Wednesday, Mar 3, 2021

صفحه نخست » نگرانی از ویروس جهش یافته "نیویورکی" و "کالیفرنیایی" کرونا

sf_030321.jpgدویچه وله - نوعی از ویروس جهش یافته کرونا در دو ایالت نیویورک و کالیفرنیا کشف شده‌ که به سرعت در حال گسترش‌ است. مشخص نیست که آیا آنها واقعا مسری‌تر هستند و واکسن‌های موجود به اندازه کافی در برابر آنها موثر هستند یا خیر. تست‌های جدید کرونا می‌توانند این ویروس را با دقت بیشتری شناسایی ‌کنند. به عبارتی آن را بررسی ژنتیکی می‌کنند. به همین دلیل نیز انواع مختلف ویروس جهش‌‌یافته کرونا بیشتر و بیشتر کشف می‌شوند. بیشتر این جهش‌ها اهمیت چندانی ندارند، اما چند نوع نیز شناسایی شده‌ که برای محققان و دانشمندان نگران کننده‌ هستند، زیرا مسری‌ترند و واکسن‌های موجود در برابر آنها تاثیر کم‌تری دارند.

پس از نسخه‌های بریتانیایی، آفریقای جنوبی و برزیل، اکنون دو نوع دیگر ویروس کرونا نیز باعث نگرانی در ایالات متحده آمریکا شده، که مشخصا از خارج از مرزها به این کشور وارد نشده، بلکه در خود ایالات متحده جهش یافته‌اند. نوامبر گذشته محققان در نیویورک برای اولین بار متوجه جهشی شدند که آن را (B.1.526) نامیدند. از آن زمان، این نوع به سرعت در کلان‌شهر نیویورک و همچنین حومه شمالی آن گسترش یافته است. تا نیمه فوریه این نمونه از ویروس در بدن ۱۲ درصد از کل موارد ابتلا به کرونا در نیویورک شناسایی شد. این نوع اکنون در کشورهای دیگر مانند دانمارک نیز ظاهر شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

نوع "کالیفرنیا" که برای اولین بار در ژوئیه سال ۲۰۲۰ شناسایی شد نیز به سرعت در حال گسترش است. یک چهارم موارد شناسایی شده در این ایالت مبتلا به نوع مشابه (B.1.427) و (B.1.429)، ویروس ٰ"کالیفرنیا" شده‌اند.

در مورد دو نوع آمریکایی ویروس چه می‌دانیم؟

داده‌های واقعا قابل اتکایی در مورد این دو نوع آمریکایی ویروس هنوز در دسترس نیست. گفته می شود که نوع جهش‌یافته "کالیفرنیا" (CAL.20C) مسری‌تر از نوع اصلی است. میزان تمرکز این نوع در مخاط حلق و بینی مبتلایان تقریبا دو برابر مبتلایان به انواع دیگر موجود بوده است. با این حال میزان مسری بودن آن نسبت به ویروس جهش‌یافته بریتانیایی (B.1.1.7) که اکنون در بسیاری از کشورها از جمله در آلمان کشف شده، کم‌تر است. تصور می‌شود اثر واکسن‌های موجود در مقابل ویروس "کالیفرنیا" کم‌تر، اما همچنان قابل توجه باشد.

نوع ویروس "نیویورک" (B.1.526) مشابه نوع آفریقای جنوبی (B.1.351 ) است که قبلا در بیش از ۴۰ کشور کشف شده است و نوع برزیلی (P.2 وP.1) در بیش از ۲۰ کشور شناسایی شده است. در مورد نوع ویروس "نیویورک" نیز هنوز اطلاعات کافی وجود ندارد که روشن کند آیا این نوع واقعا مسری‌تر یا خطرناک‌تر است و آیا واکسن‌های موجود در مقابله با آن به اندازه کافی موثر هستند یا خیر.

نرم افزار جدید به جستجو کمک می‌کند

تنها در صورتی می توانید انواع مختلف این ویروس را پیدا کنید که بدانید به دنبال چه چیزی باید بگردید. اگرچه اکنون ژنوم SARS-CoV-2 را می شناسیم، اما با ۲۹ هزار و ۹۰۳ پایه، بسیار طولانی‌تر از آن است که بتوان به سرعت انواع مختلف آن را شناسایی کرد.

جهش‌های تازه با یک نرم افزار جدید به نام VDV) Variant Database) که توسط تیمی به سرپرستی پاملا بیورکمن از موسسه فناوری کالیفرنیا در پاسادنا ساخته شده است، شناسایی شده که بر تغییرات در ناحیه پروتئین سنبله (خاری) تمرکز دارد. جهش احتمالا خطرناک (E484K) که هم در نوع (B.1.351) آفریقای جنوبی و هم در نوع (P.1) برزیلی وجود دارد ، دامنه اتصال گیرنده پروتئین سنبله را تغییر می‌دهد و در اینجا است که آنتی بادی‌ها با قوی‌ترین اثر خنثی کننده حمله می‌کنند.

دلیلی برای نگرانی اما نه وحشت

نوک پروتئین سنبله نیز در نوع (1،526) "نیویورک" تغییر کرده و چنین تغییری اساسا همه را در ابتدا دچار وحشت می کند. وفا الصدر متخصص اپیدمیولوژی از دانشگاه کلمبیا به شبکه یک تلویزیون آلمان دراین باره گفته است: «این تغییرات ممکن است به این معنی باشد که پروتئین سنبله می‌تواند خود را بهتر تثبیت کند. یا اینکه ویروس می‌تواند سریعتر تکثیر یابد. و یا اینکه با آنتی‌بادی ایجاد شده توسط واکسن‌های فعلی نمی‌توان با آن مبارزه کرد.»

به گفته او تا زمانی که اطلاعات دقیق در مورد انواع آمریکایی در دسترس نباشد، حدس و گمان‌ها همچنان باقی است و جای نگرانی وجود دارد، اما دلیلی برای وحشت نیست. دیو آ. چوکشی، کمیسر وزارت بهداشت و بهداشت روان نیویورک در این باره می‌گوید: «هنوز هیچ داده‌ قابل استنادی در این مورد که آیا سرعت گسترش یا شدت بیماری با نوع جدید بیشتر است یا اثر واکسن را کاهش می‌دهد، نداریم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy