Saturday, Mar 28, 2020

صفحه نخست » ماجرای شبیه‌سازی پاندمی بیماری شبه کرونا در سال ۲۰۱۹ میلادی چه بود؟

FE045EB3-896D-4C9C-8668-211B89E04130.pngالف

در 18 اکتبر 2019 (26 مهرماه1398) سناریویی با عنوان Event 201 در هتل پیر نیویورک بررسی شد. شبیه‌سازی صورت گرفته در این نشست مربوط به پاندمی بیماری ناشی از یک کروناویروس بود. کروناویروس فرضی در این سناریو، ابتدا از خفاش به خوک و سپس به انسان منتقل ‌شده و از طریق انتقال انسان به انسان در جهان همه‌گیر می‌گردد.

در سناریوی بررسی شده، این بیماری در مزارع پرورش خوک برزیل، به آرامی و بدون سر و صدا رشد یافته، اما بعد از مدتی به سرعت در مراکز درمانی گسترش می‌یابد. به مرور زمان این بیماری در کل آمریکای جنوبی گسترده شده و از آن‌جا با سفرهای هوایی به چین، پرتغال، آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان صادر می‌شود. در ابتدا برخی از کشورها قادر به کنترل آن می‌شوند، اما این بیماری همچنان گسترش یافته و باز تولید شده و در نهایت هیچ کشوری قادر به کنترل آن نمی‌گردد.

در شبیه‌سازی انجام شده، امکان تولید واکسن در سال اول وجود ندارد و یک داروی ضد ویروس به کار گرفته می‌شود که در درمان بیماران کمک‌کننده است اما نمی‌تواند گسترش بیماری را محدود کند. از آنجا که کل جمعیت انسانی مستعد است، در ماه‌های اولیه بیماری، تعداد تجمعی بیماران به صورت نمایی افزایش یافته و هر هفته دو برابر شده و مرگ و میر به شدت افزایش می‌یابد. این بیماری 18 ماهه به‌طول انجامیده و سرانجام با 65 میلیون کشته، منجر به پیامدهای اقتصادی و اجتماعی شدیدی در جهان می‌شود.

این خلاصه‌ای از سناریوی بررسی شده در نشست Event 201 در هتل پیر نیویورک است. این نشست حدوداً دو ماه قبل از ثبت اولین مورد کووید 19 در چین برگزار شد. ویروس فرضی این نشست از لحاظ چرخه انتقال بیماری، نحوه شیوع و گسترش بیماری و اثرات آن بر جهان، مشابهتی بسیار عجیب با ویروس کووید-19 دارد. شباهت عجیب و تعجب برانگیز این سناریو با وقایع اتفاق افتاده در جهان، منجر به افزایش ابهامات و سوالات در خصوص نقش ایالات متحده در گسترش ویروس کرونا در جهان گردیده و این کشور را در جایگاه متهم اصلی قرار داده است.

احتمالاً دو سوال ذهن ما را به خود مشغول خواهد کرد: 1- آیا ممکن است، کشوری بدین حد از سقوط اخلاقی و انسانی رسیده باشد، که این چنین اقداماتی را انجام دهد؟ 2- ایالات متحده که خود درگیر این بیماری است، چگونه ممکن است، انتقال دهنده آن باشد؟

در پاسخ به سوال اول باید گفت، زورمندان جهان سقوط اخلاقی و انسانی خود را بارها ثابت نموده‌اند. در جنگ جهانی دوم، آمریکا اقدام به بمباران هسته‌ای ژاپن و قتل عام ده‌ها هزار انسان و نابودی چندین نسل کرد. در جنگ ایران و عراق، قدرت‌های مستکبر با مسلح نمودن صدام به سلاح‌ شیمیایی زمینه قتل عام تعدادی زیادی از مردم ایران و عراق را مهیا کردند. شعله‌های افروخته جنگ در اطراف کشور ما نیز خود نمودی از سقوط ارزشها‌ی انسانی اند.

سوال دوم را می‌توان با استناد به نمونه‌ای عینی پاسخ گفت. همانطور که میدانیم ویروس کامپیوتری استاکس‌نت در سال 2010 میلادی برای آسیب به تاسیسات غنی سازی نطنز ایران طراحی و ارسال شد، اما این ویروس کامپیوتری در کشورهای دیگر هم گسترش یافته و منجر به آسیب به سیستم‌های چندین کشور گردید. این امکان دور از ذهن نیست که کروونا ویروس هم با هدف ضربه به سلامت و اقتصاد چندین کشور منتقل شده باشد ولی در طول زمان در سایر کشورها شیوع یابد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy