Tuesday, Aug 25, 2020

صفحه نخست » ممنوعیت صدور ویزاى آمریکا براى اعضاى تیم ترور کاظم رجوى و خانواده آنها؛ چه کسانى در این جنایت دست داشتند؟

Kazem_Rajavi.jpg کیهان لندن - وزارت خارجه آمریکا سیزده تن از اعضا و مأموران وزارت امنیت جمهورى اسلامى را که در لباس دیپلمات در سال ١٣۶٩ ترور کاظم رجوى نماینده جمهوری اسلامی در دفتر سازمان ملل متحد (از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹) در سوئیس و برادر مسعود رجوى رهبر مجاهدین خلق را طراحى و اجرا کردند را تحریم کرده است.

آنها در چهارم اردیبهشت ١٣۶٩ رجوى را پشت فرمان اتومبیل در نزدیکى شهر ژنو به گلوله بستند. پرونده این جنایت که برخى از مدیران جمهورى اسلامى نیز از متهمان آن هستند، در سال ١٣٩٩ در دادستانى ناحیه «کانتون وو» در غرب سوئیس بسته شد.

اما وزارت خارجه ایالات متحده همزمان با روز جهانى بزرگداشت قربانیان تروریسم سیزده ایرانى و وابستگان آنها را که از متهمین قتل کاظم رجوى هستند، همچنین حجت الاسلام خدایى سورى رئیس پیشین زندان اوین را از ورود به خاک آن کشور ممنوع اعلام کرده است.

وبسایت «سفارت مجازی ایالات متحده در ایران» در رابطه با این تحریم‌ها نوشته است: «جمعه ۲۱ اوت سالروز یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریسم است. برای یادبود و ادای احترام به این قربانیان، امروز وزارت امور خارجه برای ۱۴ نفر از ایرانیان به دلیل دست داشتن در نقض فاحش حقوق بشر به نمایندگی از رژیم ایران که حامی اصلی تروریسم در جهان است محدودیت ویزا را اعلام کرده است.» در ادامه آمده است که «اقدام امروز شامل محدودیت‌های ویزا برای ۱۳ مقامی می‌شود که در یک ترور وحشیانه و از پیش برنامه‌ریزی شده پیچیده که در سال ۱۹۹۰ در سوئیس به عنوان بخشی از ادامه کارزار تروریسم جهانی ایران انجام شد، نقش داشتند. این ۱۳ قاتل که خود را به عنوان دیپلمات های ایرانی معرفی کردند، تحت بالاترین فرمان دولتشان برای ساکت کردن مخالفان و نشان دادن در امان نبودن هیچ کس از رژیم ایران فارغ از محل زندگی، بودند. ایالات متحده سرکوب منتقدان از طریق وحشت و ترور توسط رژیم ایران را تحمل نخواهد کرد.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

سفارت مجازی آمریکا در ایران افزوده است: «تنها در خارج از کشور نیست که رژیم ایران برای کنترل شهروندان ایرانی از ترس و خشونت استفاده می کند. ما همچنین بطور علنی حجت‌الله خدایی سوری را که به عنوان رئیس زندان بدنام اوین ایران، ناظر شکنجه و سایر رفتارها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیر‌آمیز این نهاد بود، تحریم می کنیم.» این سفارت مجازی در پایان نوشته است: «ایالات متحده منتظر روزی است که عاملان نقض مکرر حقوق بشر در ایران با عدالت واقعی روبرو شوند و آرزو می‌کند که این اقدامات باعث آرامش و اطمینان خاطر خانواده ها و دوستان کسانی شود که قربانی خشونت و ظلم رژیم ایران در داخل و خارج از کشور شدند.»

به گزارش ایران وایر، به نام این سیزده تن در اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا اشاره نشده اما در پرونده این جنایت بجز على فلاحیان وزیر اطلاعات دولت‌ علی اکبر هاشمى رفسنجانى طراح این ترور و سیزده نفر دیگر به عنوان عوامل ترتیب دهنده این جنایت به چشم مى‌خورد که عبارتند از: یدالله صمدى، محمود سجادیان، محمد سعید رضوانى، محسن پورشفیعى، ناصر پورمیرزایى، على مصلحى عراقى، على کمالى، محمد رضا جزایرى، سعید همتى، على‌هادوى، سعید دانش، علیرضا بیانى همدانى و صادق بابایى که با گذرنامه دیپلماتیک به ژنو رفته بودند و پس از حادثه ترور از آن کشور خارج شدند.

دو سال پس از ترور کاظم رجوى، دو تن از ضاربان او در فرانسه بازداشت شدند و با وجود صدور حکم دستگیرى آنها، دولت فرانسه آنان را به جمهورى اسلامى تحویل داد.

این دو نفر با نام‌هاى احمد طاهرى و محسن شریفى اصفهانى که وارد فرانسه شده بودند پس از گزارش سرویس‌هاى امنیتى آلمان به فرانسه بازداشت شدند.

على اکبر‌هاشمى رفسنجانى در خاطرات خود در بیست و هشتم آبان ١٣٧١ نوشته: مصطفى پورمحمدى معاون وزیر اطلاعات و محمود واعظى معاون اروپا و آمریکاى وزارت خارجه، تلفنى به وى اطلاع دادند چند تن از ماموران وزارت اطلاعات در پاریس دستگیر شده‌اند و گویا بازداشت آنها در رابطه با قتل کاظم رجوى است.

اما گفته مى‌شود سرانجام به احتمال زیاد و به دنبال یک معامله و بده و بستان بین تهران و پاریس، این دو تن به ایران بازگشتند.

در زمان ترور کاظم رجوى، سیروس ناصرى رئیس هیئت نمایندگى جمهوری اسلامی در ژنو و محمد ملائک سفیر جمهورى اسلامى در سوئیس بودند. ضمن آنکه موقعى که این حادثه رخ داد، محمد‌هادى نجف آبادى سفیر جمهورى اسلامى در امارات متحده عربى و محمد آخوندزاده بسطى کاردار سابق جمهورى اسلامى در بریتانیا، در سوئیس بسر مى‌بردند. این دو نفر در این مدت ارتباط دائم با تهران و سیروس ناصرى داشتند که بنا به گزارش‌ها به عنوان هماهنگ کننده براى قتل رجوى با قاتلین او ارتباط داشته‌اند.

ضمنا ناصرى و نجف آبادى در آن سال‌ها از جمله افراد معتمد اکبر ‌هاشمى رفسنجانى و دیگر مقامات رژیم در مذاکرات با غرب بوده‌اند.

نام سیروس ناصرى سال‌ها بعد در مذاکرات هسته‌اى که به برجام انجامید نیز شنیده مى‌شد. اما بعضى نمایندگان مجلس شورای اسلامی او را جاسوس مى خواندند.

شمارى از نمایندگان مجلس اسلامی نهم نیز سیروس ناصرى را به دلالى پروژه‌هاى نفتى همراه با حسین فریدون برادر حسن روحانى متهم کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy