Thursday, Jan 7, 2021

صفحه نخست » چرا آمدن جو بایدن سعودی‌ها را نگران کرده؟

sauid_010721.jpgدلیل افزایش فشار بر مخالفان رژیم چیست؟

رادیو بین المللی فرانسه - پرونده‌های مخالفان رژیم سعودی و فعالان حقوق بشر این روزها بیشتر از همیشه در عربستان مطرح است. احتمال دارد عربستان بخواهد تکلیف این نوع پرونده‌ها را یک‌سره کند تا بهانۀ "حقوق بشری" به دست جو بایدن ندهد. اما برخی نیز احتمال می‌دهند که محمد بن سلمان قصد دارد از این طریق به آمریکا فشار بیاورد. جو بایدن قبلاً به شدت از نقض حقوق بشر در عربستان انتقاد کرده و نظر خوشی نسبت به ولیعهد سعودی ندارد.

جو بایدن طی کارزار انتخاباتی خود صریحاً گفته بود که مسئولان قتل جمال خاشقجی باید پاسخگو باشند. او همچنین با اشاره به جنگ یمن، از کشته شدن زنان و کودکان بیگناه توسط عربستان انتقاد کرده و قول داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، اسلحۀ کمتری به ریاض بفروشد. بایدن حتی عربستان را "دولت مطرود" توصیف کرده بود. به همین دلیل، سعودی‌ها نگرانند که پرونده‌های حقوق بشری در زمان ریاست جمهوری بایدن دردسرساز شود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

زندانیان سرشناس

عربستان به تازگی خانم لجین الهذلول، فعال حقوق بشر را محاکمه کرده و برای وی حکم شش سال حبس صادر کرده است. اتهام او دقیقاً معلوم نیست اما گفته می‌شود که شاید بعد از چند ماه آزاد شود. لجین الهذلول برای نخستین بار به خاطر رانندگی و تلاش برای عبور از مرز زمینی عربستان-امارات بازداشت شد. از آن زمان به بعد وی مدام با دستگاه‌های امنیتی کشورش مشکل داشته است. وی یکی از کسانی است که سه سال قبل در نامه‌ای خطاب به پادشاه، خواستار لغو قیمومت مردانه شده بودند.

همچنین وليد أحمد فتيحي، پزشک دوتابعیتی سعودی-آمریکایی که یک دوره دوسالۀ زندان را سپری کرده، دوباره در خطر بازداشت قرار دارد. آقای فتيحي که در دانشگاه آمریکایی هاروارد درس خوانده و بیمارستان مشهوری را در جدّه تأسیس کرده، به شش سال زندان محکوم شده است. نزدیکان او گفته‌اند که دکتر فتيحي از جمله با شوک الکتریکی شکنجه شده است. این پزشک که در توئیتر نزدیک به دو میلیون مخاطب دارد، از جمله متهم به "اخذ تابعیت آمریکایی بدون اجازۀ دولت سعودی" است. او همچنین طی رویدادهای معروف به بهار عرب، علناً از اعتراضات مردمی حمایت کرده بود.

با توجه به بسیج برخی از نمایندگان کنگرۀ آمریکا برای دفاع از وليد فتيحي، برخی معتقدند که حکومت سعودی وی را "گروگان" گرفته تا در موارد فشار احتمالی از سوی دولت بایدن، از آن استفاده کند.

علاوه بر دو فرد یادشده، بدرالابراهیم پزشک و نویسنده، و صلاح الحیدر که مادرش نیز از فعالان حقوق بشر است، در بلاتکلیفی به سر می‌برند و قرار است که بزودی محاکمه شوند.

سعودی‌ها با جو بایدن مشکلات زیادی خواهند داشت

در حال حاضر ده‌ها نفر از اعضای خاندان سلطنتی نیز در حصر خانگی یا تحت تعقیب هستند. محمد بن نایف که زمانی ولیعهد رسمی کشور بود و سپس توسط محمد بن سلمان کنار زده شد، نیز همچنان در جده، در بازداشت خانگی است. او به همکاری با سازمان آمریکایی سیا متهم است.

به گفتۀ کریستین دیوان، پژوهشگر در واشنگتن، "به نظر عجیب می‌آید که شاهزاده بن سلمان این نوع پرونده‌ها را چنین افزایش داده است. شاید او در مذاکرات آینده با جو بایدن بخواهد سرسختی کند و بگوید هیچکس حق ندارد در امور داخلی ما دخالت کند". اما برخی نیز معتقدند که حکومت سعودی خواهد توانست با اتکاء به زندانیان سیاسی، به غربی‌ها فشار بیاورد و به اخاذی دست بزند.

حسین ابیش پژوهشگر لبنانی‌تبار که در آمریکا مشغول به کار است می‌گوید: "من مطمئن نیستم که سعودی‌ها ابعاد مشکلاتی را که با جو بایدن خواهند داشت، هنوز درک کرده باشند". به گفتۀ او فشار بر مخالفان سعودی در حالی افزایش یافته که این موضوع برای دموکرات‌های آمریکایی یک موضوع حساس محسوب می‌شود.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه به تازگی تلاش کرده تا با مخالف سرشناس، دکتر وليد أحمد فتيحي گفتگو کند. اما وی که فعلاً در بیمارستان مشغول به مقابله با ویروس کرونا است، هیچگونه مصاحبه‌ای را با رسانه‌های خارجی نمی‌پذیرد. نزدیکان دکتر می‌گویند که یکی از پرسش‌های تکراری بازجوهای وی در زندان چنین بوده است: "به چه دلیل در توئیتر اینهمه مخاطب داری؟"... به گفتۀ نزدیکان، مقامات سعودی فقط یک هدف دارند: خرد کردن شخصیت مخالف...



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy