Monday, Jul 27, 2020

صفحه نخست » وزیر بهداشت: اهل خالی‌بندی نیستم

wire28-1.jpgایران وایر - به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، ۲۶ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار کرونا قرار دارند، همزمان مقامات بر برگزاری پرشور مراسم عزاداری محرم تاکید می‌کنند و پروتکل بهداشتی آن را تهیه و ابلاغ کرده‌اند، اما معاون بهداشت وزارت بهداشت می‌گوید هنوز درباره شیوه برگزاری این مراسم هیچ چیز قطعی نشده است و نظر قاطع وزارت بهداشت این است که برگزاری مراسم پر جمعیت در محرم ممنوع باشد، به ویژه در محیط‌های سربسته که وزارت بهداشت قاطعانه و محکم با آن مخالف است.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به این که اوایل شیوع کرونا در تهران ۶ یا ۷ بیمارستان فعال بودند، گفت اکنون حتی بیمارستانی در بخش خصوصی که بیش از ۱۰۰۰ بیمار بستری دارد، خدمات کرونا ارایه می‌دهد و در مجموع همه بیمارستان‌های کشور مکلف هستند بخش کرونا داشته باشند، اما در عین حال هر استان دو تا سه بیمارستان خاص کرونا دارد و در مجموع در کشور ۲۰۰ بیمارستان خدمات کرونا را به صورت خاص ارائه می‌دهند.

در حالی‌که امروز خبر آمد وزارت بهداشت پروتکل برگزاری مراسم محرم را تهیه و ابلاغ کرده است، مساله مراسم عید غدیر و قربان هم همچنان مورد بحث است. «علی‌رضا رئیسی»، معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به این‌که هنوز درباره شیوه برگزاری این مراسم هیچ چیز قطعی نشده است، گفت اگر مراسمی هم برگزار شود به هیچ وجه به شکل قبل نخواهد بود و کاملا محدود برگزار می‌شود. معاون وزارت بهداشت تاکید کرد که «نظر قاطع وزارت بهداشت این است که برگزاری مراسم پر جمعیت در محرم ممنوع باشد، به ویژه در محیط‌های سربسته که قاطعانه و محکم با آن مخالفت می‌کنیم.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

رئیسی درباره پیش‌بینی افزایش ۶۰ درصدی آمار ابتلا به کرونا با برگزاری کنکور و مراسم محرم، پاسخ روشنی نداد و گفت مهم شیوه برگزاری مراسم و مدل‌سازی است که پیش‌بینی بر اساس آن صورت گرفته است.

این در حالی‌است که کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، پروتکل بهداشتی برگزاری محرم را منتشر کرد و در بند یک آن قید شده است که برگزاری مراسم عزاداری عمومی در فضا‌های سربسته در ایام مشخص شده و ساعات محدود و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایایی که به تشخیص کارگروه استانی دارای شرایط مناسب بهداشتی و مدیریتی باشند بلامانع است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، با اشاره به این‌که در اقلیم پهناور ایران، هیچ مدلی از بیماری‌ها را نمی‌توان به طور یکسان در استان‌ها قضاوت کرد، گفت باید در هر استان، مبتنی بر واقعیت‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و موارد مرتبط با نظام سلامت تحقیق کرد و رفتارهای متفاوت مدیریتی داشت. وزیر بهداشت درباره مراسم محرم نیز گفت امسال باید طوری این مراسم را برگزار کنیم که سلامت به عنوان توصیه بزرگ دینی و مذهبی رعایت شود و مردم هم احترام به عزای امام حسین را داشته باشند.

سعید نمکی در مورد واکسن کرونا هم گفت در گوشه گوشه کشور روی بحث واکسن کار می‌شود و هرگز اهل خالی‌بندی نیست و در مورد حرفی که بالای ۹۰٪ به آن اطمینان نداشته باشد حتی احتمالش را هم به مردم نمی‌گوید و درباره ساخت واکسن، ایران از خیلی از افراد مدعی در دنیا عقب نیست.

رئیس مجلس ایران در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی از او خواسته است دستور دهد روسای سه کمیسیون مجلس بتوانند در ستاد ملی مبارزه با کرونا عضو شوند. رئیس مجلس درخواست کرده است روسای سه کمیسیون بهداشت، آموزش و اجتماعی در ستاد ملی کرونا حاضر شده تا استدلال‌های خود در مخالفت با برگزاری کنکورهای سراسری ورود به دانشگاه را بیان کنند.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر این‌که هیچ تصویر روشنی از ادامه روند شیوع کرونا در کشور وجود ندارد، گفت بنابراین هیچ‌کدام از آزمون‌های سراسری سال ۹۹ از حمله کنکور به تعویق نمی‌افتد و یا منتفی نمی‌شود. به گفته حسین قنبری، تلاش‌ها و اقدامات معطوف به تعویق کنکور فشار و استرس زیادی به مراتب بیشتر از تبعات نگرانی‌های ناشی از ابتلا به کرونا، به خانواده‌ها و داوطلبان وارد می‌کند.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران با اشاره به شرایط سخت و شکننده شهر تهران به لحاظ شیوع کرونا، تاکید کرد تمامی تجمعات و برپایی نمایشگاه در تهران اقدامی پرمخاطره تلقی می‌شود و ممنوع است و محدودیت‌های اعمال شده توسط ستاد کرونای استان تهران حداقل تا پایان هفته آینده برقرار می‌ماند. دکتر زالی با اشاره به بستری شدن ۶۸۴ بیمار جدید تنها در ۲۴ ساعت در بیمارستان‌های تهران گفت ۱۲۴ نفر از این بیماران در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های شهر تهران بستری شدند.

به گفته فرهاد ابول‌نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز، استان خوزستان پس از گذشت بیش از دو ماه تجربه وضعیت قرمز شیوع کرونا، از وضعیت قرمز خارج شده است و یک درجه بهبود وضعیت پیدا کرده و اکنون در وضعیت هشدار قرار دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به این‌که روزانه حدود ۴۰۰ بیمار با علائم تنفسی و مشکوک به کرونا به اورژانس بیمارستان‌های استان مراجعه می‌کنند و از این تعداد بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر این بیماران بستری می‌شوند، گفت در حال حاضر ۵۷۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان همدان بستری هستند. به گفته «ابراهیم جلیلی»، تاکنون ۳۶ پزشک، ۱۸۵ پرستار و ۶۴ نفر دیگر از کادر بهداشتی و خدماتی در استان به کرونا مبتلا شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به این‌که در شبانه‌روز گذشته ۲۱۸ مبتلای جدید در استان مرکزی شناسایی شده‌اند، گفت ۳۲ تن از این بیماران در بیمارستان بستری شدند و در همین مدت ۳ مبتلای دیگر فوت کردند و تعداد فوتی‌های ابتلا به کرونا در استان به ۲۶۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت نیز در نشست روزانه خود با اشاره به این‌که ۲۶ استان کشور در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند، گفت تهران به عنوان پرجمعیت ترین و پرترددترین استان کشور برای اولین بار بعد از خیز اول بیماری در وضعیت قرمز قرار گفت و تعداد موارد بستری روزانه در کشور هم به دوران اوج پیک بیماری در اسفند نزدیک شده است و وضعیت شیوع بیماری در کشور و جهان رو به افزایش و نگران کننده است.

سیما سادات‌لاری همچنین گفت همچون روزهای پیشین، استان‌های تهران، اردبیل، اصفهان، لرستان، البرز، آذربایجان شرقی، ایلام، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، کرمان، سمنان، هرمزگان و فارس در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

اما همچون روزهای پیشین اشاره کنم که بر مبنای اطلاعات منتشر شده از سوی مقامات و دانشگاه‌های استان‌ها، علاوه بر استان‌های فوق‌الذکر، استان‌های خراسان جنوبی، قزوین، همدان، سیستان‌وبلوچستان، بوشهر و مرکزی نه در وضعیت هشدار که چندین روز است در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و استان‌های کُردستان، کرمانشاه نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، تا ظهر شنبه ۴ مرداد، ۲۶۶۷ مبتلای دیگر به کرونا شناسایی شدند که ۱۶۸۷ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع مبتلایان به ۲۹۶ هزار و ۲۷۳ نفر رسید. در همین مدت ۲۳۵ بیمار دیگر هم درگذشتند و مجموع درگذشتگان کرونا در ایران به ۱۶ هزار و ۱۴۷ نفر رسید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy