Saturday, Aug 29, 2020

صفحه نخست » حکم مشکوک کشتی‌گیر ایرانی به دو بار اعدام + اعتراض رضا پهلوی

wrestler_082820.jpgبی بی سی - فعالان حقوق بشر در ایران می‌‌گویند که نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله و از بازداشت شدگان اعتراضات شیراز در تابستان دو سال پیش، به دو بار اعدام محکوم شده و با رد درخواست اعاده دادرسی، در معرض خطر اعدام قرار دارد.

آقای افکاری در زندان شیراز زندانی است و به جرم محاربه و همچنین قتل یک مامور امنیتی در جریان اعتراضات دو سال پیش در شیراز و فهرستی از اتهامات دیگر به دو بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

بر اساس گزارش هرانا، دو برادر دیگر آقای افکاری، وحید افکاری به ۵۴ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و حبیب افکاری به ۲۷ سال و ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

قوه قضائیه و رسانه‌های ایران درباره بازداشت، روند رسیدگی قضایی و حکم این سه برادر خبری منتشر نکرده‌اند.

هرانا همچنین نامه‌ای از آقای نوید افکاری منتشر کرده که روی کاغذ زندان است و به نظر می آید که "شکواییه" او از "شکنجه و بدرفتاری" در طول "پنجاه روز بازداشت در اداره آگاهی" باشد.

او در این نامه نوشته همه اعترافات تحت "شکنجه روحی و جسمی" بوده و در حالیکه "روی صورتش پلاستیک کشیده بودند و او تا مرز خفگی و مرگ پیش رفته" مجبور به اقرار به "مطالب ساختگی و سراسر کذب" شده است.

هرانا می‌گوید که یکی از احکام اعدام نوید افکاری به تازگی در دیوان عالی کشور نیز تایید شده و پرونده‌ این سه نفر بابت چند اتهام دیگر همچنان در دادگاه انقلاب شیراز در حال بررسی است.

"پرونده این سه برادر به ترتیب در دادگاه کیفری ۱ و ۲ استان فارس و دادگاه انقلاب شیراز به دلیل اتهامات متعدد مورد بررسی جداگانه قرار گرفته و وحید و نوید افکاری دارای وکیل تسخیری بودند؛ اما حبیب افکاری و یک متهم دیگر همین پرونده وکیل نداشتند."

مهدی رستم پور، خبرنگار ورزشی درباره سوابق ورزشی نوید افکاری در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید که او در دوران نوجوانی به مرحله فینال کشتی نوجوانان کشور رسیده و حتی در بزرگسالی هم تا سال ۱۳۹۵ در میان برترین‌های کشتی ایران بوده است.

آقای رستم‌پور می‌گوید که این سه برادر از خانواده بسیار کم درآمد هستند.

آقای رستم‌پور هم به ابهامات پرونده این سه برادر و عدم اطلاع رسانی از سوی مقامات رسمی و رسانه‌های داخل ایران اشاره کرد و افزود: همانطور که در مورد مصطفی صالحی، که در اعتراضات دی ماه ۹۶ بازداشت شده بود و تا زمان اعدامش خبری درباره او منتشر نشده بود این مورد هم می‌تواند چنین باشد.

نیمه مرداد امسال و تنها ساعتی پس از اجرای حکم اعدام مصطفی صالحی، ۳۰ ساله، شماری از فعالان سیاسی و حقوق بشر و همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی به اجرای این حکم واکنش نشان دادند.

نام مصطفی صالحی ساعاتی پس از اعدام به گوش رسانه‌ها رسید و درباره روند محاکمه و صدور حکم اعدام هیچگونه خبررسانی از سوی قوه قضائیه نشده بود.

خبر صدور حکم اعدام نوید افکاری و احکام سنگین برادرانش با واکنش های زیادی همراه بوده است.

نازنین بنیادی، بازیگر و فعال حقوق بشر ایرانی-بریتانیایی، که سفیر سازمان عفو بین‌الملل بریتانیا است، در توییتی خواهان توقف حکم اعدام شد و نوشت که بستگان آقای افکاری می‌گویند که او تحت شکنجه اعتراف کرده است.

***

رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران، در تویئتی حکم صادره را محکوم کرد و از مردم خواست تا به این حکم اعتراض کنند.

او در این ‌باره نوشت: «نوید افکاری زیر تیغ حکم اعدام فرقه تبهکار است. قهرمان کشتی، در آزمون جان‌فشانی برای وطن نیز سرفراز است. از هم‌میهنان می‌خواهم که برای نجات جان نوید، توفانی از اعتراض برپا کنند. تلاش برای رهایی او و دیگر جوانان دلیر از بند ضحاک زمان، یک وظیفه میهنی است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy