Thursday, Dec 31, 2020

صفحه نخست » آیا سال نو میلادی، با بروز جنگی از جانب آمریکا و اسرائیل علیه ایران آغاز می شود؟

war_123120.jpgرادیو اسرائیل - با نزدیک شدن سال مرگ قاسم سلیمانی، ارتش های آمریکا و اسرائیل به یک رشته عملیات هشدار دهنده دست زده اند که علت آن، تهدیدهای مداوم مقامات حکومت ایران است که همچنان شنیده می شود.

ظاهرا چنین حضور نظامی و تدارکات امنیتی می تواند منطقه را به آستانه جنگ بکشاند. ولی ارزیابی های حکایت از آن دارد که مقامات سیاسی حکومت ایران و حتی سپاه پاسداران پیام های هشدار دهنده ایالات متحده را درک کرده و از وخامت وضع خود آگاهی دارند و از این رو، بسیار مواظب هستند به اقدامی دست نزنند که موجب بروز یک درگیری ناخواسته شود که ممکن است به یک جنگ تمام عیار کشانده شود.

با توجه به این وضع بود که امروز (پنجشنبه) شماری از فرماندهان نظامی نیز گفتند که انتقام جویی نسبت به هلاکت قاسم سلیمانی، به زمان بستگی ندارد و این تهدید برای همیشه باقی خواهد بود. حسن روحانی نیز گفته بود که ایران حتما انتقام خون سلیمانی را در زمان و مکانی که خود مناسب بداند خواهد گرفت.

رژیم ایران تهدید کرده که این انتقام را از افرادی که عامل قتل بوده اند خواهد گرفت - حتی اگر پس از پایان ریاست جمهوری پرزیدنت ترامپ باشد.

دیدار فرماندهان حشد شعبی با فرمانده سپاه قدس

آن ها به عنوان مثال، به سرنوشت سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی پرداختند که روح الله خمینی برای قتل او جایزه ده میلیون دلاری تعیین کرده بود، و این امر موجب شد که رشدی سالیان دراز در مخفیگاه و همراه با محافظ زندگی کند. ولی واقعیت آن که است که رژیم ایران در اجرای این قتل ناکام ماند و سلمان رشدی هنوز زنده و فعال است.

این واقعیت که مساله انتقام گیری نسبت به قتل سلیمانی، در یک نشست غیرعلنی مجلس مورد بحث قرار گرفته، نشان می دهد که رژیم تا چه حد از پیچیده شدن ماجرا و بروز درگیری مسلحانه به هراس افتاده است.

پرواز نمایشیِ دوبارۀ بمب افکن های سنگین آمریکایی بر فراز خلیج فارس، بخشی از هشدارهای مجدد ایالات تحده به سران حکومت ایران بود که مبادا دست از پا خطا کنند. یک بمب افکن سنگین آمریکایی، به طور نمایشی در حریم هوایی اسرائیل به سوختگیری پرداخت تا نشان داده شود که اسرائیل و ایالات متحده در ابراز واکنش نسبت به تهدیدهای امنیتی، دوش به دوش هم گام برمیدارند.

حکومت ایران، موساد اسرائیل را به طراحی و اجرای قتل محسن فخری زاده سرپرست برنامه های اتمی ایران متهم ساخت و تهدید به انتقام گیری کرده است.

رزمایش دو روزه ارتش اسرائیل در بلندی های گولان و در نزدیکی مرز سوریه و آخرین حمله هوایی علیه هدف های نظامی در خاک سوریه که دو روز پیش انجام گرفت، این ها همه می تواند حلقه هایی از رشته هشدارهایی باشد که ایالات متحده و اسرائیل، به سوی حکومت ایران می فرستند.

ارزیابی مسلم آن است که حتی اگر رژیم ایران قصد انجام انتقام گیری را داشته باشد، خود به صورت مستقیم عمل نخواهد کرد، بلکه آن را به عهده گروه های نیابتی خود خواهد گذاشت. ولی این واقعیت که اسماعیل قاآنی فرمانده کنونی سپاه قدس دوبار به عراق رفت تا گروه های مزدور ایران را از اقدام خودسرانه علیه آمریکا باز دارد، نشان دیگری از این واقعیت است که رژیم ایران در شرایط کنونی، وقوع رویارویی نظامی با ایالات متحده و یا اسرائیل را به صلاح منافع خود نمی داند.

در همین زمینه:

آتلانتیک: ترامپ به حمله علیه ایران فکر می‌کند | خطر آغاز جنگ چقدر جدی است؟

آغاز احتمالی جنگ با ایران خطری جدی است که ممکن است "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری فعلی آمریکا عامل ایجاد آن باشد. باید به این خطر توجه کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "آتلانتیک" در مقاله‌ای با اشاره به تحرکات اخیر ارتش امریکا و اعزام بمب‌افکن‌ها با فاصله زمانی کوتاهی از یکدیگر به منطقه می‌نویسد: "دونالد ترامپ درصدد است تا فضای هرج و مرج و بی‌نظمی را تا حد ممکن پیش از ترک کاخ سفید ایجاد کند. آیا ممکن است در این راستا او بخواهد "جو بایدن" را درگیر جنگی دیگر در خاورمیانه کند؟ ما می‌دانیم که ترامپ به حمله علیه ایران فکر می‌کند.

در اواسط ماه نوامبر، ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری باخت. در آن زمان، او درباره استفاده از گزینه‌های نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران با مشاوران‌اش صحبت کرده بود. ایده‌ای که نمادی از بی‌پروایی او بود و به دلیل رد شدن از سوی مشاوران‌اش از دستور کار خارج شد. از آن زمان به این سو، آمریکا بمب‌افکن‌های بی - ۵۲ را به خلیج فارس اعزام کرده است. سفری ۳۰ ساعته از داکوتای شمالی به خلیج فارس. اعزام بمب افکن‌ها با هدف ارسال این پیام به ایران است که امریکا برای پاسخ دادن سریع، آماده و جدی است.

آتلانتیک افزوده است: این بمب‌افکن‌ها با هدف بازدارندگی و بازداشتن ایران از حمله به منافع آمریکا و متحدان آن کشور در اولین سالگرد ترور ژنرال سلیمانی اعزام شده‌اند. ایران قطعا به دنبال گرفتن انتقام خون ژنرال سلیمانی است و ترامپ و بایدن هر دو باید برای واکنش نشان دادن به چنین اقدامی آماده باشند. با این وجود، مسئله در اینجاست که ترامپ از کاخ سفید خواهد رفت و این میراث به بایدن خواهد رسید. بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان در امریکا موافق ترور ژنرال سلیمانی بودند. با این وجود، مخالف رفتار‌های بعدی ترامپ و اظهارنظرهایی، چون تهدید ایران به نابود ساختن میراث و بنا‌های فرهنگی آن کشور نابخردانه بودند.

همچنین، خروج ترامپ از برجام بحران را بدتر ساخت. این در حالی است که پس از خروج امریکا از برجام ایران لزومی به رعایت مفاد آن نمی‌دید".

"آتلانتیک" در ادامه می‌افزاید: "اکنون مقام‌های دفاعی دولت ترامپ اظهارنظر می‌کنند در حالی که شخص او درباره بازدارندگی سکوت کرده است. بعید نیست که ترامپ بخواهد تا آخرین لحظه سکوت کند و این سکوت برای اجرای نهایی برنامه او با هدف منحرف کردن افکار عمومی باشد. پرسش این نیست که آیا ترامپ قدرت انجام حمله نظامی علیه ایران را دارد یا خیر.

ترامپ تا ۲۰ ژانویه طبق اصل دوم قانون اساسی قدرت و اختیار صدور فرمان حمله نظامی را دارد. ممکن است کارشناسان نظامی و استراتژیست‌های امریکایی صدور چنین فرمانی از سوی ترامپ را غیرقانونی قلمداد کنند با این وجود، واقعیت آن است که از نظر حقوقی صلاحیت و قدرت رئیس‌جمهوری امریکا با باخت او در انتخابات محدود نمی‌شود.

دلیل اصلی آن که باید خطر صدور فرمان جنگ از سوی ترامپ را جدی گرفت آن است که او فکر می‌کند این جنگ به نفع‌اش خواهد بود. او دستکم در آن موقعیت می‌تواند نقش فرمانده کل قوا را ایفا کند؛ نقشی که با باخت در انتخابات نتوانسته آن را ابقا کند. از احداث دیوار مرزی تا نوع مدیریت بحران شیوع کرونا بوروکراسی امریکا توان مقابله با او را نداشته است.

آغاز جنگ با ایران، ترامپ را در جایگاه ریاست جمهوری نگه نخواهد داشت. با این وجود، جنگ علیه ایران که خواسته تندروهایی، چون "مایکل فلین" از یاران ترامپ بوده؛ اقدام تنبیهی ترامپ علیه آن دسته از شهروندان امریکایی خواهد بود که در انتخابات او را رد کردند و کارشکنی‌ای از سوی ترامپ در مسیر کار "جو بایدن" خواهد بود".

منابع خبری آمریکا روز پنجشنبه 31 دسامبر گزارش دادند که در پی افزایش تنش میان ایران و آمریکا در عراق، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده برنامه‌های تعطیلی خود برای سال جدید میلادی را ناتمام گذاشته و به سرعت به واشینگتن برمی‌گردد.

تعطیلات ناتمام ترامپ

شبکه تلویزیونی آمریکایی « CNN»، طی گزارشی آورده است که دونالد ترامپ به دو دلیل تعطیلاتش را ناتمام و به پایتخت این کشور برمی‌گردد: اول افرایش تنش میان تهران و واشنگتن و احتمال برخورد نظامی آمریکا با ایران در عراق و دوم تصمیم برخی جمهوری‌خواهان برای عدم تایید پیروزی جو بایدن رئیس جمهوری منتخب در کنگره است.

همچنین برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که با افزایش تنش‌ها و احتمال درگیری نظامی میان ایران و آمریکا بویژه پس از ارسال بمب‌افکن‌ها راهبردی و زیر دریایی آمریکایی مجهز به 150 موشک «توم هاوک»، ارتش اسرائیل به مانوری جهت بکارگیری سریع نیروهای ذخیره اقدام کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy