Thursday, Mar 11, 2021

صفحه نخست » در نخستین جلسه راهبردی مقامات امنیت ملی آمریکا و اسرائیل درباره ایران چه گذشت؟

meeting_031121.jpgرادیو بین المللی فرانسه - مقامات ارشد امنیت ملی ایالات متحده آمریکا و اسرائیل روز پنجشنبه یازدهم مارس/بیست و یکم اسفند ما، نخستین جلسه راهبردی خود در مورد ایران را برگزار کردند. آمریکا و اسرائیل در این جلسه که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، در باره توافق هسته برجام و مسائل امنیتی منطقه با یکدگر بحث و گفت‌وگو کردند.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، نخستین جلسه راهبردی «گروه رایزنی استراتژیک آمریکا و اسرائیل» با حضور و ریاست جِیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده و مِئیر بن شَبَت، همتای اسرائیلی وی روز پنجشنبه یازدهم مارس/بیست و یکم اسفند ماه، برگزار شد. جِیک سالیوان پیش از برگزاری این نشست نیز دو تماس تلفنی طولانی مدت با مِئیر بن شَبَت داشت.

در همین حال، امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید با انتشار بیانیه ‌ای خصوص نشست راهبردی «گروه رایزنی استراتژیک آمریکا و اسرائیل» گفت، مقامات دو کشور در مورد موضوعات امنیتی منطقه بویژه برنامه هسته ای ایران گفت‌وگو کردند.

در بیانیه سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید آمده است که آمریکا و اسرائیل در مورد مسائل امنیتی منطقه از جمله مسئله ایران، دیدگاه و نگرانی مشترک دارند. مقامات دو کشور همچنین عزم مشترک خود برای مقابله با چالش ها و تهدیدهای منطقه را در جلسه روز پنجشنبه ابراز داشتند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

از سوی دیگر، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود (یازدهم مارس) با خبرنگاران تاکید کرد، هماهنگی با دولت اسرائیل در مورد پیشرفت و شروع مجدد گفت‌وگوها با ایران همانگونه که در زمان مذاکرات برجام برقرار بود، صورت خواهد گرفت.

جن ساکی همچنین افزود دولت جو بایدن در نظر دارد از طریق مذاکرات دیپلوماتیک با شرکای اروپایی خود و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) گفت‌وگو و رایزنی ها در مورد توافق برجام را ادامه دهد.

سخنگوی کاخ سفید به این پرسش که آیا واشنگتن با توجه به اینکه در ایران و اسرائیل به زودی انتخابات برگزار می شود، برای شروع گفت‌وگوها با تهران منتظر نتایج این انتخابات خواهد ماند؛ گفت آمریکا منتظر نتایج انتخابات در این دو کشور نمی ماند.

نخستین دیدار مجازی میان مقامات ارشد امنیت ملی ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در حالی انجام می شود که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده تلاش های خود برای احیای توافق هسته ای برجام و تعامل اسرائیل در این زمینه را از زمان ورود به خاخ سفید افزایش داده است.

همچنین، این گفت‌وگوهای پس از آن صورت می گیرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه (دهم مارس)، در نخستین حضور خود در کنگره ایالات متحده تأکید کرده بود که جو بایدن به رایزنی های خود با اسرائیل و سایر کشورهای خلیج فارس متعهد است. آنتونی بلینکن گفته بود که دولت جو بایدن «هر کاری که ممکن است» را برای پیشبرد توافق هسته ای برجام انجام خواهد داد.

با وجود اظهارات و تمایل مقامت آمریکا منبی بر تلاش برای حل مسئله ایران از راه گفت‌وگو و دیپلوماسی، خبرگزاری آسوشیتدپرس می نویسد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته است در صورت بازگشت واشنگتن به برجام، احتمال اینکه کشورش به اقدام نظامی علیه ایران متوسل شود، وجود دارد.

اسرائیل که تاکید دارد جمهوری اسلامی در تلاش برای دستیابی به بمب اتمی است، از آمریکا می خواهد تحریم های علیه ایران را تشدید کند. علاوه بر این، پنجشنبه هفته پیش بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل گفت که ارتش این کشور در حال به‌ روز کردن برنامه‌ های خود برای حمله به تأسیسات هسته ‌ای ایران است. وی تاکید کرد، در صورت تشدید فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی، احتمال حمله نظامی اسرائیل نیز شدت می یابد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ و درحالی که روابط واشنگتن و تلاویو متشنج بود، توافق هسته ای برجام را با ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک شورای امنیت سازمان ملل متحد به امضا رساند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا که بنیامین نتانیاهو را یکی از نزدیکترین متحدان خود در میان رهبران خارجی می ‌دانست، در سال ۲۰۱۸ میلادی به صورت یکجانبه از توافق هسته برجام خارج شد و تحریم هایی را نیز علیه ایران وضع کرد.

حال، جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده تلاش می کند، همزمان با جلوگیری از احتمال بروز تنش دوباره در مناسبات آمریکا با اسرائیل، توافق هسته ای برجام را احیا کند. با این وجود، کاخ سفید می‌ گوید واشنگتن به شرط اینکه تهران «کاملا مطابق با شرایط توافق‌ نامه برجام» عمل کند، به این پیمان هسته ‌ای باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی هنوز رسما واکنشی به برگزاری نخسین جلسه راهبردی مقامات ارشد امنیت ملی آمریکا و اسرائیل درباره ایران نشان نداده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy