Thursday, Nov 28, 2019

صفحه نخست » کاهش چشمگیر کل صادرات نفتی و غیرنفتی ایران

exports_112819.jpgبر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، کل صادرات نفتی و غیرنفتی ایران از ۱۰۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸، احتمالا به ۶۰ میلیارد دلار در سال جاری و ۵۵ میلیارد دلار در سال آینده سقوط کند.

دویچه وله - تازه‌ترین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از افت چشمگیر تولید وسایل نقلیه، بخصوص سواری در نیمه اول سال جاری خورشیدی خبر داده است.

وزارت صنعت با انتشار گزارش نیمه اول سال جاری خورشیدی می‌گوید تولید برخی محصولات دیگر صنعتی نیز دچار افت شده و صادرات غیرنفتی ایران نیز با کاهش مواجه شده است.

تولید وسایل نقلیه

تولید خودروی سواری در شش ماه ابتدایی سال نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته و سال ۹۶ به ترتیب حدود ۳۵ درصد و ۴۶ درصد افت داشته است. ایران در نیمه اول امسال تنها ۲۴۸ هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرده است.

تولید سواری ایران در ۱۲ ماه سال ۹۶ حدود یک میلیون و ۴۲۰ هزار دستگاه بود و پارسال به ۸۸۴ هزار دستگاه سقوط کرد و امسال اگر وضعیت با سطح تولید کنونی ادامه یابد، احتمالا به کمتر از نیم میلیون دستگاه خواهد رسید.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

تولید وانت در نیمه اول سال جاری به کمی بیش از ۲۷ هزار دستگاه رسیده که نسبت به نیمه اول پارسال حدود ۵ درصد رشد داشته است، اما نسبت به دور مشابه سال ۹۶ بیش از ۱۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون نیز درمجموع به ۲۱۹۳ دستگاه رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه پارسال نزدیک ۵۹ درصد کاهش یافته است.

تولید کامیون نیز با ۶۶ درصد افت به ۶۲۳۴ دستگاه سقوط کرده است.

دیگر محصولات صنعتی

بعد از خودرو، مهم‌ترین محصولات صنعتی ایران پتروشیمی، فلزات و لوازم خانگی هستند.

تولید پتروشیمی ایران در نیمه اول سال با کاهش جزئی نسبت به دور مشابه پارسال به ۲۷.۷ میلیون تن رسیده و تولید آلومینیوم با افتی ۳۳ درصدی به ۱۸۴ هزار تن سقوط کرده است.

با این حال تولید فولاد و مس ایران افزایش داشته است.

تولید فولاد خام، مهم‌ترین فلز تولیدی ایران، حدود ۶.۶ درصد رشد داشته و به ۱۱.۳ میلیون تن رسیده است.

این در حالی است که اردیبهشت امسال آمریکا بخش فلزات ایران را تحریم کرد.

آمارهای بین‌المللی نیز رشد تولید فولاد ایران را تایید می‌کند. مجمع جهانی فولاد ۳۰ آبان گزارشی منتشر کرد که می‌گوید تولید فولاد خام ایران در ۹ ماه ابتدایی سال به بیش از ۱۹.۳ میلیون تن رسیده که نسبت به دور مشابه پارسال بیش از ۱.۱ میلیون تن افزایش نشان می‌دهد.

تولید مس ایران نیز با افزایشی ۱۶ درصدی به ۱۱۵ هزار تن رسیده است.

در زمینه محصولات خانگی، تولید تلویزیون و ماشین لباسشویی به شدت کاهش یافته است.

تولید ماشین لباسشویی در نیمه اول سال ۹۶ حدود ۴۷۱ هزار دستگاه بود که در دور مشابه پارسال و سال جاری به ترتیب به ۲۵۷ هزار دستگاه و ۲۹۱ هزار دستگاه رسیده است.

تولید تلویزیون نیز در شش ماهه ابتدایی سال به ۳۱۸ هزار دستگاه رسیده که نسبت به دور مشابه پارسال و سال ۹۶ به ترتیب ۹ درصد و ۳۵ درصد افت داشته است.

با این حال تولید یخچال و کولر آبی تقریبا ثابت مانده و به ترتیب حدود ۵۹۵ هزار دستگاه و ۵۶۴ هزار دستگاه بوده است.

این گزارش می‌افزاید صادرات غیرنفتی ایران در شش ماه اول سال نسبت به دور مشابه پارسال ۱۰.۶ درصد افت داشته و به زیر ۲۱ میلیارد دلار رسیده است. واردات کشور نیز در این دوره زمانی با افتی ۵.۵ درصدی به ۲۱.۲ میلیارد دلار رسیده است.

افت تولید بسیاری از محصولات صنعتی در حالی روی داده است که جمهوری اسلامی بنابر اظهارات علی ربیعی، سخنگوی دولت، می‌خواهد افت صادرات نفت را با افزایش دو برابری صادرات غیرنفتی جبران کند.

ایران پارسال ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی (که شامل میعانات گازی و انواع گازها نیز می‌شود) داشت که ۳۲ میلیارد دلار آن عبارت از محصولات صنعتی در انواع بخش‌ها از جمله حدود ۱۱ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی بود.

جمهوری اسلامی بعد از برجام برنامه افزایش دو برابری تولید پتروشیمی را تا سال ۱۴۰۰ داشت که عملا برای حفظ سطح تولید نیز دچار چالش شده و پارسال ارزش صادرات پتروشیمی ایران به رغم افزایش قیمت نفت و به تبع آن محصولات پتروشیمی، حتی ۲ درصد کاهش نیز یافت.

آهنگ رشد تولید فولاد نیز آهسته‌تر شده است. در حالی که سال ۹۶ تولید فولاد کشور ۲۰ درصد رشد داشت، در سال گذشته تنها رشد ۷.۵ درصدی و در نیمه اول سال جاری رشد ۶.۶ درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، کل صادرات نفتی و غیرنفتی ایران از ۱۰۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸، احتمالا به ۶۰ میلیارد دلار در سال جاری و ۵۵ میلیارد دلار در سال آینده سقوط کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy