Monday, Feb 1, 2021

صفحه نخست » حسین موسویان و عبدالعزیز صقر: خطر جنگي ويرانگر، ايران و عربستان نیاز به گفتگوی مستقيم دارند

mussavian_013021.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

حسین موسویان، دیپلمات جمهوری اسلامی، و عبدالعزیز صقر، پایه گذار و مدیر مرکز پژوهش‌های خلیج فارس در عربستان سعودی، با انتشار مقاله ای مشترک در نشریۀ "گاردین" خطر جنگ در منطقه را جدّی دانسته و برای جلوگیری از وقوع آن رهبران تهران و ریاض را به گفتگوی مستقیم فراخوانده و گفته‌اند قدرت گیری جو بایدن می‌تواند فرصت کوتاه دستیابی به صلح و پرهیز از جنگی ویرانگر در خاورميانه باشد.

نویسندگان مقاله که پیش از این نیز نسبت به وقوع چنين جنگي هشدار داده بودند اینبار با اشاره به بمباران تأسیسات نفتی عربستان در سال ٢٠١٩، قتل قاسم سلیمانی توسط آمریکا و همچنین قتل محسن فخری زاده در تهران، گفته اند که از اين پس یک جرقه می‌تواند آتش جنگی ویرانگر در خاورمیانه را شعله‌ور سازد. نویسندگان مقاله سپس برای پرهیز از این احتمال خطرناک و جدّی ریاض و تهران را به گفتگوی مستقیم دعوت و برای تحقق این هدف شروطی را نيز تعریف کرده اند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

حسین موسویان و عبدالعزیز صقر گفته‌اند که برای رسیدن به یک تفاهم، حکومت‌های ایران و عربستان باید ابتدا نگرانی‌های یکدیگر را دربارۀ تهدیدهای متقابل بپذیرند. آنان نوشته اند که ایران و عربستان یکدیگر را به عنوان قدرت‌هایی در نظر ميگيرند كه در پی سلطه بر منطقه‌ هستند: ریاض معتقد است که تهران با کمک نیروهای نظامی نیابتی‌ خود در پی محاصره کردن عربستان است و تهران نیز معتقد است که ریاض به تلاش های واشنگتن برای مهار و تضعیف کردن جمهوری اسلامی یاری می رساند.

هر دو حکومت یگدیگر را به اشاعۀ تلقی فرقه اي خود از اسلام متهم می‌کنند. به گمان نویسندگان مقاله، ریاض موشک های بالستیکی تهران را تهدیدی علیه امنیت ملی خود می داند و تهران خرید گستردۀ سلاح های پیشرفته غربی توسط عربستان را تهدیدی علیه خود و توازن قوای نظامی دو کشور در منطقه تلقی می‌کند. و بالاخره هر دو کشور، به گمان نویسندگان مقاله، یکدیگر را به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، از قبیل سوریه، لبنان، یمن، بحرین و عراق متهم می سازند.

برای شکستن این دور باطل حسین موسویان و عبدالعزیز صقر ریاض و تهران را به گفتگو بر اساس احترام متقابل فراخوانده و افزوده اند که حکومت‌های عربستان و ایران باید در عین حال برای موفقیت این گفتگوی مستقیم شروط دیگر را مشترکاً بپذيرند و رعایت کنند از جمله : احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دو کشور و همچنین مرزهای بین المللی همه دولت های منطقه.

دو کشور باید در عین حال ضمن عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، از مداخله در امور داخلی سایر دولت های منطقه نیز خودداری کنند و از تهدید و به کارگیری خشونت پرهیز کرده و اختلافات خود را به صورت مسالمت آمیز حل کنند. دو کشور همچنین، به نوشتۀ نویسندگان مقاله، باید حمایت از گروه ها و فرقه های مذهبی، بهره برداری سیاسی و پشتيباني نظامی از آنها را متوقف و کنوانسیون وین را درخصوص مناسبات دیپلماتیک و مصونیت مراکز دیپلماتیک يكديگر رعایت کنند. حسین موسویان و عبدالعزیز صقر ممنوعیت تولید سلاح های کشتار عام را از دیگر شروط آغاز گفتگوهای مستقیم ریاض و تهران برای پرهیز از وقوع جنگ دانسته و تأکید کرده اند که ریاست جمهوری جو بایدن فرصت شروعی تازه در مناسبات ایران و عربستان ميتواند باشد. اما، وقت نیز بسيار تنگ است و از دست دادن این فرصت کوتاه می‌تواند بستر وقوع جنگی ویرانگر را در كل منطقه فراهم سازد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy