Sunday, Jul 26, 2020

صفحه نخست » اصول‌گرای تندرویی که رسماً ناظر بر فرایندهای مالی کشور شد

oghaf_072620.jpgرادیو زمانه - با برگزاری مراسم معارفه مهرداد بذرپاش، رئیس جدید دیوان محاسبات، یک اصول‌گرای تندرو که به فساد مالی نیز متهم شده، به‌طور رسمی سکان نهاد ناظر بر همه فرایندهای مالی کشور را در دست گرفت. بذرپاش در این مراسم از انتقادهایی که از او شده بود گلایه کرد اما گفت با منتقدان «برخورد سیاسی» نخواهد کرد. قالیباف نیز فرآیند انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات را قانونی خواند.

مراسم معارفه مهرداد بذرپاش، رئیس کل جدید دیوان محاسبات صبح دوشنبه ۶ مرداد/ ۲۷ ژوئیه، در محل این دیوان برگزار شد و عادل آذر رئیس پیشین دیوان محاسبات از سمت خود کنار کشید.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

بذرپاش در مراسم معارفه خود از «توسعه‌ دایره نظارت دیوان محاسبات» سخن گفت و درباره ارائه بودجه سالانه افزود: «گزارش تفریغ بودجه که مهم‌ترین سند نظارت مالی کشور است، باید تغییرات جدی بکند. بسیاری از پرونده‌هایی که تشکیل می‌شود ناشی از همین تأخیر است.»

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت:

«کلکسیونی از تهمت را به ما وارد کردند که از همه‌ آن‌ها گذشتم. (...) با دیوان کار سیاسی نخواهیم کرد. با ما برخورد سیاسی شد ولی با کسی سیاسی برخورد نمی‌کنیم.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکم مرداد با ۱۵۸ رأی موافق مهرداد بذرپاش را به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور برگزیدند. لطف‌الله فروزنده، دیگر نامزد این مقام بود که رأی نیاورد.

انتخاب مهرداد بذرپاش به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور حتی با اعتراض‌هایی از سوی دیگر اصول‌گرایان همراه بود. احمد توکلی، نماینده سابق اصول‌گرا و رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف از امکان انتخاب بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات به تندی انتقاد کرد و آن را «غیرقانونی» خواند.

توکلی، در توییت تازه‌ای به جلسه با قالیباف و حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با موضوع بررسی روند انتخاب بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات اشاره کرده و نوشته است:

«دیروز جلسه با رئیس مجلس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، دو نماینده دیگر و مدیرعامل دیده‌بان، استدلال‌هایمان در اعتراض به انتخاب رئیس دیوان محاسبات شرح دادیم. گفتند فرآیند آن انتخاب قانونی بوده، شما هم اعتراض‌تان را قانونی پیگیری کنید. امروز در جلسه ویژه دیده‌بان در این‌باره تصمیم می‌گیریم.»

مهرداد بذرپاش، صاحب‌امتیاز روزنامه اصول‌گرای تندرو «وطن امروز»، مدیرعامل پیشین شرکت خودروسازی سایپا و سرپرست پیشین بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف است. او در رأس برخوردهای خشونت‌آمیز با دانشجویان معترض قرار داشت.

پس از رفتن بذرپاش از سایپا مشخص شد که او به‌عنوان مدیرعامل «حقوق نجومی»‌ می‌گرفته و در سال‌های ۸۷ و ۸۸، مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان پاداش گرفته است.

بذرپاش در انتخابات مجلس نهم نیز از حوزه انتخابیه تهران رأی آورد و به عضویت هیئت رئیسه درآمد. اما در پایان این مجلس بود که اتهام‌ها علیه مشارکت او در فساد، زمین‌خواری و فروش املاک دولتی آشکار شد. او اما این اتهامات را رد کرد.

در حواشی مربوط به پرونده اکبر طبری، معاون دفتر رئیس پیشین قوه قضائیه که به فساد متهم شده، نام بذرپاش نیز آمده است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم معارفه بذرپاش، فرایند انتخاب او در مجلس را «براساس قانون» خواند و گفت: «رقابت جدی و مؤمنانه در کمیسیون برنامه بودجه مجلس شکل گرفت.»

قالیباف افزود: «در مجلس یازدهم اولویت بر نظارت داریم و کشور نیز امروز بیش از گذشته بر نظارت نیاز دارد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی علت اصلی مشکلات اقتصادی کشور را «در نحوه تصویب بودجه» دانست و ضمن تأکید بر اهمیت اصلاح ساختار بودجه گفت:

«متأسفانه گامی در جهت اصلاح ساختار بودجه برداشته نشده است و تردیدی وجود ندارد که دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه ۹۳ مجموعه اگر کنار هم قرار گیرند می‌توانند اصلاح ساختار بودجه را محقق کنند و باید در این راستا گام بردارند.»

در ماه‌های اخیر اختلاف‌هایی میان دولت و دیوان محاسبات بروز کرد. گزارش فروردین‌ماه سال جاری دیوان محاسبات کشور از «تفریغ بودجه ۹۷» نشان می‌داد ۴,۸ میلیارد دلار ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی که قرار بود برای تأمین کالاهای اساسی مصرف شود، «گم» شده و در قبال این مبلغ هیچ‌گونه وارداتی انجام نشده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، گزارش دیوان محاسبات را «۱۰۰ درصد» غلط خواند و گفت این گزارش «براساس بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور» داده شده است.

«تفریغ بودجه» نوعی حسابرسی کلی عملیات مالی دولت است. دیوان محاسبات کشور سالانه با بررسی حساب‌ها و اسناد مربوط به دستگاه‌های دولتی گزارش تفریغ بودجه را تهیه می‌کند که در آن نحوه و میزان هزینهٔ سازمان‌ها، پروژه‌ها و پیشرفت آنها بر اساس لایحه بودجه مشخص است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy