Monday, Sep 21, 2020

صفحه نخست » نیویورک تایمز: اکنون، این آمریکاست که منزوی شده است

trump.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - شاهرخ بهزادی - نیویورک تایمز در یادداشتی با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تلاش‌های اخیرش در شورای امنیت سازمان ملل که با مخالفت‌های گسترده‌ای در سطح جهانی روبرو شده، از سیاست دولت دونالد ترامپ انتقاد کرده است. این روزنامه می‌نویسد:

«تراژدی رویکرد دولت ترامپ این است که متحدان اروپایی‌اش را که پیش از این هدف مشترک متوقف کردن رفتارهای نگران کننده ایران را دنبال می‌کردند، از خود دور کرده است. آمریکا که پیش تر نه تنها فرانسه، آلمان و بریتانیا، بلکه روسیه و چین را نیز برای به انزوا کشاندن ایران با خود همراه کرده بود، اکنون، خود منزوی شده است.»

این روزنامه همچنین به تلاش دولت دونالد ترامپ برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که تاریخ آن در ۱۸ اکتبر سال میلادی جاری به پایان می‌رسد اشاره می‌کند و می‌نویسد با توجه به ناکامی در شورای امنیت برای تصویب پیش نویس قطعنامه پیشنهادی خود، آمریکا تلاش کرد تا برای رسیدن به هدف خود که همانا ادامه تحریم تسلیحاتی ایران است، با بکارگیری مکانیسم بازگرداندن خودکار تحریم‌ها علیه ایران (مکانیزم موسوم به ماشه) ضمن آنکه تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را برگرداند، کلیت توافق اتمی و برجام را تهدید به نابودی کند. نیویورک تایمز این رویکرد را مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌نویسد: «جلوگیری از فروش تسلیحات پیشرفته به ایران یک هدف تحسین برانگیز است، اما مدتی نزدیک به دو دهه است که قدرت‌های جهانی بر هدف بزرگ‌تری متمرکز هستند که آن جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای است. بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌تواند آخرین میخ را به تابوت توافقی بزند که دقیقا دستیابی این کشور به سلاح اتمی را حداقل تا سال ۲۰۳۰ محدود می‌کرد.»

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

نیویورک تایمز می‌نویسد: «مقامات آمریکا اکنون خودشان را در یک موقعیت تیره ‌وتار دیپلماتیک می‌یابند. معلوم نیست پس از این چه اتفاقی خواهد افتاد. تحریم‌های جهانی به طور معمول مستلزم ایجاد کمیته هایی هستند که برای بازرسی‌ از اجرای دقیق این تحریم‌ها از سوی سازمان ملل تشکیل می‌شوند. اما این کمیته‌ها مادامی که سازمان ملل تصمیمی برای تشکیل آن نگیرد، وجود نخواهد داشت. با این وجود، آمریکا تلاش خواهد کرد تا اقدامات محدود کننده خود را مانند تحریم شرکت‌های روسی یا چینی در صورتیکه به ایران سلاح بفروشند، دنبال کند. نگرانی بزرگی که در این رویکرد وجود دارد این است که آمریکا ممکن است راساً اقدام به توقف و بازرسی کشتی‌هایی کند که به ایران می‌روند و یا از آن‌جا به دیگر کشورها کالا منتقل می‌کنند. این امر به طور بالقوه خطرناک است و ممکن است منجر به یک تقابل نظامی [بین ایران و آمریکا] در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر شود».

اکنون بزرگترین سوال پیش‌رو این است که آیا آمریکا با برداشت یکجانبه خود از مکانیسم "ماشه" خواهد توانست برجام را از بین ببرد؟ توافقی که در مقابل آمریکا، گروهی برای زنده نگهداشتن آن متحد هستند.

به گفته این روزنامه آمریکایی، اکنون که مسائل به هم ریخته است، اگر ترامپ دوباره در انتخابات ریاست جمهوری امسال پیروز شود، احتمال احیای دوباره توافق بسیار ناچیز خواهد بود.

یادآور می‌شویم که مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ ایالات متحد آمریکا، در نخستین ساعات بامداد یکشنبه اعلام کرد که مجازات‌های پیشین سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران با فعال شدن مکانیسم خوددکار بازگشت، از امروز بیستم سپتامبر مجدداً برقرار شده است. واشینگتن کشورهائی را که به تحریم‌ها بی توجه باشند به مجازات تهدید کرد.

اروپا اقدام آمریکا را بی اعتبار دانست

وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام (فرانسه، آلمان و بریتانیا) روز یکشنبه ۲۰ سپتامبر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که اقدام آمریکا درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فاقد اثر قانونی است و هر تصمیم و اقدامی که بر مبنای این روند یا پیامدهای احتمالی آن اتخاذ شود، هم اثر قانونی ندارد. در این بیانیه مشترک آنان بر تعهد کامل سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به موجب آن برجام در سال ۲۰۱۵ مورد تایید قرار گرفت، تاکید کردند.

همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ضمن رد تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تاکید کرد آمریکا عضو برجام نیست و لغو تحریم‌های برجامی در قبال ایران به قوت خود باقی است.

واکنش چین و روسیه به اقدام آمریکا

چین و روسیه با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را غیرقانونی توصیف کردند.

خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشت: «ژانگ جان، نماینده چین در سازمان ملل و واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت تاکید کردند که اقدام آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه "غیرقانونی" بوده و معافیت ایران از تحریم‌های سازمان ملل همچنان ادامه خواهد یافت.»

سازمان ملل هم با اقدام آمریکا همراهی نمی‌کند

ادعای آمریکا مبنی بر اینکه مکانیزم "ماشه" با ابتکار یکجانبه این کشور از روز یکشنبه ۲۰ سپتامبر فعال شده و قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل علیه ایران لازم‌الاجرا شده‌اند، پشت سد سازمان ملل متوقف شده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد به دلیل "ابهام" و "عدم قطعیت"، نمی‌تواند در زمینه اقدام آمریکا در بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اقدامی انجام دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy