Thursday, Feb 25, 2021

صفحه نخست » فائزه هاشمی: سوخت‌بران را کشتند، دروغ هم گفتند

faezeh_022521.jpgایران وایر - به تازگی یک فایل صوتی به «ایران‌وایر» رسیده است که در آن «فائزه هاشمی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره اعتراضات اخیر مردم سیستان و بلوچستان و برخورد حکومت با آن‌ها صحبت می‌کند. او سیاست‌های حکومت را عامل ایجاد شغل سوخت‌بری و محرومیت استان ‌سیستان و بلوچستان ‌می‌داند و می‌گوید منافع ملی، حقوق و معیشت مردم برای حکم‌رانان ایران در الویت نیست و آن‌ها تنها به بقای خود و حکومت‌شان می‌اندیشند. هاشمی در بخش دیگری از حرف‌هایش، به عدم خرید واکسن کرونا از سوی مسوولان اشاره می‌کند و می‌گوید: «به عقیده من از زمانی که واکسن کشف شده، اگر کسی در کشور بابت کرونا فوت کند، این دیگر یک جور قتل عمد محسوب می‌شود که توسط حاکمان اتفاق می‌افتد.»

متن کامل صحبت‌های او را در زیر می‌خوانید:

فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی در یک فایل صوتی که به تازگی به «ایران‌وایر» رسیده است، درباره اعتراضات مردم سیستان و بلوچستان و برخورد حکومت با آن‌ها صحبت می‌کند. حرف‌های او با این جملات آغاز می‌شود: «در ماجرای اعتراضات اخیر مردم در بلوچستان و برخورد حکومت، چند تا نکته خودش را نشان می‌دهد؛ اول کشتن سوخت‌بران و بعد دروغ گفتن درباره این که آن‌ طرف مرز با آن‌ها برخورد شده است. در حالی که منابع محلی اعلام کردند که آن طرف مرز، یعنی در پاکستان به مداوای زخمی‌ها کمک می‌کردند و نجات‌شان می‌دادند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

بعد هم برخورد با مردم سیستان و بلوچستان را ادامه دادند؛ یعنی سیاست غلطی را که در پیش گرفته بودند، ادامه دادند. حالا من می‌خواهم بپرسم آیا صرف این انرژی برای تحریف واقیعات و نوشتن سناریوهای غیر واقعی برای جلب افکار عمومی که هیچ کدام هم اقناعی نیست و مدام بی‌اعتمادی را بیشتر می‌کند، رسوایی پشت رسوایی نیست.؟ آیا اگر با صداقت برخورد کنیم، به حقوق و معیشت مردم و در یک عبارت، حکم‌رانی خوب بپردازیم، نتیجه بهتری نخواهیم گرفت.»

او با اشاره به این که در روزهای اخیر رسانه‌های حکومتی سوخت‌بران را «قاچاق‌چی سوخت» معرفی کرده‌اند، می‌گوید: «اصلا بگوییم قاچاق‌چی؛ سیاست‌های غلط حکومت‌داری زمینه قاچاق را فراهم می‌کند. اختلاف نرخ قاچاق را ایجاد می‌کند. پدیده قاچاق نتیجه سیاست‌های اشتباه حاکمان است. ما باید چنان شرایط اقتصادی را فراهم کنیم که اولا مردم به چنین کاری احتیاج نداشته باشند، دوم این که امکان انجام این کار فراهم نباشد؛ یعنی این که مردم سوخت را ببرند بیرون از ایران بفروشند، منطقی نباشد. وقتی ما آن‌قدر با اقتصاد دنیا، سیاست دنیا و استانداردهای جهانی فاصله داریم، این اتفاق‌ها می‌افتد.»

او در ادامه پرسش‌های دیگری درباره همین موضوع مطرح می‌کند: «آیا مجازات قاچاق در این سطح که کسی برای لقمه نان سوخت‌بری می‌کند، کشتن است؟ آیا این مجازات‌ها ‌نباید برای کسانی باشد که مردم را به جایی رسانده‌اند که برای تامین یک لقمه نان به چنین کارهای پر خطری مبادرت کنند؟»

فائزه هاشمی برخورد با مردم معترض را نشانه ترس حاکمان می‌داند و می‌گوید: «این برخوردها بیشتر نشانه ترس است. این‌طور برخورد می‌کنند تا دیگران حساب کار دست‌شان بیاید و وارد اعتراضات نشوند.»

او در توضیح این موضوع روایتی را از روزهای پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸ نقل می‌کند: «روایتی وجود دارد که حدود یک‌سال پس از وقایع ۱۳۸۸، با یکی از مقامات ارشد کشور صحبت شده که بیایید از مردم دل‌جویی کنیم، زندانیان سیاسی را آزاد کنیم و حصر را برداریم. پاسخ ایشان نقل به مضمون این بوده که ما اشتباه شاه را تکرار نمی‌کنیم، اگر ما یک قدم عقب برویم، مردم می‌خواهند ۱۰ قدم بیایند جلو. اگر ما این اشتباه را تکرار کنیم، ما هم مثل شاه باید برویم.»

او اما معتقد است که موقعیت الان با زمان شاه فرق دارد و مردم در شرایط فعلی دنبال انقلاب نیستند بلکه دنبال زندگی خوب می‌گردند: «آن وقت که شاه عقب‌نشینی کرد و مجبور به ترک مملکت شد، مردم انقلاب کردند و از اول هم گفتند شاه باید برود. اما در شرایط الان به نظر نمی‌رسد مردم دنبال انقلاب باشند. به نظر نمی‌رسد جایگزینی وجود داشته باشد یا آن اتحاد و رهبری وجود داشته باشد، پس مقایسه الان با زمان شاه که اگر یک قدم عقب‌نشینی کنیم باید از این مملکت برویم، اشتباه است. اتفاقا برعکس است، یعنی اگر شما به حقوق و معیشت مردم توجه کنید، اگر به چیزی که مطالبات واقعی مردم است توجه کنید، نه تنها محبوب می‌شوید بلکه مردم خود شما را می‌خواهند چون انقلاب و همین جابه‌جایی‌ها هر کدام هزینه‌های گزافی دارند و قابل پیش‌بینی نیست که بعدش چه اتفاقی می‌افتد؛ یعنی اگر اصلاحات انجام شود و به سمت دموکراسی و توسعه واقعی برویم، خود من به شخصه ترجیح می‌دهم همین‌ها سر کار بمانند. من می‌خواهم پیشنهاد کنم کمی درایت، عقل و تدبیر داشته باشید. اگر خودتان بیایید همه کارهایی را که خراب کردید، اصلاح کنید، مردم خودتان را نگه می‌دارند. آدم‌ها دنبال زندگی خوب هستند، دنبال دردسر و کشتار و ... نیستند. البته این تصور من است، ممکن است اشتباه باشد.»

به اعتقاد این فعال سیاسی، بحران در سیستان و بلوچستان به دلیل دخالت بی‌جای حکومتی‌ها عمیق شده است: «باید جلوی خطا را با سیاست، تدبیر عادلانه و غیر انحصارطلبانه بگیرند. این کار به تدبیر اعلا نیاز دارد که متاسفانه جایش خالی است.»

او در پاسخ به کسی که می‌پرسد چرا دستور فصل‌الخطاب برای پایان درگیری با معترضان صادر نمی‌شود، می‌گوید: «برای این که همان نگاه انحصارطلبانه که همه چیز باید مال ما باشد، مردم حقی ندارند، همه حقوق مال ما اداره کنندگان است و فقط در چارچوب حفظ حکومت و بقای خودمان کار می‌کنیم، وجود دارد. همه با هم در این موارد تصمیم‌گیری می‌کنند چه کسی را می‌خواهید که فصل‌الخطاب باشد و این داستان را حل کند؟»

در پاسخ به سوال هاشمی، نام آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی مطرح می‌شود: «آیت‌الله خامنه‌ای دستور آتش به اختیاری می‌دهد. در این موارد هم حتما حرف‌شان خوانده می‌شود.»

فائزه هاشمی اما در برابر این جواب می‌گوید: «این‌ها همه با هم هستند، با هم تصمیم‌گیر می‌کنند، همه شریک هستند. متاسفانه چون منافع ملی حقوق مردم وضعیت معیشت و اقتصاد مردم در الویت نیست و الویت فقط حفظ قدرت و حفظ من است. برای همین این اتفاقات می‌افتد و جلویش گرفته نمی‌شود.»

او در ادامه صحبتش نقبی به موضوع تهیه واکسن کرونا می‌زند و می‌گوید: «الان مدتی است واکسن کشف شده و انواع و اقسامش در کشورهای مختلف است. ما می‌گوییم پول نداریم، تحریم هستیم و... آیا نباید الویت‌بندی کنیم؟ الان الویت جامعه ما ماهواره و موشک و کمک‌های فرامرزی است یا باید واقعا به مردم برسیم و قضیه کرونا و واکسن و... را حل کنیم. به عقیده من، از زمانی که واکسن کشف شده، اگر کسی در کشور بابت کرونا فوت کند، این دیگر یک جور قتل عمد محسوب می‌شود که توسط حاکمان اتفاق می‌افتد. حالا درست است کشورهایی هم که واکسن را وارد کردند، هنوز مرگ و میر را دارند اما در کشور ما همان قدم اول هم برداشته نشده است. حاضر نیستیم خرج‌هایی که نه تنها ضرورت ندارد بلکه باعث خرابی و پس‌رفت کشورمان شده، کنار بگذاریم و به موضوع جان مردم بپردازیم. کرونا دیگر بحث سیاست و کنار رفتن حاکمان نیست. بحث جان مردم است و باید در الویت باشد. من معتقدم موشک داشتن بد نیست. حتی مخالف بمب اتم هم نیستم و معتقدم حالا که کشورهای دنیا به سمت بمب اتم می‌روند، همه باید بروند اما الویت‌بندی داشته باشیم، اقتصاد قوی می‌شود. عدالت و توسعه ایجاد کنیم و بعد دنبال موشک و بمب اتم برویم. ما در دنیا دنبال عدالت مبارزه با امپریالیسم و مبارزه با استکبار هستیم اما در داخل کشور همه این‌ها اتفاق می‌افتد. از قدیم گفته‌اند چراغی که به خانه روا است، به مسجد حرام است. ما اول در خانه خودمان عدالت بر قرار کنیم، بعد سراغ دنیا برویم و دنبال عدالت برویم.»

عدم مخالفت او با داشتن بمب اتم موضوع دیگری است که مورد توجه یکی از حضار قرار می‌گیرد و سوال می‌کند: «یعنی شما با داشتن سلاح اتمی و بمب اتم مخالفتی ندارید؟»

فائزه هاشمی می‌گوید: «الان بسیاری از کشورها سلاح هسته‌ای دارند. هند، پاکستان، کره شمالی، روسیه، امریکا و خیلی کشورهای دیگر هم در شرف ساخت هستند. کشورهای عربی هم گفتند اگر ایران سراغ این موضوع برود، ما هم دنبال می‌کنیم. من معتقدم همه کشورها باید به سلاح روز مسلح باشند. البته معتقد به استفاده نیستم اما از لحاظ جنبه دفاعی می‌تواند بازدارنده باشد؛ اما نه برای کشور ما در شرایط فعلی. من می‌گویم اگر روزی به آن جایگاه برسیم که از نظر اقتصادی، دموکراسی، آزادی و... کشور توسعه یافته‌ای شویم، حتما باید به سلاح روز هم به لحاظ دفاعی مسلح باشیم. این اعتقاد من است ولی موافق نیستم الان دنبالش برویم. ما الان الویت‌های بالاتری داریم وحتی در شرایط فعلی، من با این موشک سازی‌ها و اتفاقاتی که در منطقه می‌افتد و ما به آن متهم هستیم هم مخالفم و معتقدم باعث پس‌رفت می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy