Thursday, Dec 24, 2020

صفحه نخست » نامه تشکر آیت‌الله صافی گلپایگانی از دادگاه اتریش

golpayegani_122420.jpgبی بی سی - آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید شیعه با ارسال نامه‌ای به رئیس دادگاه قانون اساسی اتریش، از ابطال یک رأی علیه حجاب مسلمانان، قدردانی کرد.

آقای صافی در این نامه خطاب به "کریستوف گرابنوارت" نوشته: "اقدام بحقّ و شایسته دادگاه قانون اساسی کشور اتریش و بخصوص نقش عادلانه و شرافتمندانه آن عالی‌جناب و دیگر قضات عالی‌رتبه در احقاق حق اعتقادی مسلمانان کشورتان و ابطال رأی ظالمانه که حقّ مسلّم رعایت حجاب را بر مسلمانان منع نموده بود، مایه خوشحالی و مسرت قاطبه مسلمانان جهان و دیگر صاحب‌نظران فرهیخته ادیان ابراهیمی گردید."

دادگاه قانون اساسی اتریش حدود دو هفته قبل قانون ممنوعیت روسری و پوشاندن موهای سر به دلایل مذهبی را که در مدارس ابتدایی این کشور اجرا می‌شد، مغایر قانون اساسی تشخیص داد و آن را لغو کرد.

این قانون که از سال گذشته اجرا می‌شد، به طور مشخص روسری را ممنوع نکرده‌ بود اما بر اساس آن، "هرگونه لباس و پوشش مذهبی که سر را بپوشاند" برای کودکان تا ۱۰ سال ممنوع بود. دولت اتریش گفته بود این حکم شامل کیپای یهودیان یا عمامه سیک‌ها نیست و دادگاه هم به این نتیجه رسید که هدف این قانون فقط روسری اسلامی بوده‌ است.

کریستوف گرابنوارت، رئیس دادگاه قانون اساسی اتریش پس از رد این قانون گفته بود "ممنوعیت گزینشی... به طور خاص مربوط به دانش‌آموزان دختر مسلمان است و به این ترتیب به شکلی تبعیض‌آمیز آنها را از سایر دانش‌آموزان جدا می‌کند."

تصویب ممنوعیت پوشش روسری در مدارس ابتدایی اتریش، اعتراض مسلمانان این کشور را در پی داشت و دادگاه قانون اساسی در پی شکایت والدین مسلمان دو دانش‌آموز که خواستار لغو ممنوعیت حجاب در مدارس ابتدایی اتریش شده بودند، برگزار شد.

والدین کودکان در شکایت‌شان اعلام کرده بودند که قانون حجاب اصل برابری مذهبی را در اتریش نقض می‌کند و در حالی که حجاب برای مسلمانان ممنوع است، کیپای یهودیان یا عمامه سیک‌ها ممنوع نیست.

بر اساس رای دادگاه، قانون ممنوعیت روسری کودکان، آزادی مذهبی را نقض کرده است.

این قانون در دولت قبلی اتریش که حاصل ائتلاف حزب محافظه‌کار "مردم" با حزب راست‌گرای افراطی "آزادی" بود، تصویب و به اجرا گذاشته شد.

مسلمانان بزرگترین اقلیت دینی در اتریش هستند و ۸ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. براساس آمار سال ۲۰۱۶ حدود ۷۰۰ هزار مسلمان در اتریش زندگی می‌کنند و مسلمانان این کشور، اصالتا اهل کشورهای ترکیه، بوسنی، کوزوو، مقدونیه شمالی و چند کشور دیگر هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy