Friday, Mar 12, 2021

صفحه نخست » «با آسیب رسیدن به کشتی "ایران شهرکرد"، نبرد آشکار و پنهان ایران و اسرائیل، به جنگ دریایی کشیده است»

646CD047-D7FB-4C2B-A6AB-C95DF3CEF348.jpegرادیو اسراییل

مقامات اسرائیلی افشاگری حکومت ایران در مورد آسیب رسیدن به کشتی باری "ایران شهر کرد" را با سکوت برگزار کرده اند، ولی آشنایان امور امنیتی در اسرائیل می پرسند که چرا رژیم ایران، دو روز پس از وقوع این حادثه، که به اسرائیل نسبت داده شده، تصمیم به انتشار خبر گرفته است. در عین حال، افشاگری جزیی و تحریف شده رژیم ایران در مورد این ماجرا، انگشت اتهام را به سوی اسرائیل دراز نکرده و حتی محل وقوع حادثه را که در بندر لاذقیه سوریه بوده، پنهان نگاه داشته است تا با اسرائیل مرتبط نگردد.

در گزارش روز پیش (آدینه) که به طور رسمی انتشار یافت، آمده بود که روز چهارشنبه گذشته، کشتی "ایران شهرکرد" که حامل صدها کانتینر بوده، هنگام حرکت در آب های دریای مدیترانه، مورد آسیب قرار گرفته و آتش سوزی جزیی به روی عرشه آن ایجاد شده که خدمه کشتی به سرعت آن را خاموش کرده اند.

رسانه های اسرائیلی می نویسند که این حادثه هنگامی رخ داده که کشتی به بندر لاذقیه در شمال سوریه رسیده بود که مهمترین بندر کالا و امور نظامی در آن کشور محسوب می شود.


این رسانه ها می نویسند که احتمالا، یک پهپاد انتحاری به عرشه کشتی اصابت کرده و موجب انفجار آن شده است.

این حادثه دو هفته پس از آسیب رسیدن به بدنه یک کشتی بازرگانی اسرائیل رخ داد که پس از تخلیه کردن بار خود که صدها اتومبیل وارداتی به امیرنشین های عرب بود، از طریق دریای عمان به مبدا خود یعنی سنگاپور باز می گشت.

احتمال میرود که این انفجار در اثر چسباندن دو مین مغناطیسی به روی بدنه کشتی رخ داد که دولت اسرائیل رسما حکومت ایران را مسئول آن دانست. ولی رژیم ایران این اتهام را قاطعانه تکذیب کرد و حتی این ادعا را مطرح ساخت که اسرائیل عمدا این ادعا را مطرح ساخته تا بهانه ای برای عملیات بعدی خود داشته باشد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز آدینه (دیروز) و در واقع در همان روزی که مقامات حکومتی در ایران خبر آسیب رسیدن به کشتی "ایران شهرکرد" را علنی کرد، نوشته بود که در یک سال اخیر دوازده کشتی متعلق به حکومت ایران، مورد تعرض قرار گرفته که همگی به احتمال زیاد توسط اسرائیل بوده است. مقامات دولت اورشلیم نسبت به این خبر سکوت کردند ولی ساعاتی پس از انتشار گزارش، رژیم ایران به افشاگری درباره کشتی خود شد.

علی غیاثیان سخنگوی سازمان کشتیرانی حکومت ایران، ادعا کرد که انفجار وآتش سوزی، هنگامی روی داده که این کشتی رهسپار اروپا بوده است. او به مقصد کشتی اشاره ای نکرد ولی تصور می رود که گزارش رسانه های اسرائیلی در مورد نزدیک شدن و لنگر انداختن کشتی در بندر لاذقیه درست تر باشد.

رژیم ایران با این شیوه ها می کوشد از رویارویی نظامی مستقیم با اسرائیل بپرهیزد و این در حالی که اسماعیل قاآنی جانشین قاسم سلیمانی در فرماندهی سپاه قدس، دیروز دوباره اسرائیل و ایالات متحده را مورد تهدید جنگی قرار داد و از جمله گفت که سپاه پاسداران به آسانی می تواند دیواری را که این دو کشور به دور خود برپا کرده اند، ویران سازد. شاید منظور او سامانه های ضد موشکی اسرائیل و آمریکاست که در رزمایش ها توانسته اند شمار زیادی از موشک های دشمن را در هوا شکار کرده و نابود سازند.

سخنگوی شرکت کشتیرانی رژیم ایران، در سخنان روز گذشته خود، بی آن که اسرائیل را متهم سازد، با اشاره به انفجار و آتش سوزی در کشتی ایرانی، آن را "نمونه دیگری از تروریسم و راهزنی دریایی" توصیف کرد و این در حالی که خود رژیم ایران در یک سال اخیر، به ده ها کشتی و نفتکش که در خلیج فارس در حال حرکت بوده اند آسیب رسانده و چند نفتکش را نیز ربوده است.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود، از قول محافل کشتیرانی بین المللی نوشته بود که در هفته های اخیر، سه کشتی باری ایرانی هنگام عبور از دریای سرخ دچار سانحه شدند که معلوم نیست چگونه رخ داده است.

آگاهان امور امنیتی در اسرائیل می گویند که این کشور می کوشد واکنش های تلافی جویانه، با آسیب وارده متناسب باشد. تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل گفت که به عنوان مثال، هنگامی که هکرهای رژیم ایران قصد مسموم کردن آب شمال اسرائیل را داشتند، اسرائیل با اقدام هکری مشابه، رفت و آمد کشتی های بازرگانی در بندر عباس را به مدت سه روز مختل ساخت و بنابراین طبیعی است که بخواهد آسیب رسانی به کشتی بازرگانی "هلیوث رِی" در دریای عُمان را به آتش سوزی در کشتی "ایران شهرکرد" هنگام لنگر انداختن آن در بندر لاذقیه در سوریه پاسخگو باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy