Monday, Sep 13, 2021

صفحه نخست » دیوارنویسی‌های شهر: «حتی یک مدرک علیه نوید وجود نداشت»

navid.jpg کیهان لندن - امروز ۲۲ شهریورماه نخستین سالروز اعدام نوید افکاری کشتی‌گیر جوان و از معترضان تظاهرات اعتراضی سال ۹۷ در ایران است که تحت شکنجه‌های جسمی و روانی مجبور به اعتراف دروغین علیه خود شد. در سالروز اعدام این جوان ۲۷ ساله‌، بار دیگر صدای آزادی و دادخواهی ایرانیان علیه دستگاه قضایی بیدادگر جمهوری اسلامی و جنایت علیه خانواده‌ی افکاری در فضای واقعی و شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش شده است.

طی روزهای گذشته و در آستانه‌ی سالروز اعدام نوید افکاری ورزشکار معترض بار دیگر دیوارهای شهرهای ایران و شبکه‌های اجتماعی به عرصه‌ی اعتراض علیه جنایت حکومت بدل شده و افکار عمومی کُشتار و ستم جمهوری اسلامی و نیروهای قضایی و امنیتی‌اش بر معترضان، زندانیان و خانواده‌های آنها محکوم می‌کنند.

همزمان خانواده نوید افکاری برای برگزار نکردن مراسم سالگرد اعدام او در آرامستان روستای سنگر استان فارس، تحت شدیدترین فشارهای خشونت‌آمیز قرار گرفته‌اند و سعید افکاری را نیز در «دروازه قرآن» شیراز با ضرب و جرح برای ساعاتی بازداشت کرده و سرش را شکستند. آنهم در حالی که دو پسر دیگر این خانواده بیش از یکسال است که در زندان و سلول انفرادی بسر می‌برند و به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند.

آنگونه که منابع آگاه از وضعیت این خانواده‌ گزارش می‌دهند، افکاری‌ها از جمله پدر خانواده تماسی مبنی بر تهدید به بازداشت دریافت کرده تا بر سر مزار فرزندش حاضر نشوند و درباره ستمی که بر آنها رفته و می‌رود سکوت کنند. علاوه بر خانواده، بستگان و شماری از فعالان مدنی نیز از شرکت در این مراسم منع و تهدید به بازداشت شده‌اند و گفته می‌شود بر محل مزار نوید فضای امنیتی حاکم است.

👈 مطالب بیشتر در کیهان لندن

قرار است مراسم سالگرد نوید امروز دوشنبه ۲۲ شهریورماه ساعت ۱۶ در روستای سنگر شیراز برگزار شود. همزمان گزارش‌های تأییدنشده‌ای از حضور مردم در محل خاکسپاری او نیز منتشر شده است.

در سالروز قتل حکومتی نوید افکاری شبکه‌های اجتماعی نیز فضای پُر التهابی دارند و کاربران فضای مجازی بار دیگر نسبت به این اعدام و ستم رفته بر خانواده‌ی افکاری اعتراض و خشم خود را بیان می‌کنند. همچنین تعدادی از کاربران یکدیگر را برای حضور بر مزار نوید افکاری ترغیب می‌کنند و نشانی و زمان برگزاری مراسم را به اطلاع همگان می‌رسانند.

خانواده‌های دیگر کُشته‌شدگان اعتراضات سال‌های اخیر و همچنین کُشته‌شدگان هواپیمای مسافری اوکراین از جمله ناهید شیربیشه مادر پویا بختیاری، محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی‌پور و مادر سارو قهرمانی از کشته‌شدگان دی‌ماه ۹۶ نیز تصاویر نوید را در کنار فرزندان دلبند خود قرار داده و یاد همگی را گرامی داشتند.

ناهید شیرپیشه تصویر نوید را در اینستاگرامش منتشر کرده و نوشته است: «مایه افتخار ایران و ایرانی». محبوبه رمضانی نیز با خانواده‌ی نوید اعلام همبستگی کرد و نوشت: «ما همه با هم هستیم».

لیلا لطیفی مادر امیرحسین سعیدی‌نیا از جانباختگان حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هواپیمای مسافری اوکراین اینترنشنال نیز در مراسم یادبود نوید افکاری در کانادا شرکت کرد و خطاب به افکار عمومی گفت: «آنقدر خودتان را کنار نکشید. نگویید دور باشیم که مبادا بلا و مصیبت سر ما بیاید. من هم فکر می‌کردم اگر فاصله بگیرم، ایمن می‌شوم. نشد و تاوانش را به بدترین وجه ممکن دادم.»

همچنین جنبش بین‌المللی «ورزشکار جهانی» دیشب در توئیتی درباره نقض آشکار حقوق انسانی ورزشکاران توسط جمهوری اسلامی نوشت که نوید افکاری به عنوان یک ورزشکار به زندان افتاده و شکنجه و سپس اعدام شده است.

این جنبش حامی حقوق ورزشکاران از کمیته بین‌المللی المپیک انتقاد کرد که تمایلی برای ایستادن در کنار ورزشکاران و حمایت از آنها ندارد آنهم در حالی‌ که حقوق انسانی‌ ورزشکاران نقض می‌شود و این بی‌عملی و بی‌اعتنایی امتناع فاحش این نهاد از انجام وظایفی است که بر عهده دارد.

راب کوهلر مدیرکل «وزرشکار جهانی» نیز تأکید کرد که کمیته بین‌المللی المپیک همچنان از انجام وظیفه خود در محافظت و حمایت از ورزشکاران با عدم اقدام مناسب علیه حکومت ایران غفلت می‌کند.

اعضای انجمن ورزشکاران آزادیخواه نیز در پیام‌های متعددی نوید افکاری را مبارزی توصیف کرده‌اند که نامش در تاریخ جاویدان و تا ابد پیروز است، چون سربلند و آزاده زیست و جاودانه شد.

سام رجبی عضو سابق تیم ملی جودو و یکی از شناخته‌شده‌ترین کنشگران جامعه ورزشی ایران نیر در توئیتر خود تصویر نوید و پژمان‌ قلی‌پور را بازنشر کرده و جان باختن این جوانان به دست رژیم را انگیزه‌های خود در مسیر دادخواهی و آزادیخواهی دانست.

دان ریدل خبرنگار ورزشی «سی‌ان‌ان» در چند توئیت ضمن انتشار گزارش خود درباره‌ی نوید افکاری نوشت که با گذشت یکسال پس از اعدام نوید، صدای او بلندتر شده است. این روزنامه‌نگار ورزشی همچنین می‌گوید، وی ورزشکاران الهام‌بخش بسیاری را معرفی کرده ولی به ندرت تا این اندازه مانند نوید، تحت‌ تاثیر آنها قرار گرفته است.

محمود امیری‌مقدم مدیر «سازمان حقوق بشر ایران» نیز درباره اعدام نوید گفته است: «مقام‌های جمهوری اسلامی قصد داشتند تا با اعدام نوید و ایجاد ترس در جامعه از اعتراضات بیشتر جلوگیری کنند. اما به خاطر شجاعت نوید و خانواده‌اش، این اعدام به یکی از پرهزینه‌ترین اعدام‌های تاریخ جمهوری اسلامی تبدیل شد. صدای نوید به سرتاسر ایران و جهان رسید. یکسال پس از اعدام، نام نوید افکاری یادآور شجاعت و آزادیخواهی‌ست و برای همیشه الهام‌بخش جوانان آزادیخواه و عدالت‌طلب خواهد بود.»

از سوی دیگر، در شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از تصویر نوید افکاری و دیوارنویسی‌هایی درباره‌ی او و برادرانش در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است. برخی از این تصاویر را الهام افکاری خواهر نوید و اکانت «۱۵۰۰ تصویر» منتشر کردند.

در این دیوارنویسی‌ها به اعدام این ورزشکار جوان بدون داشتن سند و مدرک و روند عادلانه‌ی محاکمه اشاره شده و نوشته شده که «حتی یک مدرک علیه نوید نداشتند» و «هیچ دوربینی نوید و وحید را سر صحنه قتل ثبت نکرده». دیوارنویسی‌ها گویای این واقعیت است که مردم ایران با وجود تبلیغات دروغین دستگاه‌های حکومتی، به بی‌گناهی نوید و برادرانش باور دارند و او را علاوه بر قهرمان ورزشی، یک قهرمان در عرصه مبارزه برای آزادی و حقوق انسانی و عدالت و دادخواهی می‌دانند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy