy