Friday, Jan 29, 2021

صفحه نخست » دلیل و خوشحالی جمهوری اسلامی از انتصاب رابرت مالی؛ دربِ مسامحه با «ملاها» گشوده شد؟

malley2_012921.jpgرادیو بین المللی فرانسه - دولت جدید جو بایدن در آمریکا، روز جمعه انتصاب بحث‌برانگیز رابرت مالی، یکی از معماران توافق هسته‌ای ایران را به عنوان نماینده ویژه این دولت در امور ایران تایید کرد، این در حالی است که رابرت مالی از سوی منتقدانش به داشتن مواضعی دوستانه ملایم نسبت به حکومت تهران متهم است.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه به نقل از یک مقام دولت آمریکا نوشت که آنتونی بلیکن در حال «تشکیل یک تیم مختص» پرونده ایران است که «از سوی نماینده ویژه ما برای ایران، رابرت مالی، اداره خواهد شد.»

او گفت رابرت مالی «موفقیت‌های گذشته خود در مذاکرات درباره محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران» را همراه خواهد داشت و «وزیر امور خارجه آمریکا مطمئن است که با این تیم بار دیگر به نتیجه دیگری خواهد رسید.»

رابرت مالی، یکی از مشاوران کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و دوست آنتونی بلیکن، در به نتیجه رسیدن توافق قدرت‌های جهانی با ایران در سال ۲۰۱۵ نقش داشت. او همچنین تا امروز ریاست گروه بین‌المللی بحران را بر عهده داشته است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

مالی سه ماه پیش در گفتگو باهفته نامه فرانسوی لوپوئن اولویت های دولت آینده بایدن را در باره خاورمیانه و خصوصاً در ارتباط با ایران و توافق اتمی با ایران بیان کرد و گفت به شرط بازگشت ایران به تعهدات خود و رعایت مفاد توافق هسته‌ای، جو بایدن قصد دارد به توافق اتمی و برجام بازگردد. او همچنین گفته بود که جو بایدن مایل نیست به درخواست ایران برای «جبران خسارت مالی» خروج آمریکا از برجام پاسخ مثبت دهد.

رابرت مالی گفته بود که شک دارد روابط ایران و آمریکا عادی شود، «اما آنچه مسلم است، حداقل ما شاهد یک ثبات در روابط بین ایران و ایالات متحده خواهیم بود و شاید ما شاهد بحث و گفتگو در مورد موضوعات دیگری به جز موضوع هسته ای باشیم.»

رابرت مالی پیشتر در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، یکی از منتقدان اصلی سیاست‌های آمریکا درباره ایران بود و از خروج آمریکا از برجام انتقاد کرده و گفته بود این تصمیم باعث می‌شود که خطر اقدام نظامی علیه ایران افزایش یابد. او همچنین از اروپایی‌ها خواسته بود «به ایران بقبولانند که به اقدامات تند و بدون بازگشت دست نزند.»

رابرت مالی از «تضاد دوگانه‌» سیاست ترامپ در برابر ایران انتقاد داشت و ادامه داد: «او از یکسو میان کسی که به هر تحریک و اقدامی پاسخی محکم می دهد و کسی که جنگ نمی‌خواهد، سرگردان است و از سوی دیگر جنگ نمی‌خواهد اما با سیاست خود، در عمل جنگ می‌آفریند و این تضاد از آغاز در بطن دولت و شخص دونالد ترامپ وجود داشته و دارد».

با این حال او در جریان حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، همسو با واشینگتن و ریاض، که جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کردند، گفت: «نمی‌توان پذیرفت که ایران در این حملات دست نداشته باشد.»

انتقادها از انتصاب رابرت مالی و خوشحالی جمهوری اسلامی

اما انتصاب رابرت مالی به سمت نمایندگی ویژه آمریکا در امور ایران، انتقادهایی را در پی داشته است. برخی از سیاستمداران جمهوری‌خواه در آمریکا از جمله تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه، از این انتصاب ابراز نارضایتی کرده‌اند و آن را برای جلوگیری از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در منطقه ناکافی دانستند.

تام کانتن او را همچنین «بختی» برای آیت‌الله‌ها در ایران دانسته است. همچنین در لبنان، ولید جنبلاط، انتصاب رابرت مالی را یک «نشانه شوم» دانسته است.

رابرت مالی با این که خود یهودی است، اما در سال ۲۰۰۸ با سران حماس دیدار کرد که این موضوع در آن زمان جنجال بسیاری به پا کرد، به طوریکه جامعه یهودیان آمریکا به شدت او را تحت فشار قرار داد و این مسئله برای او بسیار گران تمام شد، زیرا که او در آستانه انتخابات ۲۰۰۸ از تیم انتخاباتی اوباما کنار گذاشته شد.

رسانه‌های ایران از انتصاب رابرت مالی ابراز خوشنودی کرده‌اند. ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به نقل از رضا نصری، یک تحلیلگر نزدیک به حکومت، نوشت: «رابرت مالی مخالف «گروگان گرفتن برجام»‌ تا زمان حل‌وفصل مساله موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای است. در واقع، رابرت مالی معتقد است برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران را نمی‌شود از مقولهٔ «توازن قوا» و «ساختار امنیتی منطقه»‌ جدا دانست، و پرداختن به این مقولات پیچیده نیز - که شامل سرنوشت چندین کشور در منطقه است - سال‌ها زمان خواهد برد.»

این کارشناس حکومتی اضافه کرد: «رابرت مالی حتی معتقد است برای حل‌وفصل این مساله دوره اول بایدن نیز کفایت نمی‌کند و از این رو گروگان گرفتن برجام تا حصول نتیجه در حوزه منطقه را به مصلحت نمی‌داند. و آخر اینکه رابرت مالی قائل به مذاکرات متوازن است.»

پیش از انتصاب رابرت مالی به سمت نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، اليوت آبرامز و برایان هوک این سمت را در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برعهده داشتند که هر دو خواستار تداوم فشار حداکثری علیه ایران بودند. جمهوری اسلامی به تازگی هوک را به همراه برخی دیگر از مقام های دوران ترامپ تحریم کرده است.

پس از انتشار خبر انتصاب رابرت مالی، خبرگزاری رویترز نوشت که او در گفت و گو با مقام های آلمان، انگلیس و فرانسه تحولات توافق هسته ای ایران را ارزیابی کرد. بر اساس این گزارش، این گفت‌وگو برای جمع بندی پرونده توافق هسته ای ایران و ارزیابی مواضع اروپا در این زمینه صورت گرفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy