Tuesday, Dec 22, 2020

صفحه نخست » چرا حکومت ایران برای مردم ایران واکسن نمی خرد؟

vaccine_122220.jpgرادیو اسرائیل - وزارت بهداشت حکومت به مردم وعده داد که آغاز فاز اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا با ۵۶ نفر آغاز می‌شود. مقامات رژیم گفتند احتمالا اگر همه چیز با موفقیت پیش رود تا اواخر بهار این واکسن آماده می‌شود. همزمان در توییتر نیز طوفان توییتری با هشتگ "واکسن بخرید" آغاز شده است.

این در حالی که بسیاری از کشورهای جهان از جمله بریتانیا، آمریکا، آلمان، عربستان واکسیناسیون را آغاز کرده‌ یا به زودی آغاز می‌کنند.

در اسرائیل نیز، واکسینه کردن گروه سالمندان از بامداد دوشنبه آغاز گردید. اما در ایران خبری نیست اگرچه درخواست‌ها برای آغاز هرچه زودتر واکسیناسیون افزایش یافته است.

"حتی ونزوئلا و پاناما نیز برای مردمشان واکسن خریدند، اما در ایران حکومت تنها به مردم وعده می دهد ان هم با واکسن هایی که نه به تایید متخصصان ایرانی است و نه متعلق به شرکت هاییی که سازمان بهداشت جهانی تایید کرده است.

کاربران توییتر از دو روز پیش در شبکه‌های اجتماعی طوفان توییتری با هشتگ "واکسن بخرید" به راه انداختند تا مسئولان را وادار به خرید واکسن خارجی کورونا بکنند.

در یکی از درخواست‌ها خطاب به نمکی، وزیر بهداشت نوشته شده است که حدود ۸۰ کشور از جمله اکوادور، پاناما، قزاقستان و حتی ونزوئلا هفت میلیارد دوز واکسن فایزر خریداری کردند، اما نام ایران در فهرست خریداران واکسن کورونا مشاهده نمی‌شود.

ژیلا بنی‌یعقوب روزنامه‌نگار ایرانی در حمایت از طوفان توییتری با اشاره به اینکه آمار واقعی قربانیان کورونا در ایران بیشتر است نوشت "دقیقا چند نفر دیگه باید بمیرند تا واکسن بخرید!"

آگاهان امور می گویند : حکومت ایران با مشکلات زیادی در این زمینه روبروست از جمله آنان : نبود پول برای خرید واکسن و همچنین حل نشدن موضوع اف تی اف و از سوی دیگر هرج و مرجی که در کشور برای بدست گرفتن قدرت ایجاد شده است که دیگر توجهی برای نجات مردم باقی نمی گذارد.

در چند روز اخیر نیز دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کورونا وعده داده بود که احتمالا فاز اول تست انسانی واکسن کورونای ایرانی از هفته اول دی ماه به بعد آغاز می‌شود.

او در ادامه افزود: این واکسن بر اساس متد ویروس کشته‌شده و ضعیف‌شده به داوطلبین تست کورونای ایرانی که از طریق موسسه‌ وابسته به "ستاد اجرایی فرمان خمینی " انجام می‌گیرد.

ضیا نبوی، فعال سیاسی و دانشجویی نیز در کارزار توئیتری واکسن بخرید نوشته "اگر دخالت در امر حاکمیت ولائی‌تان محسوب نمی‌شود باید بگوییم که زنده بودن حق ماست!"

بعضی از مقام‌های ایران گفته‌اند که به دلیل تحریم‌ها اجازه خرید واکسن تولید آمریکا را ندارند اما کواکس، نهاد هماهنگ‌کننده تلاش‌های جهانی برای دسترسی کشورها به واکسن کووید-۱۹ به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که ایران برای خرید واکسن با هیچ منع قانونی و حقوقی از طرف دولت آمریکا روبرو نیست.

مهدیار سعیدیان، نیز در توییترش نوشته: "به عنوان عضوی از کادر درمان کشور، از شما مدیران کشور می‌خواهم که دست از این نمایش های رسانه‌ای بردارید و #واکسن_بخرید. البته واکسن مرغوب و دارای تاییدیه‌های بین المللی."

از سوی دیگر، مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کورونا، هم گفته بود: «به دلیل آنکه ایران هواپیما و امکانات حمل و نقل لازم مرتبط با واکسن آمریکایی فایزر را ندارد، اعلام کرده است که این واکسن را نمی‌خواهد».

اما تورج دهقان زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی ایران، با رد گفته های وی اعلام کرد که «دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان آمادگی لازم را دارند و می‌توانند با استفاده از یخ خشک دمای مورد نیاز برای واردات هر نوع واکسنی از جمله فایزر را که نیاز به دمای منفی ۷۰ درجه دارد، تامین کنند.»

همچنین سعید نمکی وزیر بهداشت ایران نیز تأکید کرد که «اگر قرار باشد واکسن کورونا وارد شود، از مطمئن ترین منابع که در بیرون از این سرزمین ریسک خود را طی کرده، وارد خواهد شد».

حسینعلی شهریاری نماینده رییس کمیسیون بهداشتی مجلس نیز ادعا کرده است که هم اکنون چهار پلتفرم تولید واکسن کورونا در داخل کشور توسط ۷ شرکت دانش بنیان از جمله انستیتو رازی، انستیتو پاستور، بنیاد برکت و دو نمونه نیز توسط وزارت دفاع اشاره کرد که در مجموعه ۷ نمونه در داخل کشور در حال کار کردن روی تولید واکسن کورونا هستند».

این در حالی که نظام پزشکی ایران دو روز پیش اعلام کرد: به مردم دروغ نگویید امکان تولید انبوه واکسن کورونا را نداریم.

حمید سوری اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی بهشتی نیز در این باره گفت: یک شبه نمی‌توان زیرساخت تولید واکسن را ایجاد کرد. برخی ادعای تولید واکسن در ایران را دارند اما زیرساخت‌های فناوری و صنعتی کافی نداریم .



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy