Thursday, Feb 25, 2021

صفحه نخست » حملات به آمریکایی‌ها در عراق، نشانه پایان صبر ایران


راکت‌ها همچنین در ۱۵ فوریه (۹ روز پیش) به یک مجتمع نظامی در اربیل پایتخت اقلیم کردستان اصابت کردند و منجر به کشته شدن یک غیرنظامی و یک پیمانکار خارجی شد که با نیروهای تحت امر آمریکا کار می‌کرد.

مقامات امنیتی گفتند که حملات اخیر با ده‌ها حمله در سال گذشته مطابقت داشته که معمولاً به شیوه پرتاب راکت‌های ۱۰۷ میلیمتری از داخل یک کامیون بوده‌است.

به‌طور معمول گروه‌های طرفدار ایران در چنین حملاتی مقصر شناخته شده‌اند در محکوم کردن این حملات فوراً بیانیه می‌دهند، اما این اعلام برائت‌ها، منابع امنیتی عراق را قانع نمی‌کند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: «همه نشانه‌ها و شواهد نشان می‌دهد که سبک حملات مشابه است... و اطلاعاتی که ما داریم نشان می‌دهد که این گونه حملات در آینده تداوم خواهد یافت».

تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که از سرگیری حملات علیه منافع آمریکا در عراق با عوامل محلی و بین‌المللی مرتبط است.

انیسه البصیری از انستیتوی خدمات سلطنتی متحده در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: با این گونه حملات گروه‌های مسلح عراقی می‌خواهند نشان بدهند که ادعای مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق مبنی بر توانایی او برای مهار این گروه‌ها، پوچ است.

او افزود: «آنها می‌خواهند به همه به ویژه به نخست‌وزیر عراق یادآوری کنند که ناپدید و مهار نشده‌اند و همچنان حضور دارند».

طبق این گزارش، با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی سراسری عراق در اکتبر سال جاری این گروه‌های شبه نظامی که شاخه‌های سیاسی آنها در انتخابات شرکت می‌کنند، یا این گونه حملات، مشغول نشان دادن عضلات خود هستند.

وی افزود: «اما این حملات ممکن است پیامی هم از تهران به واشینگتن منتقل کنند؛ آمریکایی که با روی کار آمدن جو بایدن به فکر احیای برجام است».

ایران خواستار لغو فوری تحریم‌های واشینگتن است، در حالی که ایالات متحده می‌خواهد ایران ابتدا به تمامی تعهدات هسته ای خود در قالب برجام بازگردد.

علی خامنه ای رهبر ایران در این هفته موضع سخت تری در پیش گرفت و هشدار داده که می‌تواند غنی سازی اورانیوم را بیشتر کند.

البصیری گفت: «ازسرگیری دوباره حملات می‌تواند از سوی گروه‌های نزدیک به ایران برای افزایش اهرم‌های چانه زنی تهران با توجه به مذاکرات آینده با ایالات متحده باشد».

مقامات محلی و غربی به خبرگزاری فرانسه گفتند که در کنار ملاحظات ژئوپلیتیک، ممکن است ایران دلایل کاملاً مالی برای تحت فشار قرار دادن بغداد داشته باشد.

با فشرده شدن اقتصاد ایران در اثر تحریم‌های آمریکا، تهران ناامید از دسترسی بدون محدودیت به حساب بانک دولتی عراق (TBI) است، حسابی که بغداد پول گاز وارداتی از ایران را از طریق آن پرداخت می‌کند. دولت عراق از بیم تحریم آمریکا، تمایلی به پرداخت ۲ میلیارد دلار بابت واردات گاز به ایران ندارد.

در ژانویه گذشته، فؤاد حسین وزیر خارجه عراق و رائد جوحی رئیس دیوان نخست‌وزیری عراق، پس از ۳ حمله موشکی، با پیامی از جانب نخست‌وزیر عراق به تهران سفر کردند و این ماجرا مطرح شد. آنها از تهران خواستند که گروه‌های مسلح را در عراق مهار کند.

آنها همچنین در جریان این سفر با سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه نیز ملاقات کردند.

یک مقام ارشد عراقی با اطلاع دقیق از جزییات این سفر گفت: «قاآنی به آنها گفته بود که تا زمانی که طلب ایران از بانک دولتی تی بی آی بغداد پرداخت نشود، قادر به کنترل فعالیت‌های گروه‌های مسلح در عراق نخواهند بود».

یک مقام عراقی دیگر و یک دیپلمات غربی نیز گفت که گفتگوهای آنها در بغداد ارتباط بین حساب TBI و حملات موشکی را تأیید می‌کند.

در حال حاضر باید دید که بایدن چگونه به حملات جدید پاسخ خواهد داد؟



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy