Saturday, Sep 18, 2021

صفحه نخست » ارتش آمریکا پذیرفت در حمله پهپادی کابل غیرنظامیان کشته‌ شدند

EFEAEBA1-373D-4B4A-AE18-6C1A54A143D2.jpegبی بی سی فارسی

آمریکا قبول کرده در حمله پهپادی به یک خودرو/موتور در آخرین روزهای حضور نیروهای نظامی این کشور در افغانستان، ۱۰ انسان بی‌گناه را در کابل کشته است.
براساس تحقیقات ارتش آمریکا در حمله هفتم شهریور/سنبله یک امدادگر و ۹ نفر از اعضای خانواده‌اش از جمله هفت کودک کشته شده‌اند.
سمیه، کوچک‌ترین کودک، فقط دو سال داشت.
براساس این گزارش، نهادهای اطلاعاتی آمریکا، خودروی این مرد را برای ۸ ساعت دنبال کرده بودند و تصور می‌کردند که او با شاخه خراسان داعش در ارتباط است

حمله صورت گرفته به کابل یکی از آخرین حملات نظامی آمریکا در افغانستان پیش از خروج نظامی این کشور پس از ۲۰ سال بود.
آمریکا گفته به دنبال آن است که ببینید چطور به خانواده این ۱۰ نفر غرامت بدهد.
تحقیقات فرماندهی مرکزی آمریکا نشان داد که خودروی امدادگر در محوطه‌ای در ارتباط با داعش خراسان دیده شده بود و حرکات و رفتار او با سایر اطلاعات مربوط به برنامه‌های این گروه تروریستی برای حمله به فرودگاه کابل هماهنگ بود.
در مرحله‌ای هواپیمای بدون سرنشینی که کار نظارت را انجام می‌داد، شاهد گذاشتن چیزهایی در صندوق عقب خودرو بود که به نظر می‌رسید مواد منفجره است. اما اکنون مشخص شده آنها گالن‌های بسته‌بندی آب بودند.
ژنرال کنت مک‌کنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا این حمله را یک "اشتباه اسفناک" توصیف کرده و گفته بسیار "بعید است" که این خانواده با داعش خراسان مرتبط بوده یا تهدیدی برای نیروهای آمریکایی بوده باشند.
آقای مک‌کنزی گفت: "این یک اشتباه بود و من از صمیم قلب عذرخواهی می‌کنم".
این حمله در زمانی رخ داد که که زماری احمدی با خودرو در حال ورود به خانه‌اش در فاصله ۳ کیلومتری فرودگاه کابل بود.


تحلیل باربارا پلت آشر
گزارشگر بی‌بی‌سی در وزارت خارجه آمریکا

پیامدهای هولناک محاسبه اشتباه ارتش آمریکا باعث ایجاد سوالاتی در مورد دقت عملیات‌های ضدتروریستی آینده در افغانستان شده است، در حالی که ایالات متحده دیگر در محل حضور ندارد.
اما فراتر از این، این فاجعه هزینه انسانی ترسناک جنگی را که سالها عمدتا براثر (حملات) هوایی انجام شده بود، نیز برملا کرد.
این امر درست زمانی اتفاق افتاد که آمریکایی‌ها به اشغال بیست ساله بر این کشور پایان دادند، لکه‌ای تاریک‌تر بر خروج آشفته آمریکا می‌ماند.
اما برای برخی در منطقه، این یک نمونه بارز از خطرات مداوم جنگ هواپیماهای بی‌سرنشین است.
در روزهای پس از انتشار خبر حمله، گزارش شده بود که یک انفجار ثانوی هم پس از حمله پهپادی رخ داده که در آن زمان آن را سندی مبنی بر اینکه موارد منفجره داخل ماشین منفجر شده‌اند اعلام کردند، اما در تحقیقات جدید ارتش آمریکا آمده که انفجار دوم بدلیل وجود کپسول‌های گاز در کوچه نزدیک ماشین بوده است.
پنتاگون می‌گوید روز ۲۹ اوت، یک روز پیش از خروج کامل نیروهای آمریکا از افغانستان، یک‌بمب‌گذار انتحاری را در خودرویی که قصد انجام حمله در فرودگاه کابل داشته هدف قرار داده‌است. یک مقام نظامی آمریکایی در ان زمان به شبکه سی‌بی‌اس گفت: "ما اطمینان داریم که به چیزی که هدف ما بود، رسیدیم."
پنتاگون گفته بود این حمله پهپادی در "از بین بردن تهدید قریب الوقوع" فرودگاه کابل موفق بوده و سروان بیل اوربان از فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) گفته بود که "مطمئن" است وسیله نقلیه‌ای که حامل حداقل یکی از اعضای گروه اداعش شاخه خراسان بوده به همراه "مقدار قابل توجهی مواد منفجره"، منهدم شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy