Sunday, Jan 26, 2020

صفحه نخست » کاخ مرمر؛ جدال برسر استقرار مقام‌های جمهوری اسلامی در کاخ‌های پهلوی

marmar_012620.jpgبی بی سی - محسن هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی در پاسخ به انتقاد پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی درباره استقرار" ۲۰ ساله" پدرش در کاخ مرمر گفت "پس از انقلاب مقامات حکومتی همواره در کاخ‌های بازمانده از دوره پهلوی مستقر بوده‌اند". او گفت در حال حاضر "آقای روحانی در کاخ سفید، قوه قضائیه در کاخ شاهپورغلامرضا، آقای جهانگیری در کاخ نخست‌وزیری و شورای نگهبان در کاخ فرح مستقرند".

اظهارات آقای هاشمی واکنشی است به گفته‌های پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستعضفان که در یک برنامه تلویزیونی گفته بود "شخص هاشمی رفسنجانی" پس از دوران ریاست جمهوری در کاخ مرمر ساکن شده بود و "از همان زمان نیز به نظر می‌آید که این استقرار درست نبوده است، مسوولان نظام نباید در آن کاخ‌ها بنشینند".

به گفته آقای فتاح، با پیگیری‌های بنیاد مستضعفان و بیت رهبری این کاخ قرار شد به موزه تبدیل شود.

پس از این اظهارات، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران بلافاصله اعلام کرد در نامه‌ای خصوصی به رئیس بنیاد مستعضفان نوشته "اگر این سخنان تصحیح نشود من هم صحبتی خواهم کرد".

123456.jpg

کاخ مرمر به دستور رضاشاه پهلوی ساخته شده بود از آثار ملی ایران به شمار می‌آید و پس از انقلاب مدتی محل استقرار کمیته انقلاب اسلامی بود

***

سرانجام آقای هاشمی در روزی که خبرنگاران فرصت بازدید از این کاخ را یافتند، نوشت "پس از فوت آیت الله هاشمی، آقایان موحدی و هاشمی‌شاهرودی به مرمر رفتند، یعنی تا حدود یک سال و نیم بعد از فوت حاج آقا. پس از آن، مجمع به مجلس قدیم نقل مکان کرد ادعای زندگی آیت‌الله هاشمی در کاخ مرمر هم کذب است، خانواده ما اصلا در این کاخ حضور نداشت و تنها جلسات مجمع در آن برگزار می‌شد".

رئیس شورای شهر تهران همچنین درباره سابقه کاربری حکومتی کاخ مرمر گفت "کاخ مرمر، بعد از انقلاب اولین‌بار قوه قضائیه در آن مستقر شد، آقایان صانعی و موسوی‌اردبیلی و یزدی تا سال ۷۴ یا ۷۵ در همین کاخ مستقر بودند؛ بعد از آن، چون این کاخ به ترمیم نیاز داشت، قوه قضائیه جابه‌جا شد و به کاخ شاهپورغلامرضا رفت".

کاخ مرمر به دستور رضا شاه پهلوی ساخته شده بود از آثار ملی ایران به شمار می‌آید. محمدرضا شاه پهلوی پهلوی نیز مدتی از این کاخ به عنوان دفتر کارش استفاده می‌کرد تا اینکه در سال ۱۳۵۵ این کاخ به موزه تبدیل شد.

این کاخ پس از انقلاب ابتدا محل استقرار کمیته انقلاب اسلامی شد.

آقای هاشمی ادعاهای آقای فتاح را "انحرافی و تخریبی و انتخاباتی" خواند و نوشت: "بعید می‌دانم آقای فتاح قصد تخریب آیت‌الله هاشمی را داشتند یا اینکه ایشان نمی‌دانسته در طول ۴۰ سال بیست‌و‌خرده‌ای سال قوه قضائیه در کاخ مرمر بوده است. در همه سال‌های پس از انقلاب، مقاماتی که مسئولیت‌های حکومتی داشته و دارند، در کاخ‌های بازمانده از دوره پهلوی مستقر هستند".

پسر اکبر هاشمی رفسنجانی درباره کاربری دیگر کاخ‌های دوران پهلوی در دوران جمهوری اسلامی گفت "مثلا محوطه ریاست‌جمهوری از قدیم معروف به کاخ سفید بود که آقای روحانی در آن مستقر است. یا کاخ شاهپورغلامرضا که قوه قضائیه در آن مستقر است. جاییکه آقای جهانگیری در آن مستقر و هیئت دولت تشکیل می‌دهد هم کاخ نخست‌وزیری بوده، پایین‌تر از آن کاخ فرح است که شورای نگهبان آنجاست".

از دوران قاجار و پهلوی کاخ‌های زیادی در تهران باقی مانده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy