Wednesday, Jul 7, 2021

صفحه نخست » «محور مقاومت»، کشورهای ایران، عراق و لبنان، از تامین برق شهروندان خود عاجزند

Electricity.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - گزارش‌ها در مورد قطعی گسترده برق در ایران از مرزهای این کشور فراتر رفته و در رسانه‌های غربی منعکس شده است. لوریان-لوژور، پایگاه خبری فرانسوی‌زبان که اوضاع در خاورمیانه را رصد می‌کند، در گزارشی که روز چهارشنبه هفتم ژوئیه منتشر کرد، نوشته است: خاموشی‌های در مقیاس گسترده در ایران، «نتیجه‌ی ناکارآمدی مزمن در حاکمیت، تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و تغییرات اقلیم» است. در ادامه قطعی‌های گسترده برق در ایران، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، از مردم عذرخواهی کرد، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضائیه ایران، دستور پیگیری و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب ایران، از مشکلات قطعی برق ابراز نگرانی کرد.

نشریه فرانسوی‌زبان لوریان-لوژور، روز چهارشنبه هفتم ژوئیه، با اشاره به قطعی‌های گسترده برق در ایران، به ویژه در پایتخت، نوشت: از بیروت تا تهران، خاموشی‌های گسترده در جریان است.

این نشریه لبنانی فرانسوی‌زبان، در واکنش به قطعی برق در ایران، سوریه و عراق به کنایه، نوشت: نکته حیرت‌آور این است که سه کشوری که خود را «محور مقاومت» معرفی می‌کنند، همزمان با مشکل قطعی گسترده برق مواجه هستند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

نشریه لوریان-لوژور می‌افزاید: بحران قطعی برق در این سه کشور در حالی رخ داده است که صنعت برق عراق به دلیل گرمای شدید دچار فروپاشی شده، لبنان، غرق در مشکلات و بحران است و ایران نیز از روز «شنبه سیاه» به این گروه ملحق شده است.

اگر چه ریشه تمامی این مشکلات، به نوشته لوریان-لوژور، در غالب موارد مشترک است اما دلیل اصلی این بحران را می‌توان در اختلالات ساختاری در طولانی‌مدت جستجو کرد که البته جنبه‌های اقتصادی نیز اکنون در این بحران قابل مشاهده است.

بدون تردید، علاوه بر تغییرات اقلیمی و مدیریت ناکارآمد در نظام جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های بسیار شدید و گسترده اقتصادی اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا علیه ایران، به نوشته این نشریه فرانسوی‌زبانِ، در نابودی زیرساخت‌های ایران قابل بررسی است.

لوریان-لوژور یادآوری کرده است: اقتصاد ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، در پی انعقاد توافق جامع اتمی، اندکی نفس کشید اما این فاصله کوتاه به حکومت این فرصت را نداد تا در راستای بهینه‌سازی تاسیسات زیرساخت کشور در حوزه انرژی و برق اقدامات موثری انجام دهد.

این نشریه فرانسوی‌زبان، به نقل از مهدی قدسی، اقتصاددان در موسسه بین‌المللی مطالعات اقتصادی در وین، در تایید تحلیل خود نوشت: تعداد زیادی از نیروگاه‌های برق در ایران، ‌ که از دوران پیش از انقلاب اسلامی در مدار قرار گرفتند، بسیار کهنه و فرسوده شده‌اند.

این منبع، با اشاره به قطعی‌‌ برق در زمستان گذشته، همزمان با فصل سرما و استفاده شهروندان ایرانی از وسایل گرمایش برقی، یادآور شده است: از یک سو، فرصت بهینه‌سازی این تاسیسات فرسوده و قدیمی در فصل زمستان فراهم نشد و از سوی دیگر بدلیل تحریم‌ها، امکان تامین قطعات لازم برای کارخانجات و نیروگاه‌ها میسر نشده است.

نشریه لوریان-لوژور که اوضاع در خاورمیانه را رصد می‌کند، با اشاره به بحران گسترده خاموشی‌ها در عراق و تظاهرات اعتراضی در این کشور نوشت: ایران نیز همانند عراق با بحران ناشی از گرم شدن کره زمین دست به گریبان است.

آنگونه که گزارش‌های نهادهای جهانی نشان می‌دهد، ایران، در سال جاری، یکی از گرمترین تابستان‌ها را سپری می‌کند که همین امر موجب مصرف فزاینده برق برای تامین انرژی دستگاه‌های خنک‌کننده شده است.

جاناتان پیرون، مسئول هماهنگ‌کننده در مرکز تحقیات بوم‌شناسی سیاسی در بلژیک، با بیان اینکه «در حنوب ایران، دمای هوا به حدود ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده است»، تصریح کرده است: خشکسالی و کمبود بارش تمامی سطح کشور را تحت تاثیر قرار داده است و میانگین سطح بارش‌ها، بر اساس گزارش منابع رسمی در ایران، دست‌کم ۳۴ درصد کاهش را نشان می‌دهند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه هفتم ژوئیه، در پاسخ به خبرنگاران درباره قطعی‌های مکرر برق گفت: افزایش تولید برق غیرممکن است و بین میزان تولید و مصرف فاصله وجود دارد.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، خطاب به وزارت نیرو، گفت: این وزارتخانه باید میان این فاصله (تولید تا مصرف) را مدیریت کند.

همزمان، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، ایران با بیان اینکه سال جاری یکی از سال‌های خیلی گرم محسوب می‌شود، تصریح کرد: بررسی داده‌های مشاهداتی تاریخی نشان می‌دهد که روند گرمایش و افزایش دما در ایران فراتر از متوسط جهانی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy