Friday, Jun 11, 2021

صفحه نخست » قاتل دو گزارشگر ار.اف.ای توسط نیروهای ویژۀ فرانسه ترور شد

france_061121.jpgرادیو بین المللی فرانسه - دولت فرانسه کشته شدن یکی از فرماندهان سازمان القاعده در مغرب اسلامی را تأیید کرد. این فرد که بای آق باکابو نام داشت، به عنوان رهبر گروهی معرفی شده که در سال ۲٠۱۳ دو گزارشگر رادیو بین‌المللی فرانسه را در کشور مالی به قتل رسانده بود. بک روز قبل از تأیید این خبر، امانوئل ماکرون اعلام کرد که عملیات ضدتروریستی فرانسه در آفریقا، بعد از هشت سال پایان می‌گیرد.

روز جمعه ۱۱ ژوئن، خانم فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه، تأیید کرد که بای آق باکابو شش روز قبل، طی عملیات نیروهای "برخان" در شمال کشور مالی کشته شده است.

"برخان" که در زبان فارسی به معنای تپه‌های شنی کویری است، نام عملیات طولانی و گستردۀ ارتش فرانسه در آفریقاست که از سال ۲٠۱۴ برای مبارزه با تروریسم اسلامی شروع شد. نیروهای فرانسوی که در این عملیات شرکت داشته‌اند نیز "نیروهای برخان" خوانده شده‌اند.

اما یک روز قبل از آن که وزیر دفاع فرانسه کشته شدن بای آق باکابو را تأیید کند، امانوئل ماکرون خبر داد که عملیات "برخان" بعد از هشت سال، بزودی پایان خواهد یافت. احتمالاً نیروهای بین‌المللی که ترکیب آن هنوز روشن نیست، جای فرانسوی‌ها را خواهد گرفت.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به احتمال زیاد، دولت فرانسه خواسته‌ است نابودی عضو گروه القاعده را به عنوان "حسن ختام" عملیات برخان اعلام کند. هرچند که برخی کارشناسان و رسانه‌های فرانسوی بیلان عملیات هشت ساله را چندان موفق نمی‌دانند.

آغاز مداخلۀ نظامی فرانسه

در روز ۱۱ ژانویۀ ۲٠۱۳، فرانسوا هولاند رئیس جمهور وقت فرانسه اعلام کرد که عملیات نظامی با هدف جلوگیری از پیشرفت "گروه‌های جهادی" در شمال مالی شروع می‌شود. این عملیات که با نام "سِروال" (یوزپلنگ) آغاز شد از حدود یک سال بعد "برخان" نام گرفت.

اما به نوشتۀ روزنامۀ لوموند، اهداف اعلام‌شده توسط فرانسوا هولاند هنوز هم به دست نیامده است. مداخله‌ای که در آن زمان چند ماهه تصور می‌شد کم‌کم به طول انجامید و از خاک مالی به چهار کشور همسایه - موریتانی، نیجر، بورکینا‌فاسو و چاد - گسترش یافت. شمار نیروهای فرانسوی نیز به تدریج به ۳هزار و سپس به ۵هزار نفر رسید. اگرچه نیروهای القاعدۀ آفریقایی موفق به تصرف باماکو - پایتخت مالی - نشدند، اما با پراکنده شدن تدریجی آنها، علاوه بر مناطق بیابانی، بخش‌های حاصلخیز بورکینا‌فاسو و نیجر نیز آلودۀ تروریسم و خشونت شد. امروزه حتی ساحل عاج، غنا و توگو نیز از حضور این گروه‌های اسلام‌گرا در عذاب‌اند.

در این گیر و دار، حتی ثبات سیاسی در مالی نیز به دست نیامد: ظرف نه ماه اخیر، باماکو شاهد دو کودتا بوده است. به نظر می‌رسد که کودتای اخیر، در اخذ تصمیم امانوئل ماکرون بی‌تأثیر نبوده باشد. پاریس از هزینه‌های نظامی سنگین در آفریقا خسته شده و انتظار دارد که دولت‌های این منطقه تلاش و جدیت بیشتری برای مبارزه با نیروهای اسلام‌گرا به خرج دهند. اما خروج نیروهای "برخان" خلأ بزرگی به جا خواهد گذاشت. به گفتۀ یکی از شخصیت‌های سیاسی مالی "حالا باید از روسیه، ترکیه و چین تقاضای همکاری نظامی کنیم"...

در این شرایط فلورانس پارلی با اعلام خبر کشته شدن بای آق باکابو گفت که نابودی این تروریست "حاصل صبر طولانی بوده است".

قتل هولناک "ژیسلن دوپون" و "کلود ورلون"، دو خبرنگار فرانسوی، افکار عمومی را در سال ۲٠۱۳ سخت تکان داده بود. از آن زمان به بعد، خانواده و نزدیکان دو کارمند رادیو بین‌المللی فرانسه پیوسته خواستار کشف حقیقت و مجازات قاتلان بوده‌اند. اما هنوز هم برخی جزییات این جنایت ناروشن است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy