Friday, Apr 24, 2020

صفحه نخست » حکومت ایران برای موشک‌‌پرانی پول دارد اما برای مقابله با کُرونا ندارد؟!

nour.jpg کیهان لندن - دو روز پس از پرتاب ماهواره نظامی «نور ۱» توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مدار زمین فرمانده هوافضای سپاه می‎‎گوید «ابرقدرت شده‌‌ایم» و خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران نیز مدعی شده این ماهواره دست‌‌کم یک بار از فضای اسرائیل عبور کرده است.

کانال‌‌های تلگرامی نزدیک به نهادهای نظامی و امینی از جمله «قرارگاه سایبری عمار» می‌نویسد احتمالا ماهواره دفعه بعد که از این مسیر عبور می‌کند، تمام سنسورها و دوربین‌هایش فعال شده و می‌تواند نقاط حساس این رژیم، یعنی اسرائیل، را اسکن کند.

امیرعلی حاجی‌‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پنجشنبه ۴ اردیبهشت در یک برنامه تلویزیونی به تشریح وضعیت ماهواره «نور ۱» پرداخت و گفت این ماهواره یک «ابرپروژه» بود که سدهای بزرگی را شکست.

او در این مصاحبه گفت «بدون حضور در فضا از بسیاری ظرفیت‌ها در حوزه‌های نظامی و غیرنظامی محروم هستیم و بُعد پنجم امور نظامی، حضور در فضاست زیرا بدون فضا نه در حوزه‌های دفاعی و نه در ابعاد غیرنظامی کامل نیستیم اما محدودیت‌هایی که ما در عرصه هوایی و زمینی برای اشراف اطلاعاتی داریم در حوزه فضایی بسیار کمتر است، زیرا ماهواره می‌تواند همه جا برود.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

حاجی‌زاده در ادامه افزود: «ماهواره نور سه روز تا یک هفته، پایدارسازی ماهواره و ارسال برخی فرمان‌ها برای این موضوع زمان دارد البته برای برخی ماهواره‌ها این زمان دو ماه است که متخصصان ما اعلام کرده‌اند زمان پایدارسازی ماهواره نور حدود یک هفته برای عملیاتی شدن صد درصد زمان می‌برد.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین بر محرمانه بودن برنامه‌های موشکی و پرتاب ماهواره این نیرو تاکید کرد و گفت: «چون می‌دانستیم دشمنان در تلاش برای به دست آوردن اطلاعات از کار فضایی سپاه هستند و ابعاد مختلف این کار و اطلاعات آن برایشان مفید بود به صورت چراغ خاموش حرکت کردیم.»

حاجی‌زاده در ادامه با بیان اینکه سیستم اطلاعاتی غرب در جریان پرتاب ماهواره جا ماند گفت: «طبیعی است که آنها از این کار ما ناراحت باشند. آمریکایی‌ها سردار سلیمانی را ترور کردند. آنها می‌توانستند این کار را توسط یک تیم تر‌وریستی انجام دهند، اما این کار را کردند که که بگویند نماد مقاومت را زدیم، بعد هم گفتند ۵۲ نقطه ایران را می‌زنیم و منظور آنها از مرکز فرهنگی بیت رهبری بود. اما پایگاه عین‌الاسد زده شد و برنامه حسینیه امام خمینی هم برای اولین بار زنده پخش شد».

وی عنوان کرد: «ما امروز یک ابرقدرتیم و با قدرت فناوری فضایی را پیش می‌بریم ‌بطوری که کشور بیمه شود و مردم با خیال راحت به اقتصاد بچسبند. در روز عملیات عین‌الاسد تصور می‌کردیم آنها هم پاسخ دهند و ما آماده بودیم ۴۰۰ نقطه را مورد هدف قرار دهیم اما آنها پاسخ ندادند.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش دیگری گفت: «تلاش می‌کنیم در آینده نه‌‌چندان دور ماهواره بعدی را در مدار بالاتر با کارآیی بهتر قرار دهیم».

علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران پیش از این گفته بود ماهواره نظامی «نور ۱» بخشی از یک پازل بود که در این پازل قرار است عملیات‌های شناسایی، پشتیبانی راهبردی در عملیات‌های شناسایی، ارتباطی و ناوبری انجام شود و این همان ضرورت دست‌یابی به فضاست. او قول داد در آینده «نور ۲» هم به فضا پرتاب می‌شود.

پس از آمریکا کشورهای فرانسه و آلمان هم به موشک‌‌پرانی سپاه واکنش نشان داده‌اند. وزارت خارجه آلمان با ابراز نگرانی از پرتاب موشک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد «موضع ما درباره برنامه موشکی ایران تغییری نکرده است: [این برنامه] تأثیر بی‌ثبات کننده بر منطقه دارد و با توجه به منافع امنیتی اروپا، غیرقابل قبول است».

وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای جداگانه پرتاب ماهواره نظامی سپاه را محکوم کرد و آن را «ناسازگار» با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواند. فرانسه از رژیم ایران خواسته است تمامی فعالیت‌هایش در زمینه توسعه موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی را متوقف کند.

دولت روسیه اما گفته اقدام جمهوری اسلامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض نکرده است.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی پرتاب ماهواره «نور ۱» را ارزشمند و مبارک توصیف کرده است. اسحاق جهانگیری معاون روحانی و محمود واعظی رئیس دفتر او که مدام بعد از شیوع کُرونا خواستار برداشته شدن تحریم‌‌ها بودند نیز پرتاب ماهواره را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک گفتند.

عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی و سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه نیز موشک‌پرانی سپاه را تبریک گفتند.

همزمان شورای امنیت ملی آمریکا در توییتی به اقدام اخیر سپاه پاسداران در پرتاب ماهواره نظامی واکنش نشان داده و نوشته است: «در حالی که مردم از کووید-۱۹ در رنج هستند و می‌میرند، حکومت ایران از هدر دادن منابع و پول احساس سربلندی می‌کند. هیچکس نباید برای حکومت ایران احساس تاسف بکند. رژیم ایران نباید اجازه داشته باشد به توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما بپردازد. و به همین دلیل است که این حکومت زیر تحریم است».

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در جریان کنفرانس خبری خود در واکنش به اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته بود «خیلی از نزدیک ایران را زیر نظر داریم، از خودشان در مورد ایران بیشتر می‌دانیم».

جمهوری اسلامی همزمان با طرح ادعای کسری بودجه برای مقابله با کُرونا به هر دری می‌زند تا از صندوق بین‌‌المللی پول وام بگیرد اما همزمان پول‌های هنگفتی را صرف موشک‌‌پرانی می‌کند. در همین ارتباط مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته: «همان زمان که اصرار دارند لطفا به ما اعتماد کنید و تحریم‌ها را بردارید، درست همان زمان هم موشک پرتاب می‌کنند!»

فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گویند ماموریت ماهواره نظامی «نور ۱» عملیات‌های شناسایی است که البته بی‌‌راه هم نمی‌گویند. پرتاب این ماهواره تایید کرد که رژیم برای بلندپروازی‌‌های موشکی به حد کافی پول و منابع مالی دارد اما وقتی مردم در بحرانی مثل کُرونا نیازمند یاری دولتمردان هستند بحث کمبود منابع مالی و تحریم مطرح می‌‌شود!

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی در پاسخ به گفته بود جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با کُرونا ۱۰ میلیارد دلار کسری منابع دارد!

اگر برای مقابله با کُرونا پول نیست پس این موشک‌پرانی‌ها برای چیست؟ همانگونه که اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز اشاره کرد، این اقدامات مهر تاییدی بر سیاست‌های فشار آمریکا و اروپا بر جمهوری اسلامی است و همچنین اثبات مواضع شورای امنیت ملّی آمریکاست که می‌گوید هیچکس نباید برای حکومت ایران احساس تاسف بکند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy