Friday, Dec 4, 2020

صفحه نخست » واکنش جو بایدن به ترور محسن فخری‌زاده و تاثیر آن در مواجهه با تهران

biden_120420.jpgیورونیوز - جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به سوالات گوناگونی در حوزه سیاست داخلی، همه‌گیری کرونا و سیاست خارجی و نحوه مواجهه با ایران پاسخ داد.

وی در بخش مربوط به سوالات در حوزه سیاست خارجی ابتدا به ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران اشاره و تصریح کرد که دشوار است که بگوید این ترور مواجهه وی با تهران را چقدر پیچیده خواهد کرد.

محسن فخری زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران روز جمعه هفت آذر در حمله‌ای که تاکنون روایت‌های مختلفی از آن منتشر شده است، ترور شد.

نکته اساسی این است که نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.
جو بایدن
رئیس جمهور منتخب آمریکا

جو بایدن در بخشی دیگر از این گفت‌وگو با انتقاد از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران گفت: «نکته اساسی این است که نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سال ۲۰۱۸ میلادی از توافق هسته‌ای ایران با اتحادیه اروپا و گروه ۵+۱ که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما حاصل شده بود به صورت یکجانبه خارج شد. دولت آمریکا پس از خروج از برجام ضمن بازگرداندن تحریم‌های گذشته مجازات‌های جدید و بسیار سنگینی را علیه تهران وضع کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

جو بایدن تاکید کرد که ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد تا به توافق سخت‌تری دست پیدا کند. وی سپس این سوال را مطرح کرد که آن‌ها [ایرانی‌ها] چه کرده‌اند؟ و خود پاسخ داد: «آن‌ها توانایی‌هایشان برای داشتن مواد هسته‌ای افزایش داده‌اند. آ‌نها به توانایی داشتن مواد کافی برای یک سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌اند. و مسائل مربوط به موشک‌ها نیز وجود دارد.»

وی این مسیر را دشوار توصیف کرد و با این حال تاکید کرد: «ما نمی‌توانیم این کار را به تنهایی انجام دهیم. به همین دلیل است که ما باید بخشی از یک گروه بزرگ‌تر باشیم تا نه تنها با ایران بلکه با روسیه، چین و طیف وسیعی از مسائل روبرو شویم.»

رویترز: ایران برای فشار بر بایدن سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری را به راه می‌اندازد

بی بی سی - خبرگزاری رویترز می ‌گوید ایران برای زیر فشار گذاشتن جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا قصد دارد سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری را در تاسیسات هسته‌ای نطنز نصب کند.

رویترز می‌گوید به گزارشی محرمانه دسترسی پیدا کرده که برای اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرستاده شده و در آن آمده که ایران در نامه‌ای "به تاریخ دوم دسامبر" (دو روز پیش)، آژانس را مطلع کرده است "قصد دارد نصب سه زنجیره سانتریفیوژ IR-۲m را در تاسیسات نطنز آغاز کند."

ایران اخیرا یک زنجیره سانتریفیوژ نسل دوم به تاسیسات نطنز منتقل کرده است که به گفته رویترز برای "در امان بودن از بمباران" در زیر زمین ساخته‌ شده‌اند.

طبق توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی موسوم به برجام، ایران متعهد شده بود فقط از سانتریفیوژهای نسل اول (IR-۱) که بازدهی کمتری دارند برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده کند اما اکنون قصد راه‌اندازی سانتریفیوژهای نسل دوم (IR-۲m) را دارد.

دونالد ترامپ در اردیبهشت ۱۳۹۷ یک‌جانبه از توافق هسته‌ای که در سال ۱۳۹۴ حاصل شده بود کنار کشید و تحریم‌های تمام‌عیاری را برای ایران اعمال کرد و سیاست فشار حداکثری را در پیش گزفت.

ایران یک سال بعد اعلام کرد تعهدهای برجامی خود را در پنج مرحله کنار می‌گذارد و تقریبا یک سال بعد بسیاری از آنها را کنار گذاشت.

جو بایدن پیش‌تر گفته بود اگر ایران به اجرای توافق هسته‌ای بازگردد او هم آمریکا را به برجام بازخواهد گرداند هر چند به گفته آقای بایدن حل مشکلات بین ایران و آمریکا "دشوار" خواهد بود.

آقای بایدن امروز با انتقاد از خروج دونالد ترامپ از برجام گفت: "او از توافق خارج شد تا توافقی سختگیرانه‌تر به دست بیاید و چه به دست آمد؟ آنها توانایی هسته‌ای‌شان را بالا بردند و دارند به این توانایی می‌رسند که مواد لازم برای سلاح هسته‌ای داشته باشند."

'مسئله موشکی هم هست'

روز چهارشنبه، قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" ظرف دو روز به تصویب مجلس ایران و تایید شورای نگهبان رسید و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هم بلافاصله آن را برای اجرا به حسن روحانی رئیس‌جمهور ابلاغ کرد.

طبق این قانون دولت ایران باید اجرای محدودیت‌های برجام را کاهش دهد و اگر تا دو ماه دیگر مبادلات بانکی و صادرات نفت ایران عادی نشوند، باید اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را هم متوقف کند.

دولت آقای روحانی نارضایتی خود را از این قانون پنهان نکرده است.

آقای روحانی که پیش از این به "تعامل سازنده" با دولت جو بایدن ابراز امیدواری کرده بود گفته است: "هول نشوید، بگذارید کارمان را بکنیم."

"بگذارید آنهایی که تجربه بیست و چند ساله دارند، در دیپلماسی موفق بودند و بارها و بارها آمریکا را در سازمان ملل شکست دادند" برای رفع تحریم‌ها تلاش کنند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هم دیروز گفت مصوبه مجلس برگشت‌ناپذیر نیست و به محض اینکه آمریکا و اروپا تعهداتشان در برجام را اجرایی کنند "نه تنها ما این قانون را اجرا نمی‌کنیم، بلکه به اجرای تعهدات قبلی برجام برای محدودیت‌های هسته‌ای برمی‌گردیم."

جو بایدن هم گفته بود اگر ایران به اجرای محدودیت‌های توافق هسته‌ای بازگردد او هم آمریکا را به برجام بازخواهد گرداند.

اما دولت ایران می‌گوید پیش‌شرطی را از آمریکا نمی‌پذیرد بنابراین شاید مهمترین مسئله برای حل مشکل ایران و آمریکا اکنون این باشد که کدام طرف اول باید "حسن‌نیت" خود را ثابت کند.

علاوه بر این باید دید آیا ایران حاضر است موضوع برنامه موشکی را هم به توافق هسته‌ای اضافه کند یا نه، چیزی که ایران قبول ندارد.

با این حال به گفته هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، اکنون به توافقی فرای توافق هسته‌ای نیاز است تا برنامه موشک‌های بالستیک ایران را هم دربربگیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy