Thursday, Dec 24, 2020

صفحه نخست » «رازها و دروغ‌ها»‌ی کُرونایی در ایران

corona.jpg کیهان لندن - اظهارات متناقض مقامات مسئول در ارتباط با شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کُرونا در ایران تا جایی پیش رفته که مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کُرونا حرف‌ها و مواضع قبلی خود را رد کرده و گفته است: «تا کنون هیچ مدرک و شواهد علمی و بالینی دال بر ورود ویروس کووید۱۹ جهش یافته انگلیسی به ایران به دست نیامده است»!

پس از نزدیک به ۱۰ ماه از شیوع ویروس کُرونا در ایران رازها و دروغ‌های مقامات مسئول نسبت به این ویروس مرگبار به پدیده‌ای تکراری و کاملا آشکار بدل شده است. این مقامات حتا کمتر از چند ساعت اظهارات خود را نسبت به مختصات ویروس در ایران تغییر می‌دهند و این تغییر مواضع که از دروغگویی زمان ورود ویروس به ایران و آمارهای مرگ ‌و میرها و ابتلا ادامه یافته، حالا خود را در ورود نوع جهش‌یافته کُرونا و دلایل وارد نکردن واکسن‌های کُرونا نیز نشان می‌دهد.

در آخرین تناقض‌گویی‌ها، دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کُرونا که پیشتر آمار مرگ‌ و میر و ابتلای ماه‌های اخیر بر اثر کُرونا را به شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کُرونا مربوط دانسته بود، به رسانه‌های داخلی گفت که هیچ مدرک و شواهد علمی و بالینی دال بر ورود این ویروس به دست نیامده است!

وی اضافه کرد: «هرچند فعلا در ایران امکان توالی‌یابی دقیق ویروس را نداریم اما مدرکی هم برای ورود این ویروس جهش یافته به ایران در دست نیست. به تازگی در حال راه‌اندازی امکاناتی برای این منظور هستیم که در این صورت توالی‌یابی دقیق ویروس فراهم خواهد شد.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

او پیشتر گفته بود، «ویروس انگلیسی کُرونا همه ایران را قرمز کرده بود که آن‌ را مهار کردیم»!

محرز همچنین تکرار کرده که در ایران تا کنون «امکان رصد کامل توالی این ویروس» وجود نداشته و باید ویروس را «بطور مرتب رصد کرد تا مشخص شود تغییری در آن ایجاد شده یا نه، کاری که معمولا در کشورهای پیشرفته انجام می‌شود.»

عضو ناظر پروژه‌ی واکسن «شهید فخری‌زاده» اما همچنان گفته‌ی قبلی خود مبنی بر عدم اثرگذاری این ویروس‌ جهش‌یافته بر شدت بیماری را تأیید کرده و افزوده: «آنچه مشخص است این‌ است که ویروس جهش‌یافته انگلیسی در شدت بیماری تاثیر ندارد و فقط قدرت سرایت‌پذیری را افزایش داده است. همچنین موضوع مرگ‌ و میر بیش از قبل بر اثر این ویروس تا کنون مطرح نشده است.»

محرز همچنین این جهش را در کارآیی واکسن‌های کُرونا بی‌اثر خواند و گفت: «به نظر می‌رسد که این جهش تاثیری بر کارآیی واکسن ندارد. آنچیزی که در دیدگاه صاحب نظران و محققان انگلیسی مطرح شد این است که هرچند ویروس جهش پیدا کرده ولی بر آنتی‌ژن واکسن‌ها تاثیری نداشته است. واکسن‌های کُرونا کارآیی لازم را دارند، مردم می‌توانند با خیال آسوده از آنها استفاده کنند و نگران اثربخش نبودن آن نباشند.»

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کُرونای تهران اما نظر دیگری دارد و گفته است که این جهش کارآیی واکسن‌های کُرونا را کاهش می‌دهد و موجب نگرانی است.

پیش از این اما سعید نمکی وزیر بهداشت و ایرج حریرچی معاونش در اظهارات جداگانه‌ ورود نوع جهش یافته کُرونا به ایران را تکذیب کرده بودند و این تنها محرز بود که این شیوع را تأیید می‌کرد.

نمکی گفته بود، در صورت مشاهده ویروس در ایران آن را قطعا به اطلاع مردم می‌رسانیم. وی حتا دولت انگلیس را متهم به اطلاع‌رسانی دیرهنگام کرده بود.

حریرچی نیز گفت که «نکته مهم درباره این ویروس جهش یافته این است که انگلیسی‌ها که در مورد خیلی کشورها ادعاهایی داشتند، خودشان از سپتامبر که جهش ویروس شناسایی شده، موضوع را کتمان کردند.»

دیده شدن نوع جهش‌یافته‌ی ویروس کُرونا در ایران و از اروپا را رضا ملک‌زاده معاون مستعفی وزیر بهداشت ۲۷ مهرماه امسال اعلام کرد و موج دوم و سوم کُرونا در ایران را ناشی از آن دانسته بود.

وی گفته بود، ویروس شش ماهه اخیر کُرونا که در ایران شیوع پیدا کرده، مربوط به ووهان چین نیست و ویروس جهش‌یافته‌ای است که از اروپا به ویژه از ایتالیا وارد ایران شده است!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy