Thursday, Feb 25, 2021

صفحه نخست » "پهپاد‌ها از خاک عراق به کاخ پادشاهی عربستان سعودی در ریاض حمله کردند"

drone_022521.jpgایران اینترنشنال - دو مقام دولتی آمریکا و شبه‌نظامی عراق گفته‌اند حمله اخیر پهپادی به کاخ پادشاهی عربستان سعودی در ریاض از داخل عراق، از سوی یک گروه‌ مورد حمایت ایران و با پهپادهای ارسال شده از این کشور صورت گرفته است. یک مقام ارشد یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق در این زمینه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت سه پهپاد که مجموعه کاخ سلطنتی ریاض را در بهمن‌ماه هدف قرار داد از مناطق مرزی عراق و عربستان سعودی از سوی یک گروه «نسبتا ناشناس» مورد حمایت ایران پرتاب شده بود.

بر اساس این گزارش، این نخستین‌بار است که یک مقام ارشد شبه‌نظامی عراق اعتراف می‌کند این کشور منشاء حمله بوده است.

او که خواست نامش فاش شود، گفت هواپیماهای بدون سرنشین از ایران آمده، در عراق مونتاژ شده و از این کشور پرتاب شده‌اند.

این مقام شبه‌نظامی اشاره نکرد که پرواز از کدام قسمت مرز صورت گرفته و جزئیات بیشتری در مورد گروه مدعی حمله ارائه نکرد.

گروهی کمتر شناخته شده به نام «الویه وعد الحق» در رسانه‌های اجتماعی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند و آن را تلافی بمب‌گذاری انتحاری ادعا شده از سوی داعش در بغداد عنوان کردند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

آسوشیتدپرس نوشت یک مقام آمریکا هم می‌گوید واشینگتن معتقد است حمله بهمن‌ماه به مرکز ریاض از داخل عراق انجام شده باشد. او اشاره نکرد چه‌طور ایالات متحده به این جمع‌بندی رسیده است.

بر اساس این گزارش،‌ یک مقام رسمی عراقی هم با شرط حفظ نامش، تایید کرده آمریکا اطلاعاتش در این زمینه را با دولت عراق در میان گذاشته است.

***

پیام‌های راکتیِ جمهوری اسلامی از عراق به جو بایدن؛ رژیم ایران عبرت نمی‌‌گیرد!

- برخی گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه از جمله در عراق اکنون نگران‌اند که جمهوری اسلامی با آمریکا و غربی‌ها وارد معامله شود و تهران نیز بپذیرد که حمایت از آنان و بطور کلی گروه‌های شبه‌نظامی را محدود کند.

- شاهزاده رضا پهلوی پیشتر در مصاحبه با روزنامه «اسرائیل هیوم» گفت که رژیم ایران با داشتن امکانات برای ایجاد درگیری‌های منطقه‌ای حتی به سلاح اتمی هم احتیاجی ندارد.

- برخی تحلیلگران و مقامات در عراق می‌گویند از سر گرفته شدن حملات راکتی پس از چهار ماه آرامش نسبی نشان می‌دهد که ایران و متحدان عراقی آن اکنون تنش‌زدایی را کنار گذاشته‌ و به دنبال اهرم فشار علیه رقبا هستند.
- حدود ۲ میلیارد دلار پول ایران در بانک عراقی (TBI) بلوکه شده و بعضی مقامات محلی عراق و شماری از مقامات غربی می‌گویند شاید جمهوری اسلامی با انگیزه‌های مالی گروه‌های شبه‌نظامی را تحریک می‌کند.

- یک مقام ارشد عراقی به خبرگزاری فرانسه گفته «اسماعیل قاآنی به عراقی‌ها گفت تا زمانی که از حساب تی‌بی‌آی پول دریافت نکنند، قادر به کنترل تحرکات گروه‌های مسلح در عراق نخواهند بود».

کیهان لندن - مخالفان فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ادعا می‌کردند تحریم‌های دونالد ترامپ علیه ایران از عوامل تشدید بحران در خاورمیانه از جمله هدف قرار گرفتن پایگاه‌های آمریکایی توسط راکت‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

اکنون بیشتر از یک ماه است ترامپ از کاخ سفید رفته اما از ادامه‌ی حملات راکتی شبه‌نظامیان در عراق به نظر می‌رسد که جو بایدن با یک معضل اساسی روبروست. وی یا باید تاکتیک دولت پیشین در قبال این تهدیدات را در پیش بگیرد و یا ابتکار تازه‌ای بجز سیاست‌های اوباما به خرج دهد که بر کسی معلوم نیست چه می‌تواند باشد.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

در دوره ترامپ بین راکت‌پرانی شبه‌نظامیان در عراق و تحریم‌های جمهوری اسلامی یک ارتباط برقرار شد که مؤلفه‌های مختلف در تداوم هر دو آنها مؤثر به نظر می‌رسید. هربار که به دلایلی آمریکا تحریم‌های رژیم ایران را افزایش می‌داد تا چند روز پس از آن در عراق راکت‌پرانی افزایش می‌یافت و یا وقتی شبه‌نظامیان دست به پرتاب راکت می‌زدند و منطقه سبز بغداد یا پایگاه‌های آمریکایی را تهدید می‌کردند اندکی بعد نهادها و شرکت‌ها و افراد بیشتری وابسته به رژیم ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار می‌گرفتند. اما حالا که نه تنها از تحریم‌ها جدید خبری نیست بلکه جمهوری اسلامی خواب خوش رفع تحریم‌ها را همراه با امتیازات دیگر می‌بیند، راکت‌پرانی‌ها همچنان ادامه دارد.

در عین حال، جمهوری اسلامی علاوه بر موشک‌های بالستیک، شبه‌نظامیان وابسته را نیز از ارکان دفاعی و «ناموسی» آنچه «اقتدار» می‌نامد، می‌داند و مقامات رژیم مدام تکرار می‌کنند هرگز حاضر نیستند بر سر آنها با هیچکسی مذاکره کنند.

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی هزینه‌های سنگینی به خاطر تولید و حمایت از شبه‌نظامیان و عملیات تروریستی داده است که تحریم فقط بخشی از آنهاست.

دی‌ماه ۱۳۹۸ (اواخر دسامبر ۲۰۲۰) پس از چند مرحله راکت‌پرانی توسط گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی که اتفاقاً چند ماه پیشتر در سرکوب اعتراضات سراسری مردم عراق حملات وحشیانه‌ای مرتکب شده بودند آمریکا حملات سنگینی علیه پایگاه‌های دو تیپ «کتائب حزب‌الله» در استان الانبار عراق و نیروهای حشدالشعبی و حزب‌‌الله حمله‌ی انجام داد. همزمان فشارهای دولت عراق با درخواست آمریکا برای منزوی‌تر کردن شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران افزایش یافت.

«عصائب اهل حق» و «گردان‌های حزب‌‌الله» در تلافی این حمله دو مرحله به سفارت آمریکا در بغداد یورش بردند و بخشی از دیوارهای آن را به آتش کشیدند و روی دیوارها به طرفداری از قاسم سلیمانی شعار نوشتند و خسارت سنگینی به ساختمان آن وارد کردند.

ایالات متحده مجبور شد سفیر و کارکنان سفارت را به نقطه‌‌ای نامعلوم منتقل کند. همچنین گروهی از نظامیان آمریکا داخل سفارت مستقر شدند. این اقدامات در کنار برخی گزارش‌‌ها در مورد برنامه‌ریزی یک توطئه علیه سفارتخانه‌های آمریکا در چند کشور منطقه بلای جان قاسم سلیمانی شد تا اینکه به دستور ترامپ ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ در حوالی فرودگاه عراق به همراه ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی در یک حمله پهپادی کشته شد.

حذف سلیمانی برای جمهوری اسلامی ضربه سنگینی بود که پیامدهای آن به تدریج خود را نشان داد. اسماعیل قاآنی هرچند سال‌ها معاون سلیمانی در سپاه قدس، بازوی خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بود اما هرگز نتوانسته به اندازه او در رهبری و مدیریت شبه‌نظامیان موفق عمل کند چرا که به اندازه سلیمانی در میان شبه‌نظامیان نفوذ ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy