Wednesday, Mar 24, 2021

صفحه نخست » مقاله دو عضو نایاک برای روزنامه یو‌اس‌ای تودی در ارتباط با حل مشکلات امریکا و ایران

niac_032121.jpgسینا طوسی، تحلیلگر ارشد در «شورای ملی ایرانیان آمریکا»، و یاسمین طائب، وکیل حقوق بشری و عضو پیشین کمیته ملی حزب دموکرات، در یادداشتی در روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» نوشته‌اند برای بن‌بست ایالات متحده با ایران راه حل نظامی وجود ندارد و پیمودن آن راه به معنای عدم رسیدگی به تهدیدهای واقعی متوجه مردم عادی آمریکا است.

طوسی و طائب می گویند پرزیدنت بایدن باید در آغاز راه دولت خود به شکلی اساسی به اتکای آمریکا به نیروی نظامی پایان دهد و این را با رسیدن به یک صلح ماندگار با ایران آغاز کند.

بایدن یک «سیاست خارجی برای طبقه متوسط» را وعده داد که به «جنگ های ابدی» پایان دهد و بر بحران های فوری مانند همه گیری، برقراری دموکراسی مدنی، برابری نژادی و اقتصادی و تغییرات اقلیمی تمرکز داشته باشد. تا زمانی که آمریکا درگیر جنگ هایی است که منابع با ارزش و توجه ها را معطوف خود می کند، دیدگاه بایدن تحقق نخواهد یافت.



اگر بایدن به وضعیت جاری ادامه بدهد، سیاست او در برابر ایران می تواند به سرعت به جنگ دیگری در خاورمیانه بیانجامد.

ایران سال ها کیسه بوکس خوبی برای هر دو حزب سیاسی بوده است. رفتار اغلب رقت آور حکومت آن کشور این کار را راحت‌تر کرده است. ثروتمندان حامی احزاب سیاسی و گروه های صاحب نفوذ با منافع خاص به سیاستمداران تندرو در برابر ایران کمک می کنند.

بیشتر آمریکایی ها خواهان پرهیز از جنگ های تازه، پایان دادن به جنگ های جاری، و هدایت سیاست خارجی ایالات متحده به جهتی صلح آمیزتر هستند. نظرسنجی اخیر «یوگاو-اکونومیست» نشان می دهد که تقریبا دو سوم پرسش شوندگان آمریکایی، شامل ۸۴ درصد رای دهندگان به بایدن، از «مذاکرات مستقیم» با ایران بر سر برنامه هسته‌ایش حمایت می کنند.

جنگ با ایران هر گونه امید به پایان دادن به رویکرد نظامی ایالات متحده در سیاست خارجی و سرمایه گذاری در منابع داخلی را به فراموشی خواهد سپرد. دهه ها جنگ بی پایان بودجه پنتاگون را به سطحی غیرقابل تصور رسانده است، در حالی که منابع رسیدگی به بزرگترین تهدیدها علیه امنیت و زندگی آمریکایی ها، از همه گیری تا تغییرات اقلیمی و فقر، بسیار ناکافی است.

بایدن و دموکرات ها در کنگره باید دیپلماسی جدی را با ایران پیگیری کنند و برجام را الگویی برای حل دیگر مشاجرات بین ایالات متحده و ایران قرار دهند.

هدف پرزیدنت بایدن برای ایجاد اتحاد ملی قابل تقدیر است، اما این مهم با تامین نظر تندروها بر سر ایران و دیگر مسائل مرتبط با جنگ و صلح تحقق نخواهد یافت. اگر بایدن تسلیم تندروهایی در هر دو حزب شود که خواهان تشدید تنش با ایران هستند، برنامه کاری داخلی آن از مسیر خارج می شود و اثرات خطیر آن در سراسر ریاست جمهوری او احساس خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy