Friday, Feb 5, 2021

صفحه نخست » بایدن حتا یک بار هم نام ایران را در بازتعریف سیاست خارجی آمریکا نبرد

biden.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - ناصر اعتمادی - اگر چه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، از بازگشت این کشور به توافق اتمی با ایران به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود یاد کرده، اما، او در بازتعریف خطوط اساسی سیاست خارجی آمریکا که دیروز پنجشنبه چهار فوریه در ساختمان وزارت امور خارجۀ این کشور ارائه داد حتا یک بار هم نام ایران و پروندۀ اتمی این کشور را نبرد.

با این حال، رئیس جمهوری آمریکا سخنرانی خود را به معنای بازگشت آمریکا و دیپلماسی توصیف نمود و گفت که این کشور کلیه "ائتلاف‌های خود را بازسازی می‌کند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

در سخنانش جو بایدن از ارزش‌های کلاسیک در دیپلماسی آمریکا - توسعۀ دموکراسی و حقوق بشر - پشتیبانی نمود و گفت که این کشور سال آینده ۱۲۵ هزار پناهنده را خواهد پذیرفت. او خروج سربازهای آمریکایی از آلمان را به حال تعلیق درآورد و حملات شدیدی به روسیه و چین کرد به طوری که دولت مسکو، امروز جمعه پنجم ژانویه اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در تعریف محورهای اصلی سیاست خارجی این کشور را "بسیار تهاجمی و غیرسازنده در قبال روسیه خواند و نسبت به آن ابراز تأسف نمود."

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه با اظهار این مطلب "ابراز امیدواری کرد که برغم اختلافات بسیار بر سر مسائل کلیدی هنوز پایه‌ای برای همکاری دو کشور باقی مانده باشد. "

دیروز پنجشنبه چهارم فوریه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، با حضور در ساختمان وزارت امور خارجۀ این کشور موضعی بسیار سرسختانه در قبال روسیه و چین اتخاذ کرد و رئیس جمهوری پیشین آمریکا، دونالد ترامپ، را به ضعف در مقابل مسکو متهم نمود. جو بایدن گفت که به همتای روس خود صریحاً گفته است که دورۀ تسلیم آمریکا در مقابل اقدام‌های تهاجمی روسیه به سر آمده و او قصد دارد با ارادۀ روسیه و چین برای تضعیف کردن دموکراسی آمریکا مقابله کند.

بایدن گفت: "صریحاً و به گونه‌ای بسیار متفاوت در قیاس با دونالد ترامپ به رئیس جمهوری پوتین گفتم: دوره‌ای که آمریکا تسلیم اقدام‌های تهاجمی روسیه می‌شد به سر آمده است. " با این حال، رئیس جمهوری آمریکا هیچ سخنی در خصوص تدابیری که در نظر دارد علیه روسیه و چین اتخاذ کند، نگفت.

به نشانۀ گسست از دورۀ انزواطلبی دونالد ترامپ، جو بایدن سخنانی تُند علیه رژیم‌های اقتدارگرا ایراد کرد. او به حمایت آمریکا از ائتلاف عربستان و متحدان منطقه‌ای آن در جنگ علیه حوثی‌های یمن خاتمه داد و گفت که آمریکا تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای پایان دادن به جنگ یمن افزایش می‌دهد. جو بایدن تأکید کرد: "جنگ یمن باید خاتمه یابد [... ] و برای اثبات عزم خود در این زمینه به حمایت آمریکا از عملیات تهاجمی [عربستان و متحدانش] در این جنگ و همچنین فروش اسلحه برای استفاده در آن خاتمه می‌دهیم. "

چنین تصمیمی به منزلۀ تغییر توازن ائتلاف‌های منطقه‌ای و بازتعریف راهبرد آمریکا در خاورمیانه است. خبرگزاری دولت عربستان بدون اشاره به پایان حمایت آمریکا از ائتلاف نظامی عربستان در جنگ یمن نوشت که ریاض از "راه‌حل سیاسی و جامع" مسئلۀ یمن حمایت می‌کند و خرسند است که آمریکا بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران یمن تأکید کرده است. "

حوثی‌های یمن نیز از توقف مشارکت آمریکا در جنگ یمن استقبال و ابراز امیدواری کردند که این اقدام سرآغاز تصمیمی بر پایان دادن به این جنگ باشد."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy