Saturday, Nov 16, 2019

صفحه نخست » چگونه افزایش قیمت بنزین بر آتش نارضایتی و خشم مردم پاشید

111219A_top.jpg- در شرایطی که تصمیمات کلان نظام را مقامات عالی امنیتی زیر نظر علی خامنه‌‌ای می‌‌گیرند کم نیستند افرادی از وابستگان نظام که می‌‌خواهند این مسئولیت را فقط روی دوش دولت بگذارند و روحانی و کابینه‌ی او را فدا کنند.

-حامیان دولت می‌‌گویند گران کردن بنزین تصمیم جمعی سران سه قوه است. نمایندگان مجلس می‌‌گویند ما در جریان نیستیم و شوکه شدیم! گوش مردم اما از این بازی‌‌های جناحی پر است.

-تهران که دیشب خاموش بود امروز همزان با بارش برف به اعتراضات سراسری پیوست.

-در چند شهر از جمله مشهد، ساری و کرج و شیراز شعار «رضاشاه، روحت شاد» و «ای شاه ایران، برگرد به ایران» سر دادند.

- خبرها و ویدئوهای بیشتر را در شبکه‌های اجتماعی کیهان لندن از جمله در توییتر و کانال تلگرامی کیهان لندن دنبال کنید.

کیهان لندن - آنطور که در گزارش‌های داخلی اعلام شده است، با تصمیم سران سه قوه جمهوری اسلامی برای جبران کمبود شدید درآمدها ناشی از تحریم‌‌ها، دولت در پنجشنبه‌شب ۲۳ آبان، بنزین را دو برابر گران کرد و قیمت آن را به لیتری ۳هزار تومان رساند.

مسئولان دولت بامداد روز جمعه با سوء استفاده از تعطیلی آخر هفته خبر سهمیه‌بندی و گران شدن بنزین را اعلام کردند اما خیلی زود واکنش‌ها و اعتراضات در شهرهای مختلف کشور علیه این افزایش قیمت شکل گرفت و اعتراضات متعددی جمعه‌شب در نزدیک به ۱۵ شهر تا پاسی از نیمه شب برگزار شد. این اعتراضات صبح شنبه ۲۵ آبان ۹۸ سراسری شد و در نخستین ساعات دامنه‌ی آن به بیش از ۵۰ شهر در سراسر ایران رسید.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

افزایش قیمت از یکسو و رندی و وعده‌‌های توخالی و تلاش برای عوامفریبی از سوی حسن روحانی و دیگر مقامات دولت از سوی دیگر بیش از آنکه جامعه را آرام کند، دقیقا بنزینی بود که با افزایش قیمت آن روی آتش خشم مردم جان به لب رسیده پاشیده شد.

گرچه روحانی و اسحاق جهانگیری در مناظره‌‌های انتخاباتی سال ۱۳۹۶ گران کردن قیمت بنزین توسط دولت محمود احمدی‌‌نژاد را تورم‌‌زا و سیاستی اشتباه دانسته بودند ولی اکنون در تناقضی بزرگ در همان مسیر قدم گذاشته‌اند. این در حالیست که حسن روحانی در اظهاراتی مدعی شد «گران شدن بنزین به نفع مردم است» و حتا منت گذاشت که جلوی ۵ هزار تومانی شدن آن را گرفته است!

این ادعای مضحک بیژن زنگنه وزیر نفت هم که گفت، «تمام ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد گرانی بنزین را به مردم می‌دهیم» خشم معترضان را فرو ننشاند. مجلس شورای اسلامی هم که روحانی را برای پاسخگویی فرا خوانده بی‌خاصیت‌تر از آن است که مردم به آن دل ببندند.

بنزین آتش‌زاست! با آن شوخی نمی‌توان کرد

گران کردن ناگهانی و آنهم دو برابر قیمت بنزین به عنوان یکی از اصلی‌ترین حاملان انرژی یعنی گران شدن همه چیز! این را نه تنها کارشناسان اقتصاد بلکه خود مردم بنا به تجربه‌ی عینی خود می‌دانند.

اعتراضات به گرانی بنزین جمعه‌شب، ۲۴ آبان ۹۸، از خوزستان شروع شد. جایی که از حدود ۴۸ ساعت قبل ملتهب بود به ویژه آنکه از روزهای قبل اعتراضاتی به مرگ مشکوک یک شاعر منتقد عرب صورت می‌گرفت.

در شرایطی که ظاهراً بین گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت بر سر گرانی قیمت بنزین اختلاف وجود داشته و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم می‌‌گوید در این تصمیم دخالتی نداشته، از صبح شنبه مردم در اغلب شهرها از جمله، تهران، تبریز، اورمیه، مشهد، رشت، شیراز، اهواز، خرمشهر، اصفهان، کرمانشاه، سنندج، ماهشهر، گچساران، زاهدان، چابهار، بوشهر، سیرجان، بابل، ساری، گرگان، کرمانشاه، بروجن، خرم‌‌آباد، پلدختر و دیگر شهرهای بزرگ و کوچک با فراخوان قبلی از طریق شبکه‌‌های اجتماعی راه‌‌ها و معابر اصلی شهرها را بستند و راه‌‌بندان به وجود آوردند. آنها بطور هماهنگ اعتراضات را شروع کردند و مانند همیشه خیلی زود شعارهای آنها رنگ و بوی سیاسی گرفت: از «مرگ بر دیکتاتور» تا «رضاشاه، روحت شاد» و «ای شاه ایران، برگرد به ایران».

اعتراضات و مطالبات مردم در این مرحله نظیر آنچه در لبنان و عراق و پیش از این در دی‌ماه ۹۶ در خود ایران اتفاق افتاد پر از ابتکار و نوآوری است. در اصفهان مردم در یک بزرگراه ماشین‌‌ها را خاموش و راه را مسدود کردند و به صورت نمادین مشغول پاسوربازی شدند.

پیش از این در جمعه‌شب با آغاز اعتراضات و نگرانی حکومت از به راه افتادن اعتراض در پایتخت، نیروهای انتظامی در پمپ بنزین‌‌های تهران مستقر شدند. گرچه مناطق اطراف تهران از جمله قلعه‌‌ حسن‌‌خان و فردیس ملتهب بود اما در مجموع تهران خاموش ماند. این موضوع در شبکه‌‌های اجتماعی مورد انتقاد شهروندان دیگر نقاط کشور قرار گرفت. شنبه‌صبح اما همراه با بارش سنگین برف در مناطق مرکزی و شمالی تهران، مردم پایتخت نیز به اعتراضات پیوستند و سه بزرگراه‌‌ اصلی یعنی «امام علی»، «همت» و «حکیم» و چند خیابان اصلی در محلات ستارخان و تهران‌‌پارس و ونک و «شریعتی» (بالاتر از میرداماد) را بستند و شروع به تظاهرات و شعار دادن کردند.

شعارهای آنها علیه مسئولان نظام بوده و در حوالی میرداماد مردم شعار می‌دادند: «ایرانی با غیرت، حمایت حمایت».

کسبه و بازار نیز در سه راه امین حضور دست به اعتصاب زده و با پایین کشیدن کرکره‌‌ها به اعتراضات پیوستند.

گزارش‌‌ها حاکیست مردم در شهریار و فردیس و رودهن و بومهن و همچنین کرج در استان البرز به اعتراضات پیوسته‌اند و ویدئوهای زیادی از این مناطق در شبکه‌‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده که نشان می‌دهد معترضان با آتش لاستیک، شن، سیمان و تدابیر دیگر، معابر و خیابان‌‌ها را مسدود کرده‌اند.

در شهرهای غربی کشور نیز با وجود سرمای شدید و بارش برف و بوران مردم به اعتراضات پیوسته و به صورت گسترده در خیابان‌‌ها حاضر شده‌اند. در کرمانشاه مانند بسیاری از شهرهای دیگر، شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» سر داده شد.

با شروع اعتراضات بار دیگر شعارها در حمایت از پهلوی‌ها میان مردم بالاگرفت و معترضان در مشهد، ساری و کرج، شعار «رضاشاه، روحت شاد» و «ای شاه ایران، برگردد به ایران» سردادند.

انداختن مسئولیت روی دوش دولت برای مبرا کردن نظام

در شرایطی که تصمیمات کلان نظام را مقامات عالی امنیتی زیرنظر علی خامنه‌‌ای می‌‌گیرند کم نیستند نمایندگان مجلس و تحلیلگرانی که می‌‌خواهند این مسئولیت را فقط روی دوش دولت بگذارند و روحانی و کابینه‌ی او را فدا کنند. در این بین حتی نمایندگانی هم که در طول سال در سکوت هستند و صدایی از آنها درنمی‌‌آید میداندار شده و برای مبرا کردن کل نظام از این تصمیم تلاش می‌‌کنند.

معصومه آقاپور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌‌گوید متاسفانه اقدام دولت برای افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین سیاست شتاب‌زده است. عزت‌الله یوسفیان‌ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفته «همه شوکه شدیم و طرح سه‌فوریتی توقف افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۸ را فردا [یکشنبه ۲۶ آبان] ارائه می‌دهیم.»

گروهی دیگر از سیاسیون و نماینده‌‌ها نیز می‌‌گویند افزایش نرخ بنزین تصمیم سران قوا بود.

با این همه گوش مردم از این فرافکنی‌‌ها و بازی‌‌های سیاسی و جناحی پر است و دیگر حاضر نیستند این بهانه‌ها را بشنوند.

در تبریز نیروی انتظامی معترضان را با باتوم زد اما معترضان از خود دفاع کردند.

اعتراضات به دوردست‌‌ترین شهرهای ایران هم کشیده شده در بندر گناوه مردم با تجمع خیابان‌‌ها را مسدود کرده و لاستیک آتش زدند.

تا کنون خبری از بازداشت شدگان احتمالی یا زخمی‌‌ها اعلام نشده. در بعضی شهرها از جمله آبادان و سیرجان تیراندازی شد. در سیرجان شب گذشته یک نفر و به روایتی دیگر سه نفر کشته شدند.

هنوز مشخص نیست مردم ایران نیز در این ایستادگی سراسری همچون مردم عراق و لبنان در خیابان‌ها بمانند. آنچه روشن است اینکه هر چه زمان می‌گذرد مردم بیشتر نارضایتی خود را از کل نظام ابراز کرده و خواهان تغییر بنیادین شرایط می‌شوند و این را در شعارهای آنها از دی‌ماه ۹۶ به اینسو می‌توان دید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy