Thursday, Sep 24, 2020

صفحه نخست » سفر ظریف به روسیه برای چیست؟

russia_092420.jpgتلاش تهران برای ایجاد اتحاد مسکو‌-پکن علیه واشنگتن

یورونیوز - محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران عصر چهارشنبه در تلاش برای تقویت روابط تهران‌-مسکو رهسپار روسیه شد. این سفر، چهار روز پس از اعلام رسمی آمریکا مبنی بر تحمیل دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران انجام شد.

قرار است در جریان دیدارهای این سفر، در کنار تلاش برای تحکیم روابط با روسیه، بر سر یافتن راهی برای دور زدن تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا علیه ایران نیز گفتگو شود.

تهران همچنین به دنبال همراه ساختن دو کشور چین و روسیه با ایران، برای مقابله با «بی قانونی‌های ایالات متحده آمریکا» است.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

بنا بر گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای ظریف در بدو ورود به مسکو طی سخنانی با اشاره به اقدام آمریکا در فعال سازی مکانیسم ماشه، ضمن ستایش از نقش مهم چین و روسیه در حمایت از مصوبات شورای امنیت و مقابله با اقداماتی قانون‌شکنی‌های آمریکا در این شورا گفت: «دولت روسیه و نمایندگی این کشور در سازمان ملل متحد، بهترین موضع را در کنار چین طی مراحل دشوار چند ماه اخیر داشته‌اند و نقش رهبری را در برابر قانون‌شکنی آمریکا ایفا کرده‌اند.»

دغدغه‌های ایران در سوریه و افغانستان

مشکلات منطقه‌ای ایران از دیگر محورهای گفتگوی مقامات دو کشور در این سفر خواهد بود. محمد جواد ظریف در این باره به خبرنگاران گفت: «ما در منطقه مشکلات جدی داریم. بحث سوریه کماکان به عنوان یک معضل، نیاز به هماهنگی ویژه بین ایران و روسیه دارد و همین‌طور نیاز است که در چارچوب روند آستانه با ترکیه نیز هماهنگی‌هایی را به عمل آوریم.»

ایران به دنبال رابطه نزدیکتر با ترکیه است که یکی از دلایل آن به گفتۀ تحلیلگران، نگرانی از تسلط بیشتر ترکیه بر سوریه است؛ آنهم در حالی که به نظر می‌رسد ترکیه قصد تقسیم خاک سوریه و ترغیب آمریکا برای خروج از مناطق شرقی آن را دارد.

تحولات افغانستان از دیگر موضوعات قابل اهمیت برای ایران است. اگرچه تهران از طرفداران ایده خروج آمریکا از افغانستان است اما نمی‌خواهد افراط گرایان ضدشیعه در این سرزمین قدر را به دست بگیرند.

ظریف در این باره نیز اعلام کرد: «موضوع افغانستان با توجه به شروع مذاکرات صلح بین طالبان و گروههای دیگر و دولت افغانستان، با توجه به سختی مواضع طالبان و مواضع بسیار مضر آمریکایی‌ها در منطقه، موضوع دیگری است که نیاز به هماهنگی‌هایی دارد... روابط دوجانبه ما گرچه روابط بسیار خوبی است اما همواره نیاز داریم که آخرین تحولات روابط دوجانبه را نیز با دوستان روس بررسی کنیم.»

آمریکا؛ اولین معضل سیاست خارجی ایران

تحلیلگران معتقدند که آقای ظریف ماموریت دارد که در جریان گفتگوهایش، امکان هماهنگی بیشتر با روسیه و تقویت روابط بر اساس منافع مشترک را فراهم کند.

تهران و مسکو هر دو به دنبال تضعیف موقعیت آمریکا در خاورمیانه هستند. با این حال نگاه این دو کشور به تحولات منطقه به یک شکل نیست؛ به عنوان مثال تهران و مسکو بر سر موضوع اسرائیل اتفاق نظر ندارند.

با این وجود به نظر می‌رسد مهمترین هدف ظریف از این سفر را باید یافتن راهی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و عبور از تحریم تسلیحاتی این کشور دانست؛ بویژه آنکه روسیه در گذشته از فروشندگان اصلی پدافند هوایی و کمک‌های فنی به ایران بوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy