Tuesday, Jul 6, 2021

صفحه نخست » اتیکت حضور در کلاب هاوس برای اشخاص نامدار در عرصه سیاست و فرهنگ؛ ف. م. سخن

8485AB7C-6E38-4DAE-8360-E8E40AE4DF8E.jpegرفتارشناسی ما ایرانیان کاری ست بس دشوار.

رفتار را نه در حرف، بلکه در عرصه ی کنش و واکنش اجتماعی می توان مشاهده کرد.

ما ایرانیان اغلب صاحبِ نظرهای خوب و نیکو هستیم ولی در عمل آن نظرها تبدیل به باد هوا می شود.

عرصه ی کنش و واکنش اجتماعی ما، به دلایل معلوم، همیشه محدود بوده است.

با رشد فن آوری ارتباطات، عرصه های جدیدی برای کنش و واکنش ما ایرانیان به وجود آمده است.

ظهور کلاب هاوس، باعث شده است تا بعد از «رفتار نوشتاری» در عرصه ی اینترنت، شاهد «رفتار گفتاری» خود نیز باشیم.

برای من که همیشه در رفتار خود ها مان دقیق می شوم و رفتار شناسی انسان ها یکی از سرگرمی های من است، بروز برخی از رفتارها در کلاب هاوس، شگفتی آفرین بوده و هنوز هم با موارد جدید و قبلا نادیده، رو به رو می شوم.

این مطلب را که شاید فایده ای هم به کسی نرساند -چون ما ایرانی ها بیش از آن که علاقه به گوش دادن داشته باشیم، به سخن گفتن علاقه داریم،- بر اساس آن چه در هفته های گذشته در کلاب هاوس شاهد بوده ام می نویسم.

در این مطلب، بخصوص به اشخاص مشهور و سلبریتی های عرصه ی سیاست و فرهنگ نظر دارم.

شاید با الگو قرار گرفتن این گروه از مشاهیر، مردم عادی نیز به تصحیح رفتارهای ناصحیح خود همت ورزند.

*****

۱- در جایی که از شما دعوت نکرده اند سخن نگویید.

۲- به شخصیت تان بیش از مطلبی که می خواهید بگویید اهمیت بدهید. در جایی که شخصیت تان را زیر دست و پای افراد عامی قرار دهید، سخنان چون دُر و گوهر شما تبدیل به خزف خواهد شد.

۳- به وقت مردم احترام بگذارید. شما مشهور، شما معروف، شما صاحب فضل و معلومات، شما در جایی که تصویرتان دیده نمی شود، حرف تان بیش از ۵ دقیقه، و اگر خیلی سخنان تان و شیوه ی گفتارتان خیلی استثنایی باشد، حرف تان بیش از ۱۰ دقیقه، فهمیده نخواهد شد.

۴- بیش از محتوا، به نوع گفتن و میزان اثر گذاری آن توجه کنید. اهل سخن خبره، بیشتر از آن که به محتوای سخنان شان بیندیشند، به میزان تاثیر سخنان خود می اندیشند. حرف چرند، اگر به طور موثر گفته شود، تاثیر و ماندگاری اش به مراتب بیش از حرف ارزشمندی ست که ولنگارانه بیان می شود.

۵- خیلی زشت است که شخص آن قدر پرگویی کند و رشته به رشته ی کلام بیاویزد که گردانندگان اتاق، با نفس های عمیق و ایجاد سر و صداهای کاذب و بله گفتن های پی در پی، بخواهند به آدم حالی کنند که صحبت دیگر بس است. خودتان به اندازه سخن بگویید تا نرسد آن لحظه که خدای نکرده گرداننده ی بیست ساله و کم سواد اتاق، به شمای ۶۰ ساله و با سواد و مشهور، بگوید لطفا حرف تان را خلاصه کنید و یا این که لطف کنید حرف های تان را جمع بندی کنید.

۶- زشت تر آن است که شخصیتی چون جناب عالی یا سرکار عالی، با عتاب و خطاب به گرداننده نهیب بزنید که شما «سی ثانیه» اجازه بده، صحبت ام تموم میشه! و این سی ثانیه بشود پنج دقیقه و ده دقیقه و «و»های میان جملات پایان ناپذیر شما، تبدیل به سیخی بشوند که در گوش و مغز شنونده فرو می روند!

۷- حرف های شما البته «بسیار بسیار بسیار مهم» است. آن قدر مهم که باید وقت دیگران را در اختیار بگیرید و حق دیگران را ضایع کنید و حرف مهم خودتان را به سمع مخاطبان برسانید. نه! حرف مهم شما، نهایتا نیم ساعت بعد از جلسه فراموش خواهد شد، یا به خاطر بد گفته شدن یا بی موقع گفته شدن یا همراه با ده مورد مربوط و نامربوط گفته شدن، اصلا شنیده نخواهد شد.

۸- شما برای هر حرفی که اشخاص می زنند جواب دارید و می خواهید و فکر می کنید که حق دارید جواب طرف را بلافاصله بدهید. این کار زشت است. زشت تر از تاثیر حرف بدی که طرف مقابل شما ممکن است به شما یا در باره ی سخنان شما بزند.

۹- یک چیز را مطمئن باشید: اتاق های کلاب هاوس تمام نخواهد شد و شما در روزها و هفته ها و ماه های آتی می توانید در اتاق های دیگر گفت و گو کنید. نترسید که حرف تان را در اتاق الف و یک ساعت وقتی که دارند نمی توانید بزنید. بگذارید حرف تان را در روزهای بعدی در اتاق های ب و پ و ت و ث بزنید! این قدر هول نباشید! دنیا فردا به پایان نمی رسد!

۱۰- و مهم ترین نکته، حاضران در جلسه گفت و گوی خودتان را آدم حساب کنید. همچنین گردانندگان اتاق ها را. محترمانه رفتار کنید تا احترام تان به طور واقعی و نه به خاطر اسم و رسمی که دارید حفظ شود.

حال تو خواه از سخن ام پند گیر و خواه ملال....



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy