Tuesday, Dec 8, 2020

صفحه نخست » اسطورۀ آمریکایی هوانوردی درگذشت

yeager1_120720.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

اسطورۀ آمریکایی هوانوردی، چارلی یا "چاک یگر" که برای اولین بار در١٩٤٧ دیوار صوتی را شکست، دیروز دوشنبه هفتم دسامبر، در سن ٩٧ سالگی چشم از جهان فروبست.

همسر او، ویکتوریا، با اعلام این خبر از ژنرال "چاک یگر" به عنوان عشق بزرگ زندگی خود و خلبانی حماسی و میهن‌دوست یاد کرد.

yeager2_120720.jpg"چاک یگر" خلبان نیروی هوایی آمریکا در جریان دومین جنگ جهانی بود. اما، او در ١٩٤٧ پا به عرصۀ تاریخ گذاشت هنگامی که سوار بر هواپیمای "بلیکس-١" برای اولین بار دیوار صوتی (یعنی ١١٠٠ کیلومتر بر ساعت، معادل "ماخ ١") را شکست.

"چاک یگر" در سال ٢٠٠٧ در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته بود که موفقیت او راه را برای سفر به فضا، جنگ ستارگان و ماهواره‌ها هموار کرد.

هالییود نیز این موفقیت را در قالب فیلم The Right Stuff ("مردان واقعی") به تصویر کشید.

چاک یگر در ١٣ فوریه سال ١٩٢٣ در روستای "میرا" در ویرجینیای غربی به دنیا آمد. او کودکی و نوجوانی خود را نزد پدرش گذراند که به او حرفۀ مکانیکی را آموخت. یگر در سپتامبر ١٩٤١ و سه ماه پیش از ورود آمریکا به جنگ وارد نیروی هوایی این کشور شد. او فعالیت خود را در نیروی هوایی آمریکا به عنوان مکانیک آغاز کرد. یگر مدتی بعد به عنوان خلبان به انگلستان منتقل شد و در فوریه ١٩٤٤ با یک فروند جنگندۀ "موستانگ پی-٥١" یک جنگندۀ آلمانی از نوع "می ١٠٩" را ساقط کرد.

در مارس ١٩٤٤ هواپیمای یگر نیز هدف حمله قرار گرفت و در پشت خطوط ارتش آلمان سقوط کرد. یگر از این سانحه جان سالم به در برد و به یاری مقاومت فرانسه و پس از عبور از کوه های پیرنه از نو به واحد خود در انگلستان پیوست. در بازگشت به انگلستان "چاک یگر" نبردهای هوایی را ازسر گرفت و در اواخر جنگ موفق شد تنها طی دو روز ٩ جنگندۀ نیروی هوایی آلمان نازی را در نبردهای هوایی ساقط کند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

با این حال، "چاک یگر" به عنوان خلبان در چهاردهم اکتبر ١٩٤٧ با شکستن "دیوار صوتی" پا به عرصۀ تاریخ نهاد. در آن روز یک فروند بمب افکن "بی-٢٩" هواپیمای "چاک یگر" از نوع "بلیکس-١" را که به گلوله ای بالدار شباهت داشت در ارتفاع ١٤ هزار متری زمین رها کرد و "یگر" برای اولین بار هواپیمای خود را با سرعت ١١٣٠ کیلومتر بر ساعت (ماخ ١٫٠٦) به پرواز درآورد.

"چاک یگر" بخش عمدۀ زندگی حرفه ای خود را وقف نیروی هوایی آمریکا در سال های ١٩٦٠-١٩٥٠ کرد و در سال ١٩٧٥ بازنشسته شد. در پی مرگ او مدیر "ناسا" با انتشار بیانیه ای شهامت و موفقیت های "یگر" را ستود و گفت که ناسا و هوانوردی آمریکا بسیار مدیون موفقیت‌های درخشان این اسطورۀ هوانوردی هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy