Wednesday, Jul 1, 2020

صفحه نخست » چه رازهایی با اعدام مدیر آمدنیوز دفن می‌شود؟

amad_070120.jpgحکم اعدام روح الله زم در حالی صادر شده که بسیاری از ابعاد ارتباطات او برای افکار عمومی ناشناخته مانده است؛ برخی می‌گویند او عامل نفوذی داخلی است؛ برخی می‌گویند او جاسوس اسرائیل است. نام بسیاری افراد همچون محمدحسین رستمی، رضا گلپور، عبدالرضا داوری و شهرزاد میرقلی خان در خلال پرونده او ذکر شده است.

رویداد۲۴ - روز گذشته غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه ایران از صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم بنیان‌گذار وبسایت و کانال تلگرامی «آمدنیوز» [صدای مردم] خبر داد. این حکم غیرقطعی و قابل فرجام‌خواهی است.

دادگاه «۱۳ مورد از عناوین ریزِ او را از مصادیق افساد فی‌الارض دانسته و حکم اعدام صادر کرده است.» او همچنین متهم به جاسوسی برای رژیم صهیونیستی و فرانسه است. احتمالا روح الله زم اولین فردی باشد که به خاطر جاسوسی برای فرانسه به اعدام محکوم می‌شود.

احتمالا حکم اعدام روح الله زم در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور نیز تایید شود، با این حال اینطور به نظر می‌رسد که تا تخلیه کامل اطلاعاتی، او زنده خواهد ماند و حکم او تا زمانی که تمام اطلاعات و روابطش مشخص شود، اجرا نخواهد شد؛ اتفاقی که به شکلی دیگر درباره بابک زنجانی افتاد و فعلا زنده مانده تا بتواند بدهی‌هایش را پرداخت کند.

برخی می‌گویند اعدام روح الله زم فایده‌ای ندارد چون رازهایی دارد که باید سال‌ها روی آنها کار کرد تا آنها را تخلیه کند و برخی دیگر معتقدند تا سال‌های دیگر اطلاعات او سوخته است و فایده‌ای ندارد و دیگر آنکه نوع سخنان او در دادگاه نشان می‌دهد که او از هراسی که دارد، تمام چیزهایی که می‌دانسته را گفته است.

پرونده روح الله زم که از مهرماه به شکل غیرمنتظره‌ای در عراق بازداشت شد، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی در حالی رسیدگی است. در حالیکه برخی حامیان زم در خارج کشور معتقدند او روزنامه‌نگار است و نباید حکم اعدام برایش می‌شد، برخی مثل شمس الواعظین معتقدند «تجارت او ربطی به شغل روزنامه نگاری ندارد.» پس اگر زم روزنامه نگار نیست، چیست؟ آنگونه که رسانه‌های رسمی می‌گویند جاسوس است یا آنطور که اصلاح طلبان می‌گویند نفوذی است؟ خود او البته معتقد بود رهبر اپوزیسیون ایران است و توانایی آن را دارد که تمام مخالفان نظام را در خارج کشور علیه ایران بسیج کند.

روح الله زم کیست؟

به گزارش رویداد۲۴ روح الله زم متولد مرداد ۵۷ است. شش ماه قبل از انقلاب ایران به دنیا آمده و سرنوشت او با این انقلاب گره خورده است. محمد علی زم پدر روح الله سال‌ها ریاست حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده داشت و به این عنوان شناخته می‌شد. بعد از سال ۸۸ روح الله زم از ایران خارج شد و با چند سایت منتقد همکاری کرد. با ورود تلگرام، او کانالی به نام آمدنیوز راه اندازی کرد؛ کانالی که به مرور یکی از رسانه‌های موثر علیه نظام جمهوری اسلامی شد.

بسیاری از مطالبی که در سایت و کانال آمدنیوز منتشر می‌شد علیه اصلاح طلبان بود. تا جایی که بسیاری معتقد بودند جمعی از محافل اصولگرایی پشت آمدنیوز هستند. افشای فیش‌های حقوقی مدیران دولتی روحانی در آستانه انتخابات ۹۶ که به حقوق‌های نجومی مشهور شد یکی از مهمترین پرونده‌های افشا شده توسط آمد نیوز بود. سوی دیگر افشاگری‌های آمدنیوز علیه سپاه بود و هر از گاه فیلم و عکس و سندی علیه سپاه منتشر می‌شد.

برخی، اما معتقدند آمد نیوز در خفا، حامی احمدی نژاد است. افشا یا خبر سازی درباره حساب‌های رئیس قوه قضائیه و تهمت درباره جاسوس بودن فرزند او یکی از مواردی بود که به اعتبار صادق لاریجانی آسییب جدی زد و عین این تهمت‌ها در مقابل دادگاه توسط حمید بقایی تکرار شد. بقایی اتهامات آمد نیوز به آملی لاریجانی را در مقابل دوربین‌ها و خبرنگاران تکرار کرد و گفت که نه ۶۳ حساب شخصی دارد و نه دخترش جاسوس است، پس محکم می‌ایستد. اخبار حواشی و درگیری‌های بعد از دادگاه به طور گسترده و همزمان در آمدنیوز بازتاب داده میشد و چهره‌ای قهرمان‌گونه از بقایی ترسیم کرده بود. عبدالرضا داوری نیز مدتی به خاطر ارتباط با آمدنیوز بازداشت شده بود. نکته عجیب اینکه کانال سابق آمدنیوز که یکبار توسط تلگرام توقیف شد، این بار دست حامیان احمدی نژاد بود یا فرض دیگر آنکه کسانی به نام احمدی نژاد در آن خبر منتشر می‌کردند.

آمدنیوز سعی داشت خود را رسانه برانداز معرفی کند. با اینکه در انتخابات ۹۶ رسما در تهران لیست انتخاباتی منتشر کرده بود، اما بعد از اینکه سیدمحمد خاتمی گفته بود معترضان دی ۹۶ برانداز نبودند، آمدنیوز کلیدواژه «براندازم» را برای معرفی معترضان به کار برد. در حوادث دی ۹۶ گفته می‌شود اطلاع رسانی آمدنیوز نقش مهمی در ایجاد اعتراضات داشته است. البته کانال آمد نیوز به خاطر آموزش ساخت کوکتل مولوتوف و دیگر روش‌های مبارزه، توسط مدیران تلگرام حذف شد.

دوستان روح الله زم

روح الله زم شبکه پیچیده‌ای از ارتباطات داشت. صدا و سیما در مستندی از اعترافات روح الله زم مدعی شد وی با علی غزالی ارتباط داشته است. علی غزالی از مدیران سایت بازتاب است و گفته می‌شود داماد سابق یکی از فرماندهان ارشد نظامی است.

در مستند شاه ماهی صدا و سیما ادعا شده که «علی غزالی» اسناد محرمانه سازمان بازرسی کل کشور را به دست زم می‌رساند. بعد از بازداشت علی غزالی، آمدنیوز در خبری مدعی شد وی به اعدام محکوم شده است.

سایت‌های امنیتی درباره علی غزالی می‌نویسند این فرد عضو هیات مدیره شرکت‌های بزرگ اقتصادی بود و به‌واسطه نفوذی که داشت، اسناد حیاتی و محرمانه سازمان بازرسی کل کشور را در یک ایمیل مشترک برای روح الله زم ارسال می‌کرد. وی علاوه بر این، اطلاعات بانکی کشور را هم با واسطه سرویس‌های جاسوسی بیگانگان در اختیار اداره خزانه‌داری آمریکا قرار می‌داد. به این ترتیب می‌توان تصور کرد همه اخبار آمدنیوز دروغ نبوده و بعضی از آن‌ها اسناد معتبر بوده است. حال سوال این است. کدام اسناد معتبر بوده است؟


مدیر عماریون؛ جاسوس آمدنیوز!

به گزارش رویداد۲۴ فرد دیگری که گفته شده برای «زم» اقدام به جمع‌آوری اطلاعات می‌کرد، «محمدحسین رستمی» بود؛ این فرد که مسئولیت سایت «عماریون» را بر عهده داشت، مدتی را به صورت نفوذی در جمع مدافعان حرم در سوریه حضور داشت و در آنجا با دریافت مبالغی از سوی «زم» اطلاعاتی را در خصوص فعالیت مدافعان حرم برای مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز» ارسال می‌کرد.

خبر محکومیت محمدحسین رستمی و رضا گلپور از نویسندگان سایت عماریون با اتهام جاسوسی برای اسرائیل سه سال پیش منتشر شد. رستمی و گلپور اتهام جاسوسی را رد کرده‌اند و چند ماه پیش مشخص شد که رضا گلپور پیش از بازداشت سفری به مسقط پایتخت عمان داشت تا با شهرزاد میرقلی‌خان بازرس سابق صداوسیما دیدار کند. خانم میرقلی خان و محمد سرافراز، رئیس سابق صداوسیما، می‌گویند در این سازمان فساد مالی وجود داشت و برخی افراد در سازمان‌های نظامی هم در سوءاستفاده‌های مالی نقش داشتند.

رستمی متولد ۱۳۶۴ و اهل شهر ری است. فعالیت سیاسی‌اش را از ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد و در سال ۱۳۸۴ آغاز کرد. او بعدتر، مثل بسیاری دیگر از طرفداران اصولگرای آقای احمدی‌نژاد، به منتقد او و اسفندیار رحیم مشایی تبدیل شد.

یکی از جنجالی‌ترین مطالب سایت عماریون نامه رضا گلپور درباره آقای مشایی بود که اتهام‌هایی امنیتی علیه او مطرح می‌کرد. محمدحسین رستمی سال‌ها قبل از بازداشتش در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود که در وزارت رفاه کار می‌کرده و هزینه‌های راه‌اندازی وبسایت عماریون را هم از «مدیرکل بازرسی یکی از وزارتخانه‌ها» گرفته که از نزدیکان صادق محصولی وزیر سابق رفاه و پیشتر وزیر کشور ایران بوده است.

حکم اعدام زم در حالی منتشر می‌شود که وضعیت رستمی و غزالی همچنان مبهم است. به جز این افراد تعداد زیاد دیگری نیز در این سال‌ها به ارتباط با آمدنیوز متهم شده اند و تعدادی نیز تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند. با این حال جزئیات بیشتری از پرونده ارتباطات روح الله زم منتشر نشده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy