Tuesday, Apr 7, 2020

صفحه نخست » معنای موافقت خامنه‌ای با برداشت یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه

tosee_040620.jpgرادیو فردا آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۱ روز بعد از درخواست اضطراری دولت برای برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا، نهایتا با آن موافقت کرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز دوشنبه ۱۸ فروردین با «قدردانی» از موافقت علی خامنه‌ای با این درخواست، دستورات لازم را برای تامین نیازهای ضروری در زمینه مبارزه با کرونا صادر کرد.

دولت روحانی هفتم فروردین رسما اعلام کرد که از خامنه‌ای درخواست کرده است با برداشت یک میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا موافقت کند. تعلل ۱۱ روزه خامنه‌ای برای موافقت با این مبلغ در حالی است که تنها چهار روز بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، در عراق ۲۰۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای افزایش بودجه سپاه اختصاص یافت.

پرونده برداشت غیرقانونی دولت از صندوق توسعه ملی روی میز دادستان دیوان محاسبات

- عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در صندوق توسعه ملی: دولت برای شب عید پول کم داشت و آن را از محل صندوق توسعه ملی تامین کرد حالا اگر مجلس شورای اسلامی و ما زرنگ باشیم نهایتاً بتوانیم این پول را که غیرقانونی بوده بازگردانیم.

- دولت این وجه را به بهانه مالیات صندوق توسعه ملی برداشت کرده و این در حالیست که استفساریه مجلس شورای اسلامی و قانون، صندوق توسعه ملی را از پرداخت مالیات معاف کرده است.

- خامنه‌ای سال ۹۸ با برداشت از صندوق توسعه ملی برای کمک به سیل‌زدگان مخالفت کرد ولی مدتی بعد به دستور وی از صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون یورو به سپاه قدس و بیش از ۳۰۰ میلیون یورو به صداوسیمای جمهوری اسلامی برای ساختن سریال‌های مکتبی و «استراتژیک» پرداخت شد!

کیهان لندن - دولت ۱۸۰۰ میلیارد تومان بطور غیرقانونی از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است. عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در صندوق توسعه ملی گفته که فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز از این برداشت غیرقانونی دولت مطلع بوده است.

محمد حسینی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در صندوق توسعه ملی ابتدای فروردین‌ماه جاری اعلام کرد که دولت روحانی در سال ۹۸ برای تأمین کسری بودجه خود اقدام به برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی کرده است.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

بر اساس اطلاعاتی که سوم فروردین‌ماه از سوی محمد حسینی ارائه شده بود این برداشت ۱۸۰۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور که زیر مجموعهٔ وزارت امور اقتصادی و دارایی است صورت گرفته است.

اکنون با گذشت سه هفته از انتشار این خبر، محمد حسینی در گفتگو با خبرگزاری فارس جزییات بیشتری از این برداشت غیرقانونی را توضیح داده و گفته است: «سازمان امور مالیاتی بر اساس اختلاف نظری که در رابطه با اخذ مالیات ناشی از تسعیر نرخ ارز و فعالیت های اقتصادی صندوق توسعه ملی داشت بالغ بر هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع این صندوق را بدون اجازه برداشت کرد.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفته که «دولت برای شب عید پول کم داشت و آن را از محل صندوق توسعه ملی تامین کرد حالا اگر مجلس شورای اسلامی و ما زرنگ باشیم نهایتاً بتوانیم این پول را که غیرقانونی بوده بازگردانیم. اما مشکل شب عید و پرداخت‌های پرسنلی که روی زمین مانده بود حل شد.»

او معتقد است «نگاه دولت به صندوق توسعه ملی همانند حساب ذخیره ارزی است. در گذشته ۵۰ درصد حساب ذخیره ارزی سهم دولت و ۵۰ درصد سهم ملت بود اما بعداً ۹۰ درصد آن به دولت رسید و ۱۰ درصد سهم ملت شد. بعد از گذشت زمان ۱۰۰ درصد آن را دولت استفاده کرد.»

بر اساس توضیحات ارائه شده از سوی محمد حسینی، دولت این وجه را به بهانه مالیات صندوق توسعه ملی برداشت کرده است این در حالیست که استفساریه مجلس شورای اسلامی و قانون، صندوق توسعه ملی را از پرداخت مالیات معاف کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی می‎‌گوید فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز از این برداشت مطلع بوده و آن را قانونی می‌داند: «قبل از عید نوروز نامه‌ای به رئیس مجلس نوشتم و رونوشتی از آن را به رئیس دیوان محاسبات ارسال کردم و در این رابطه لاریجانی نیز با عادل آذر صحبت کرده است. قرار شد دیوان محاسبات موضوع را پیگیری و مسئول آن در وزارت اقتصاد مشخص شود.»

آنطور که این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داده دادستان دیوان محاسبات، برداشت غیرقانونی دولت را بررسی خواهد کرد و روز شنبه شانزدهم فروردین نیز دیوان محاسبات نیز از صندوق توسعه ملی مدارک لازم در رابطه با این برداشت را درخواست کرده تا در اختیار دادستان دیوان محاسبات قرار دهد.

با اعلام این خبر مشخص شده سازمان امور مالیاتی که زیر نظر دولت فعالیت می‌کند در سال‌های گذشته و در دوران دولت روحانی برخلاف تصریح قانون در بند «هـ» جزء ۶ و ۷ قانون احکام دائمی که تحت عنوان اساسنامه صندوق توسعه ملی تنفیذ شده و قابلیت اصلاح ندارد، سازمان امور مالیاتی برای تمام درآمدهای حاصل از تسهیلات پرداختی و تسعیر دارایی‌های صندوق توسعه ملی مالیات وضع کرده بود، در حالی که طبق قانون تمامی منابع ریالی و ارزی صندوق به عنوان منابع بوده و مشمول مالیات نیست.

گفتنی است در سال ۹۸ بر اساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، دولت مبلغی معادل ۴۵ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و به دلیل فشار اقتصادی ناشی از تحریم برداشت کرد. همچنین بر اساس قانون بودجه ۹۸ نیز مبلغ ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون یورو برای مصارف بودجه‌ای تبدیل به ریال شد و برای امور جاری در اختیار دولت قرار گرفت. برداشت ۱۸۰۰ میلیارد تومان مورد اشاره محمد حسینی، علاوه بر مبالغ برداشت شده‌ی قانونی است.

در روزهای گذشته حسن روحانی در نامه‌ای به علی خامنه‎‌ای رهبر جمهوری اسلامی خواستار برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کُرونا شد.

با گذشت بیش از یک هفته از ارسال این نامه، رهبر جمهوری اسلامی هنوز با این درخواست موافقت یا مخالفت نکرده است. مشخص نیست علی خامنه‌ای با برداشت دولت از صندوق توسعه ملی مخالف است یا در انتظار روشن شدن وضعیت لغو یا تعلیق تحریم‌ها از سوی آمریکاست!

روحانی در نوروز سال گذشته برای جبران خسارات سیل ۹۸ درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی را داشت که خامنه‌ای با آن مخالفت کرد ولی در همان سال ۹۸ به دستور ولی فقیه از صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون یورو به سپاه قدس و بیش از ۳۰۰ میلیون یورو به صداوسیمای جمهوری اسلامی برای ساختن سریال‌های مکتبی و «استراتژیک» پرداخت شد! پیش از این در سال ۹۶ نیز علی خامنه‌ای مجوز برداشت دو و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را برای تقویت نهادهای دفاعی و نظامی صادر کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy