Wednesday, Aug 19, 2020

صفحه نخست » کنفرانس خبری مایک پمپئو و وزیر خارجه عراق در واشنگتن

iraqFM_081920.jpgصدای آمریکا - مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده صبح چهارشنبه به همراه وزیر خارجه عراق در یک کنفرانس خبری در محل وزارت خارجه آمریکا شرکت کرد.

حضور مقامات ارشد عراقی در آمریکا

فواد حسین وزیر خارجه عراق به همراه مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به آمریکا سفر کرده است.

پیش از این سفر، آقای کاظمی گفته بود که عراق هنوز به کمک ایالات متحده نیاز دارد.

نخست وزیر عراق قرار است این هفته با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دیدار کند تا گفتگوهای استراتژیک عراق و آمریکا، که از ماه ژوئن در مورد روابط دو کشور آغاز شد، به سرانجام برسد.

👈مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

ایالات متحده بارها نسبت به اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن در منطقه، از جمله در عراق، هشدار داده است. برای نمونه ژنرال کنت مکنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، چندی پیش به نفوذ بدخواهانه ایران در عراق و سوریه به عنوان یکی از دلایل جلوگیری از شکست پایدار گروه «دولت اسلامی» (داعش) اشاره کرد و گفت: «حمایت ایران از گروه‌های نیابتی مسلحش در عراق، خطر را برای نیروهای ائتلاف بالا می‌برد و بر توانایی‌ ما برای حمایت از گسترش نیروهای امنیتی عراق - که هدف اصلی ما از حضور در آن جا و برای عملیات علیه دولت اسلامی است - تاثیر می‌گذارد.»

پمپئو برای فعال کردن مکانیزم ماشه به سازمان ملل می رود

رادیو بین المللی فرانسه - در پی شکست تصویب قطعنامه آمریکا مبنی بر تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی و تهدید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در خصوص فعال کردن «مکانیزم ماشه»، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور برای دفاع از تجدید تحریم ها علیه ایران، فردا پنجشنبه بیستم اوت، به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک می رود.

پنج روز پس از ناکامی تصویب قطعنامه آمریکا مبنی بر تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران در شواری امنیت سازمان ملل متحد، محافل دیپلماتیک ایالات متحده، امروز چهارشنبه نوزدهم اوت، اعلام کردند که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور به منظور بازگرداندن تحریم های این سازمان علیه ایران، به نیویورک می رود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

بر اساس گزارش امروز خبرگزاری رویترز، قرار است وزیر امور خارجه ایالات متحده ضمن دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، شکایت نامه آمریکا در رابطه با نقض توافق هسته ای برجام توسط ایران را نیز تسلیم ۱۵ عضو شواری امنیت این سازمان کند.

مایک پمپئو فردا پنجشنبه بیستم اوت، شخصا در نشست سران شوارای امنیت سازمان ملل حضور خواهد داشت و از فعال کردن «مکانیزم ماشه» علیه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر دفاع خواهد کرد.

با وجود پافشاری های اخیر ایالات متحده، مخالفان فعال بازگرداندن تحریم های تسلیحاتی علیه ایران می گویند که در پی خروج یک جانبه آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، این کشور دیگر رسما حق فعال کردن این مکانیزم را ندارد.

اتحادیه اروپا نیز ضمن ابراز مخالفت خود با فعال کردن مکانیزم ماشه علیه ایران، روز شنبه ۱۵ اوت اعلام کرد: «از انجایی که ایالات متحده به صورت یک جانبه از توافق هسته ای برجام جارج شده است، دیگر نمی تواند خود را عضو مشارکت کننده در این توافق بداند». جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم تاکید کرد که آمریکا با خروج از برجام، دیگر حق فعال کردن مکانیزم ماشه را ندارد.

مکانیزم ماشه از ساز و کارهای پیش بینی شده در توافق هسته ای برجام است. بر اساس این راهکار، هرگاه یکی از کشورهای عضو این توافق ادعا کنند که تهران به تعهدات خود پایبند نمانده است، در آن صورت، طی یک فرایند حقوقی چهار مرحله ای که ۶۵ روز طول می کشد، این امکان وجود دارد که تمامی تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران بازگردانده شود.

آمریکا که در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای برجام خارج شد و تحریم های اقتصادی سنگینی را نیز علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشت، می گوید از آنجایی که امضاکننده این توافق بوده است، همچنان حق دارد مکانیزم ماشه علیه ایران را فعال کند.

پس از تسلیم شکایت نامه ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل متحد و درخواست این کشور مبنی بر بازگرداندن تحریم های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران، ۳۰ روز طول خواهد کشید تا این نهاد در خصوص درخواست وزیر امور خارجه آمریکا تصمیم بگیرد. با این حال، اعضای دائم شوارای امنیت، بویژه روسیه، می تواند از حق وتوی خود در ارتباط با فعال کردن مکانیزم ماشه استفاده کند و بار دیگر مانع بازگرداندن تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شود.

علیرغم این موضوع، مایک پمپئو با انتشار توییتی گفته است که آمریکا توانایی فعال کردن مکانیزم ماشه و بازگرداندن تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy