Saturday, Jan 30, 2021

صفحه نخست » رضا علیجانی: چرا حضور عربستان سعودی در مذاکرات برجام می‌تواند بازی برد-برد باشد

saudi_013021.jpgرادیو بین المللی فرانسه - مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، راهکار اخیر امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه برای حضور عربستان سعودی در مذاکرات برجام را رد کرده است. ایران و عربستان سعودی دو رقیب اصلی در منطقه خاورمیانه هستند و سال‌هاست که روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌‌اند. ریاض و تهران یکدیگر را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم می‌کنند.

پیشتر نیز موضوع حضور عربستان سعودی و حتی اسرائیل در مذاکرات آتی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده بود، اما این اولین بار بود که یکی از سران کشورهای امضاکننده برجام بر حضور ریاض در این مذاکرات تاکید کرده است.

آیا این راهکار پیشنهادی مکرون به معنای جدی‌تر شدن وزن عربستان سعودی در مذاکرات ایران است؟ چرا جمهوری اسلامی با چنین درخواستی مخالفت کرده است؟ آیا زمزمه‌هایی از حضور اسرائیل در این مذاکرات نیز در آینده به گوش خواهد رسید؟ اگر این دو کشور در مذاکرات آتی حضور نداشته باشند، توافق احتمالی آینده چه قدر دوام خواهد داشت؟

رضا علیجانی، فعال و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه، به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد و تاکید می‌کند که اکنون مذاکرات برجام در مرحله ای است که همه طرفهای درگیر به نوعی هم مواضع تاکتیکی و هم مواضع راهبردی خود را همزمان مطرح می‌کنند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

علیجانی تاکید می‌کند که اگر زاویه دید جهانی به این مذاکرات نگاه کنیم، حضور عربستان سعودی در مذاکرات با برجام می‌تواند به نفع صلح در منطقه باشد و حتی بازی برد-برد برای ایران باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy