Monday, Nov 23, 2020

صفحه نخست » «حرکت خزنده مورچه»، نقشه محرمانه ایران برای جنوب سوریه

mahramane_112420.jpgایران وایر - تیم الاحمد

یک منبع نظامی آگاه در گفت‌وگو با سایت «ایران‌وایر» اعلام کرد متحدان ایران یک نقشه نظامی که آن را «حرکت خزنده مورچه» نامیده‌اند، برای تسلط کامل بر جنوب سوریه دنبال می‌کنند. هدف آن‌ها از این نقشه، گرفتن مناطقی است که رژیم سوریه با وجود مصالحه و توافقی که در ژوییه ۲۰۱۸ امضا شد، هنوز بر آن‌ها سیطره نیافته است.

وی در ادامه توضیح داد متحدان ایران و در راس آن‌ها «لشکر چهارم»، گه‌گاه وارد مناطق جدیدی در جنوب سوریه می‌شوند. تاکتیک آن‌ها نیز ایجاد تنش نظامی در یک منطقه و سپس بلندکردن چوب سرکوب و تهدید از طریق یورش، قتل، بازداشت، سرقت اموال و تخریب است.
به گفته این منبع، این اقدامات باعث می‌شوند که نمایندگان آن منطقه در کمیته مرکزی «مصالحه درعا» و معتمدین محل برای مذاکره به دیدار فرماندهان لشکر چهارم بروند و از آن‌ها بخواهند جلوی چنین حملاتی را بگیرند. این فرماندهان نیز به نوبه خود خواهان ایجاد پاسگاه ایست و بازرسی، تسلیم افراد تحت تعقیب و ثبت‌نام آن‌ها و افراد جدا شده از رژیم برای خدمت سربازی در ازای تضمین عدم بازداشت توسط ادارات امنیتی می‌شوند.

در این زمینه، «الزغبی»، عضو کمیته مرکزی در حومه درعا به «ایران‌وایر» گفت «ابوطارق الصبیحی»، از افراد تحت تعقیب در واکنش به قتل پسرش توسط عناصر رژیم سوریه، ۹ مامور را در پاسگاه «المزیریب» در حومه غربی درعا کشت و همراه با گروهش فرار کرد. نیروهای رژیم نیز با آوردن سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین و استقرار اعضای خود در اطراف شهرک «المزیریب» که تحت کنترل کمیته مرکزی است، تهدید کرد وارد این منطقه می‌شوند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

او افزود کمیته مرکزی (که نهادی بومی متشکل از فرماندهان و فعالان سابق اپوزیسیون سوریه است) و سرلشکر «علی محمود»، فرمانده لشکر چهارم، پس از مذاکره، برای توقف یورش و تهاجم متحدان ایران به این منطقه توافق کردند. در مقابل، قرار شد این لشکر نیز چندین مقر و پاسگاه جدید در نقاطی مانند کارخانه کنسروسازی، بخشداری المزيريب، سیلوهای «اليادوده»، «اداره آب»، «الدره» در جاده المزيريب-الیادوده، اقامتگاه «جلین» و دفتر تحقیقات علمی این محل مسکونی، دو پمپ‌خانه‌ «العجمی» و «خربه قیس»، «العوجه»، «سحم»، «حیط» و «الشجره» را دایر کند. نیروهای این لشکر چند ماه در نقاط نظامی مذکور مستقر شدند و سپس جای خود را به نیروهای مصالحه دادند.

لشکر چهارم هم‌چنین تهدید کرد که وارد منطقه «النخله»، از توابع «درعا البلد» خواهد شد اما پس از مذاکره با کمیته مرکزی، به حفظ مقرهای نظامی خود در جاده جنگی و تقاطع و سیلوهای موجود در نزدیکی مرز اردن در جنوب درعا اکتفا کرد.

«ابومبارک»، اهل بخش «کناکر» و از فرماندهان سابق نیروهای اپوزیسیون سوریه نیز در مصاحبه با «ایران‌وایر» گفت: «من عضو کمیته مذاکره‌کننده با فرماندهان نظامی رژیم سوریه بودم. مهم‌ترین آن‌ها عبارت بودند از سرلشکر "علی محمود" که فرماندهی حملات متحدان ایران به این منطقه را برعهده داشت، سرتیپ "غیادث دله" از لشکر چهارم و سرتیپ "طلال العلی" رییس اداره امنیت نظامی شهر "سعسع". پس از انجام مذاکرات، بر سر توقف حملات مذکور، تاسیس دفتر جدیدی در شهرداری برای تعیین وضعیت افراد تحت تعقیب و جذب فراریان و افراد جداشده از رژیم در لشکر چهارم و دیگر بخش‌های نظامی در مقابل عدم بازداشت و محاکمه آن‌ها و حفظ آرامش در منطقه به توافق رسیدیم.»

وی ادامه داد: «تنش پس از بازداشت سه زن و یک کودک توسط ماموران اداره امنیت نظامی دمشق در تاریخ ۲۳ سپتامبر گذشته رخ داد. شهروندان در واکنش به بازداشت آن‌ها، تظاهرات بزرگی را انجام دادند، با سوزاندن لاستیک ماشین، راه‌ها را بستند و تصاویر "بشار اسد" را به آتش کشیدند. برخی افراد ناشناخته نیز هنگام بازدید هیات رژیم از این بخش (کناکر)، به سمت آن‌ها تیراندازی کردند که منجر به مرگ یک نفر و مصدومیت سرتیپ "علی صالح" و سرتیپ "محمد عساف"، رییس اداره امنیت نظامی سعسع شد.»

«ابومحمود الحورانی»، ریيس انجمن محلی «احرار حوران» هم به «ایران‌وایر» گفت: «نیروهای لشکر چهارم که مورد حمایت ایران است، پس از تکمیل سیطره خود بر حومه غربی درعا، حضورشان در حومه شرقی این استان را آغاز کردند و با همکاری و چراغ سبز لشکر هشتم، وابسته به سپاه پنجم که از سوی روسیه پشتیبانی می‌شود، تجهیزات نظامی بسیاری را در مناطق "الملیحه شرقی"، "الکرک"، "ام ولد" و "المسیفره" مستقر کردند. آن‌ها سپس همراه عناصری از سپاه پنجم به بهانه تعقیب تروریست‌ها، به بازرسی و تفتیش۱۷ خانه در بخش الکرک و چند خانه در بخش المسیفره پرداختند. بدین‌ترتیب، لشکر چهارم مقرهای نظامی خود در الکرک و قصر "ولید الزغبی" را استحکام بخشید و پاسگاه‌های جدیدی در ورودی شهرک‌ها ایجاد کرد.»

او در ادامه اظهار داشت: «لشکرکشی لشکر چهارم و سازمان اطلاعاتی در منطقه مذکور که به دستور ایران و با نظارت روس‌ها انجام می‌شود، نشان‌دهنده رضایت روسیه و عدم توان لشکر هشتم برای مقابله با این تصمیم است؛ هرچند این لشکر از ابتدای تشکیل، ادعای دفاع از این منطقه در مقابل توسعه طلبی ایران و متحدانش را کرده است. استقرار این نیروها و تجهیزات به طرف ایرانی امکان گسترش اقدامات نظامی در جنوب سوریه و مجال ارتکاب کارهای غیرقانونی مانند تجارت موادمخدر و اسلحه را می‌دهد.»

الحورانی هم‌چنین با اشاره به نقش نیروهای «الغیث» در توسعه‌طلبی ایران تصریح کرد: «بیش از ۵۰۰ نفر از پیروان مذهب علوی که به حمایت تمام‌عیار از رژیم سوریه مشهور هستند، این نیروها را تشکیل می‌دهند و فرماندهی آن‌ها را نیز سرتیپ "غیاث دله" برعهده دارد. طرف‌داران این شخص به وی لقب "اسد الغوطتین" (شیر دو غوطه) را داده‌اند. منظور، پیروزی‌های او بر نیروهای اپوزیسیون در حومه دمشق است.»

به گفته وی، سرهنگ «برق» و سرهنگ «الکمیت المحمد» نیز در عملیات یورش به حومه شرقی درعا، دستیار غیاث دله بوده‌اند. این سه فرمانده، دارای توان جنگی بسیار عالی هستند و از سوی «تیپ ۴۲» پشتیبانی می‌شوند. آن‌ها در محاصره و حمله به «داریا»، «المعضمیه» و مناطقی در حومه دمشق در سال ۲۰۱۶ و درعا و القنیطره در سال ۲۰۱۸ که با همکاری شبه‌نظامیان وابسته به ایران مانند لشکرهای «ابوالفضل العباس»، «فاطمیون» و «سیدالشهدا» انجام شد، شرکت داشتند.

در این زمینه، سایت «زمان الوصل»، وابسته به اپوزیسیون سوریه نیز در گزارشی به نقل از یک منبع ویژه اعلام کرده که سرلشکر «عبدالسلام محمود» به‌عنوان رییس کمیته‌های امنیتی در درعا، السویدا و القنیطره منصوب شده و مسوول پی‌گیری پرونده این سه استان جنوبی سوریه است.

در این گزارش هم‌چنین آمده که وی اهل روستای شیعی «الفوعه» در حومه حلب و نایب‌رییس یکی از شعبه‌های سازمان اطلاعات هوایی سوریه است. حکم جدید او نیز به درخواست سپاه پاسداران صادر شده است.
وی بارها به ایران سفر کرده است و یکی مهم‌ترین افسران شرکت‌کننده در سرکوب ملت سوریه به شمار می‌رود. عبدالسلام محمود از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ ریاست شعبه بسیار بدنام «تحقیقات» در اطلاعات هوایی را برعهده داشت و در لیست تحریم‌های امریکا علیه رژیم سوریه نیز قرار دارد.

این منبع هم‌چنین هدف اصلی از این انتصاب را حمایت از تلاش شبه‌نظامیان سپاه پاسداران برای استحکام حضور خود در جنوب سوریه با تاکیک‌ها و شیوه‌های مختلف دانسته است؛ به‌ویژه این که حضور آن‌ها با مخالفت شهروندان این مناطق و هم‌چنین همسایگان جنوبی سوریه، به‌خصوص اسرائیل مواجه شده است. تل‌آویو به روسیه شرط کرده است که این شبه‌نظامیان نباید به ۸۰ کیلومتری مرز جولان نزدیک شوند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy