Friday, Jan 15, 2021

صفحه نخست » شاه کجاست؟

shah2_011521.jpgنیوشا بقراطی - رادیو فردا

چهل و دو سال پیش در چنین روزی، ۲۶ دی‌ماه ۱۳۵۷ پرواز یک طرفه یک بوئینگ ۷۲۷ از تهران مهم‌ترین بزنگاه تاریخ معاصر ایران را رقم زد، هنگامی که در یکی از آن روزهای خشمگین، او شخصا در کابین خلبانی هواپیمای «شاهین پادشاه» نشست و آن را به سمت اسوان در مصر پرواز داد: شاه رفت...

امروز چهار دهه پس از خروج از ایران اما جایگاه محمد رضا شاه پهلوی در حافظه تاریخی و فضای پر تلاطم سیاسی کشور کجاست؟

طی سال‌های اخیر نام آخرین پادشاه ایران بازگشتی نمادین را در گفتمان اعتراضی کشور تجربه کرده است و چندی است که پای او بعد از چهار دهه دوباره به خیابان‌ها باز شده است؛ در تجمعات و تظاهراتی که خیلی وقت‌ها از آن شعارهایی در هواداری از دو پادشاه پهلوی به گوش می‌رسد.

نظرات درباره این‌که شعارهایی مانند «برگرد شاه» تا چه حد فراگیری دارد یا چقدر قابل اعتناست متفاوت است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

گروهی معتقدند این شعارها مطالبه‌ای را نمایندگی نمی‌کند و بیشتر در نفی امروز است تا تایید دیروز، حرکتی است صرفا نمادین و سلبی در رد جمهوری اسلامی؛ واکنشی محدود از سوی معترضان مستاصل برای نشان دادن میزان ناخرسندی از شرایط فعلی.

عده‌ای دیگر اما در مقابل می‌گویند این شعارها برآمده از یک خواست جمعی است؛ این‌که بخش عمده‌ای از جامعه با نگاهی حسرت‌آلود به شرایط ایران در دوران پهلوی و به شاه به‌عنوان نمادش می‌نگرند، خواهان بازگشت به شرایط آن روزهایند و آن را الگویی برای آینده به‌شمار می‌برند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy