Thursday, Mar 4, 2021

صفحه نخست » اختلاف بر سر مواضع: ظريف مى‌گوید سیاست رسمی دولت را من اعلام می‌کنم

zarif_030521.jpg العربیه - محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، جمعه 5 مارس اعلام کرد: به عنوان وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای، بزودی طرح اقدام سازنده و دقیق ایران را از طریق دیپلماتیک اعلام می‌کنم. ظریف افزود: عرصه سیاسی ایران پویاست و مقامات نظرات متنوعی مطرح می‌کنند. اما آن نظرات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود». وزیر خارجه ایران جمعه 5 مارس اعلام کرد که کشورش هرگز به مذاکره در مورد برجام بازنخواهد گشت. ظریف در توییتر نوشت که بدون تغییر در منشور سازمان ملل، برداشتن حق وتو و اجرای برجام، نمی‌توان در مورد برجام وارد گفت‌و گوی مجدد شد».

برداشتن تحریم‌ها در وهله اول

این موضع ظریف، يك روز پس از اظهارات حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، مبنی بر لغو تحریم ها قبل از بازگشت کشورش به تعهدات برجامی اعلام شد که دولت آمریکا بارها این شرط را رد کرده است.


روحانی در نشستی روز پنجشنبه در ارتباط با توسعه در وزارت کشور در سخنانی که به تعبیر ناظران، نوعى باج خواهی از آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای بود، گفت: «مثل همیشه باز هم تکرار می‌کنیم فعالیت‌های هسته‌ای ما صد درصد صلح آمیز است و اگر آژانس می‌بیند هنوز با دلخواه خودش مقداری فاصله دارد، این اشکال آمریکاست. تحریم را بردارند بلافاصله روابط ما روابط گرمتری خواهد بود و بازرسان آژانس هم به خوبی و بدون هیچ مشکلی می‌توانند هر نظارتی در چارچوب قانون انجام دهند.»

او همچنین تاکید کرد: «برجام یک متن واحد و توافقی تمام شده است و مذاکره‌ای درباره برجام نخواهیم داشت.»

در وهله اول شما باید بازگردید

این واكنش، به دنبال تکرار موضع واشنگتن روز چهارشنبه گذشته بود که بر ضرورت بازگشت تهران به تمام تعهدات برجامی خود چر ازاى لغو تحریم‌ها، بازگردد. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا خاطر نشان نمود: کاهش برخی تحریم‌ها در مقابل اقدامات عملی ایران خواهد بود، اما تا رسیدن به چنین نقطه‌ای، فاصله طولانی وجود دارد».

او ادامه داد: اگر ایران تعهدات خود را در چارچوب برجام انجام دهد، ما هم همان کار را انجام خواهیم داد».


بلینکن در مصاحبه با شبکه «ی بی اس» تاکید داشت: ایران در مسیر اشتباه حرکت می‌کند. تهران همواره گام‌هایی جهت کاهش تعهدات و محدودیت‌های هسته‌ای برداشته و برنامه هسته‌ای خود را خطرناک‌تر کرده است».


گفتنی است که دسترسی نامحدود بازرسان به تأسیسات هسته‌ای ایران بر اساس پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای، بخشی از برجام است که هدف آن، جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای از سوی ایران است

مجلس ایران از دولت خواسته بود، طبق قانونی که در دسامبر گذشته تصویب شد، در صورت عدم لغو تحریم‌های ایالات متحده تا 23 فوریه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy