Thursday, Mar 26, 2020

صفحه نخست » دانستنی‌های مهم در مورد شیوع و ابتلا به کرونا

corona_032720.jpgرادیو فردا - شیوع ویروس کرونا که به سرعت به یک همه‌گیری جهانی بدل شد، پرسش‌های زیادی را در ذهن بسیاری از شهروندان کشورهای مختلف برانگیخته است.

از جمله اینکه نشانه‌های آلودگی به ویروس کرونای جدید چیست؟ چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا هستند و دستیابی به واکسنی برای ایمن شدن در برابر آن چقدر زمان می‌برد.

مرکز اروپایی کنترل بیماری‌ها به برخی از این پرسش‌ها پاسخ داده است:

۱) نشانه‌های آلودگی به کووید-۱۹ چیست؟

شایع‌ترین نشانه بالینی ابتلا به ویروس کرونای جدید که در آزمایشگاه به تأیید علمی رسیده شامل این موارد است: تب ۸۸ درصد، سرفه خشک ۶۸ درصد، کوفتگی ۳۸ درصد، تولید خلط ۳۳ درصد، مشکل تنفسی ۱۹ درصد، گلودرد ۱۴ درصد، سردرد ۱۴ درصد و درد عضلانی ۱۵ درصد. دیگر عوارضی که کمتر شایع بوده عبارتند از اسهال ۴ درصد و استفراغ ۵ درصد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

برآوردهای جدید حاکی از آن است که دوره نهفتگی کووید-۱۹ بین پنج تا شش روز است که البته بین یک تا ۱۴ روز متغییر است. برپایه یک پژوهش تازه، برای رعایت احتیاط لازم، باید دوره نهفتگی را دست کم ۱۴ روز محاسبه کرد.

۲) آیا بعضی از افراد به نسبت دیگران بیشتر در معرض ابتلا هستند؟

عموما در افراد مسن و کسانی که مشکلات سلامتی دارند (از قبیل فشارخون بالا، دیابت، بیماری‌‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های تنفسی مزمن و سرطان) احتمال بروز عوارض جدی بیشتر از بقیه وجود دارد.

۳) آیا کودکان هم در معرض ابتلا به کووید-۱۹ هستند؟

این بیماری در کودکان نسبتا نادر و خفیف است. بر پایه یک پژوهش گسترده بیش از دو درصد موارد ابتلا زیر ۱۸ سال بوده‌اند. از این شمار، کمتر از ۳ درصد عوارض شدید یا وخیم داشته‌اند.

۴) در صورتی که با یک شخص مبتلا به کووید-۱۹ برخورد داشتم چه باید بکنم؟

به مسئولان بهداشتی منطقه خود اطلاع دهید تا دستورهای لازم را دریافت کنید. اگر عوارض بیماری در شما ظاهر شد، باید هرچه سریع‌تر با مرکز درمانی خود تماس‌ بگیرید و به آنها بگویید که با یک بیماری کرونایی تماس داشته‌اید.

۵) آیا برای این ویروس واکسنی وجود دارد؟ چقدر طول می‌کشد که واکسن کرونا تولید شود؟

هم‌اینک هیچ واکسنی برای ویروس‌های کرونا در انسان، از جمله ویروس کووید-۱۹، وجود ندارد. به همین دلیل است که پیش‌گیری از آلودگی به این ویروس اهمیت زیادی دارد و باید از گسترش بیشتر آن جلوگیری به عمل آورد.

ساخت واکسن زمان‌بر است. چندین شرکت داروسازی در حال کار بر روی گزینه‌های احتمالی این واکسن هستند. با این همه، تولید و در دسترس قرار گرفتن واکسن ماه‌ها، چه بسا سال‌ها،‌ به طول خواهد انجامید. چراکه لازم است قبل از استفاده به طور دقیق مورد آزمایش‌های متعدد قرار بگیرد که بی‌خطر و همچنین مؤثر بودن آن تأیید شود.

۶) اگر امسال واکسن آنفلوآنزا زده باشم آیا در مقابل کووید-۱۹ مصونیت دارم؟

ویروس‌های آنفلوآنزا و کووید-۱۹ دو ویروس متفاوت هستند. واکسن آنفلوآنزای فصلی در برابر کووید-۱۹ مصونیت ایجاد نمی‌کند.

۷) تماس با حیوانات خانگی یا دیگر جانوران چقدر در ابتلا به کووید-۱۹ اثر دارد؟

چندین نوع ویروس کرونا توانایی آلوده کردن حیوانات و انتقال به دیگر گونه‌های جانوری و انسان‌ها را دارند. اما هیچ سند علمی برای امکان انتقال ویروس کرونای جدید از حیوانات دست‌آموز (مثلا سگ‌ها و گربه‌ها) به انسان‌ها وجود ندارد. البته به عنوان یک اصل، همیشه باید در تماس با حیوانات دستورهای اولیه بهداشتی را رعایت کرد.

۸) همه‌گیری چقدر طول خواهد کشید؟

متأسفانه پیش‌بینی مدت زمان همه‌گیری و تبعات آن ممکن نیست. در حال حاضر با ویروس جدیدی مواجه هستیم و به همین دلیل هم درباره بسیاری از مسائل نمی‌توانیم با اطمینان اظهار نظر کنیم. برای نمونه، معلوم نیست که آیا، مثل آنفلوآنزای فصلی، با گرم شدن هوا و فرا رسیدن فصل تابستان در نیم‌کره شمالی میزان ابتلا به کرونای جدید کاهش خواهد یافت یا نه.

۹) چطور می‌توانم از مبتلا شدن پیش‌گیری کنم؟

این ویروس از طریق چشمان، بینی و/یا دهان شما می‌تواند وارد بدن‌تان شود؛ بنابراین آنچه مهم است این است که با دست‌های نشسته صورت‌تان را لمس نکنید. شستن دست‌ها با آب و صابون به مدت دست‌کم ۲۰ ثانیه، استفاده از محلول‌، ژل یا دستمال‌های الکل‌دار هم در هر حال توصیه می‌شود.

همچنین توصیه می‌شود که برای کاستن از خطر ابتلا با قطرات مخاط تنفسی، در برخورد با افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌‌اند و عوارض آن را نشان می‌دهند، فاصله‌ حداقل یک متری را رعایت کنید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy